בעקבות העלייה החדה בנתוני התחלואה, בבתי החולים ברחבי הארץ מדווחים על מחסור חמור באנשי צוות, על קשיים ביכולת לטפל בחולים ובעיקר על חשש משמעותי מכך שהנורא עוד לפנינו.


מנהל המרכז הרפואי לגליל פרופ’ מסעד ברהום הכריז כי במרכז הרפואי כבר קרובים לקצה גבול היכולת. בימים האחרונים חלה בבית החולים עלייה משמעותית מאוד במספר חולי הקורונה המאושפזים. נכון לעכשיו מאושפזים שם כבר 90 חולי קורונה, ובהם 30 במצב קשה, כולל שישה מונשמים ועל סף הנשמה. בין חולי הקורונה שש נשים לפני לידה או אחריה – כולן במצב קל.


עקב העלייה בתחלואה, כמו גם העובדה ששלוש מחלקות הקורונה מלאות, הנחה ברהום את הצוותים לפתוח מחלקת קורונה רביעית במקום אחת המחלקות הפנימיות. מדובר במחלקה הפנימית השנייה שתוסב לקורונה מתוך שש מחלקות. הוא ציין: “השילוב בין תחלואת הקורונה לתחלואת החורף, ובייחוד קצב ההידבקות הגבוה בקורונה, מביא אותנו לקצה גבול היכולת, ואולי ניאלץ להפסיק את הפעילות האלקטיבית”.


“בכל בתי החולים בישראל, המצב פחות או יותר זהה, והוא קשה ומורכב”, אמר פרופ’ אבישי אליס, יו”ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית. “יותר ויותר מחלקות פנימיות רגילות מושבתות לטובת הסבתן לאשפוז חולי הקורונה. זה בא על חשבון היקף המיטות הקטן ממילא במחלקות הפנימיות. היקף החולים לא בקורונה גדול מאוד. יש עומסים וקשיים לאתר במחלקות הפנימיות מיטות פנויות לחולים בשפעת, במחלות ריאה, בסוכרת, במחלות לב וכלי דם, באונקולוגיה ועוד”, הסביר.


הוא הוסיף: “בניגוד לסקטורים אחרים במשק במחלקות הפנימיות לא נסגר השאלטר. לא אומרים ‘לא’ להמוני החולים, אפילו בעת כזו של מצב קיצון. הצוותים עובדים במאמץ הירואי – עשרים וארבע שבע”.


ריקי בן דוד, אחות ראשית באחת ממחלקות הקורונה בהדסה עין כרם בירושלים, סיפרה: “המצב במחלקה שלי משקף את המתרחש בשבועות האחרונים: עומס של ממש ומחסור באנשי צוות. הצוות ממשיך לטפל במקצועיות ובאהבה בכל חולה, לא משנה כמה עמוסים ומותשים הם, ולא משנה אם הם הגיעו מבית עם בן משפחה בבידוד. אנחנו לא מתפשרים”.

הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש)
הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש)


פרופ׳ אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית ומחלקת קורונה בהדסה מסר כי “בגל הנוכחי עם האומקירון השתנו הרבה מהמאפיינים לעומת הגלים הקודמים. אנו חווים מסות אדירות של נדבקים. אם עד היום היינו בית חולים ובו מחלקות קורונה, הרי שכעת בית החולים כולו עוסק בקורונה ואף מתפעל את שאר המחלקות והשירותים במקביל, כי יש חולים ‘רגילים’ שאינם קשורים לקורונה כלל”.


הוא הסביר: “הבדל משמעותי נוסף הוא הדבקות של אנשי צוות. כבר שבועיים שעל הצג שלי מופיעות הודעות מאנשי צוות או שאני מקבל טלפון מאיש צוות, וברור לי שהם פונים כדי להודיע על הדבקה נוספת”.


גם ד”ר אדי אילגייב, מנהל טיפול נמרץ כללי וביחידה לטיפול נמרץ קורונה בבית החולים שמיר, העיד על מחסור חמור באנשי צוות ואמר: “יש עלייה משמעותית במספר החולים באופן כללי וגם באופן קשה. אנחנו עובדים מסביב לשעון עם שבע יחידות קורונה ועם מספר חולים ההולך וגדל מדי יום, כאשר מספר עצום של אנשי צוות מבודדים בבית או חולי קורונה בעצמם".


בתוך כך, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תקף אמש את מדיניות הממשלה במלחמה בנגיף הקורונה. "ביקרתי כעת בבית החולים הדסה, דיברתי עם שורה של מומחים", אמר, "המסקנה ברורה: ממשלת בנט־לפיד הרימה ידיים, היא פשוט מפקירה את חייהם של אזרחי ישראל, הממשלה איבדה שליטה".

בנימין נתניהו תוקף את הממשלה (צילום: דוברות הליכוד)


על כך הגיב ראש הממשלה נפתלי בנט: "טוב לראות שנתניהו התפנה מענייניו האישיים וחזר להפיץ היסטריה וכאוס בכל הכוח כהרגלו. הממשלה בראשותי תמשיך לנהל את המדינה בקור רוח ובאחריות".