חיי החברה שלנו חוו מהפך מוחלט בעשור האחרון, ובטח בשנתיים האחרונות, במהלך מגיפת הקורונה. באמצעות מדיה חברתית ורשתות מקוונות יש לנו את היכולת לשמור על קשר עם חברים ובני משפחה, במיוחד אם קיימת הפרדה התלויה, במרחקים פיזיים עצומים או בבידוד אפידמיולוגי. 

עם זאת, הרשתות החברתיות פותחות גם חששות עיקריים לפרטיות, מכיוון שלעיתים קרובות אנו מגיעים לקהלים רחבים יותר ממה שאנו מתכוונים, ומשתפים יותר ממה שהיתה לנו הכוונה הראשונית לשתף. לכבוד יום ההגנה על פרטיות שמצוין ב-28 בינואר, אתי ברגר, מרצה בכירה בקורסי הסייבר של היחידה ללימודי המשך בטכניון ומנכ"לית חברת טריפל פי ייעוץ והדרכה, עם 10 עצות שיעזרו לנו להשאיר טביעת רגל דיגיטלית קטנה יותר.

1. שינוי הגדרות בקשת חברים בפייסבוק
שולחי דואר זבל ופושעי רשת יפנו לפעמים למשתמשים עם פרופילים ציבוריים בפייסבוק, תוך ניסיון לדוג מידע על ידי שליחת הודעות אקראיות ובקשות חברות. ניתן להפחית את הסיכונים הנוגעים לזהות המקוונת של המשתמש על הגבלת בקשות חברות ל "חברים של חברים", באמצעות שינוי הגדרות הפרטיות של פייסבוק - "מי יכול ליצור איתי קשר?".

2. סקירת הגדרת הפרטיות של הפלטפורמה או האפליקציה שבשימוש
כמעט כל פלטפורמת מדיה חברתית מאפשרת למשתמש להגדיר ולהתאים את הגדרות הפרטיות של אותה פלטפורמה. יש להיכנס לפרופיל הפרטי באפליקציה ולבחון את הגדרות הפרטיות המוגדרות כברירת מחדל, ולהתאים את ההגדרות הללו בהתאם לאופן השימוש הרצוי.

3. יש להיזהר בפרסומים אותם המשתמשים מפרסמים
פרסום תמונות נראה כמו דבר נורמלי לעשות במדיה החברתית, אבל אולי כדאי לחשוב פעמיים לפני שעושים זאת. פרסום תמונות, במיוחד של ילדים, יש לעשות בזהירות, כיוון שפושעי סייבר יכולים להשתמש בתמונות האלה כדי לחטוף דיגיטלית את זהות ילדיכם – וגניבת זהות אינה נדירה.

4. הסרת מידע אישי מזהה
חשוב וחכם לשמור על הפרטיות המזהה שלך, כמו שמך המלא, תאריך לידה וכתובת מגורים. אמנם ייתכן שתצטרך לספק מידע זה לפלטפורמה כדי ליצור חשבון, אך אל תשתף מידע זה בפרופיל שלך או בתוך פוסטים. כמעט מובן מאליו שאסור לפרסם את מספר תעודת הזהות, כרטיס אשראי או פרטי בנק. 

5. אי שיתוף מידע על חיי היומיום
מאוד מומלץ להיזהר בעת שיתוף מידע על חיי היומיום שלך - כמו באיזה בית ספר הילדים שלך לומדים ואיפה אתה עובד. שיתוף מידע רב מדי הופך אותך למטרה קלה עבור פושעי אינטרנט.

6. כיבוי אופציית זיהוי המיקום שלך
נתוני מיקום וצ'ק-אין במדיה חברתית משדרים לעולם בדיוק היכן שאתה נמצא בכל זמן נתון. זה יכול להיות מסוכן אם יש לך עסק עם סטוקר - אבל האיום חורג הרבה מעבר לסטוקר. שיתוף פוסטים שמראים שאתה בחופשה, מפרסמים את העובדה שהבית שלך ריק, והדבר נותן לפושעים את ההזדמנות למקד את המאמצים שלהם על הבית שלך. כמו כן, אם יש לך ילדים, אתה עלול לסכן אותם למגע לא רצוי או לתשומת לב מזרים על ידי שיתוף מיקומם במדיה החברתית. נתוני המיקום שלך עשויים גם לאפשר לזרים להבין שילדיך נמצאים לבד בבית בזמן שאתה בחוץ.

7. בחר סיסמה חזקה וייחודית
סיסמה חזקה וייחודית יכולה למנוע פריצת חשבונות וגניבת מידע אישי. עדיפות להגדרת לא רק סיסמה חזקה אלא להגדיר שימוש בזיהוי דו שלבי – סיסמה + סיסמה חד פעמית.

8. אין להשתמש באותה סיסמה לכל דבר
שימוש בסיסמה אחת מקל על האקרים ופושעי סייבר לקבל גישה לכל החשבונות שלך.

9. הימנע מכניסה לרשתות חברתיות במכשירים של חברים או במכשירים ציבוריים
אם תבחר לגשת למדיה חברתית במכשיר ציבורי, הקפד להתנתק בסיום השימוש. אם לא תעשה זאת, לאדם הבא שישתמש במכשיר זה תהיה גישה לחשבון המדיה החברתית ולמידע האישי שלך

10. מחק את "העוגיות" שלך לעתים קרובות
מחיקת "העוגיות" ((Cookies שלך יכולה לעזור לך להחזיר מעט מהפרטיות שלך. אתרי אינטרנט משתמשים ב”עוגיות” כדי לעקוב אחר כמה פעמים אתה מבקר באתר וכדי ליצור פרופיל דיגיטלי של הפעילויות המקוונות שלך.

על ידי מחיקת קובצי Cookie אתה יכול למנוע מאחרים לגשת להיסטוריית החיפוש שלך אם אתה משתף מחשב או מכשיר. זה גם יספק יותר פרטיות ממארחי אתרים ופלטפורמות מדיה חברתית, שרוצים לעקוב אחריך או להציג מודעות ממוקדות על סמך היסטוריית הצפייה שלך.