מאז החלטת העצרת הכללית של האו"ם ב־2005 מציין העולם בכל שנה את יום השואה הבינלאומי, מתייחד עם זכרם של ששת מיליון הנספים ומחזק את ידי השורדים. מאות אירועים נערכים ברחבי העולם על מנת להעלות את המודעות לנושא, אך לצערנו כל שנה מספר האירועים האנטישמיים נמצא בעלייה.

מגמת העלייה במספר האירועים האנטישמיים בעולם מדי שנה צריכה להדאיג את כולנו, כאשר לצד גילויי אנטישמיות קשים במרחב הציבורי, ישנם אין ספור נוספים במרחב הווירטואלי. האתגר לחנך את הדורות הבאים נהפך לקשה יותר מכיוון שמספר ניצולי השואה החיים בקרבנו הולך ומצטמצם.

השבוע פורסם על ידי המחלקה למאבק באנטישמיות של ההסתדרות הציונית דוח מקיף שקובע כי האנטישמיות מרימה את ראשה המסוכן בכל רחבי העולם. אירועים מכוערים אלו מתרחשים במדינות הנאורות ביותר. לפי ממצאי הדוח, 50% מאירועי האנטישמיות מתרחשים באירופה, ו־30% מתרחשים ברחבי ארצות הברית. הנתונים שמגיעים מחוקרים שונים חושפים ששנת 2021 הייתה שנת שיא במספר האירועים האנטישמיים ברחבי העולם.

מחקר שמפרסמת קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר בין יהודי ארצות הברית וישראל, מעלה תוצאות דומות: ארבעה מתוך עשרה יהודים בארצות הברית נתקלו באופן אישי באנטישמיות, כשרוב מוחלט (72%) מהנפגעים הם יהודים אורתודוקסים.

הנתונים הללו בלתי נתפסים וצריכים להדיר שינה מכל יהודי באשר הוא. הפער הבלתי נתפס בין האמירות הברורות של מנהיגי העולם לבין המציאות בשטח חייב להדליק נורות אזהרה באופן מיידי. רוב מכריע של האזרחים במדינות השונות לא נותן גיבוי למיעוט המסית והאלים, אך השקט היחסי וההשלמה החרישית עם מעשים אלו לא מקובלים.

על מדינת ישראל לגבש אסטרטגיה כוללת למלחמה באנטישמיות, תוך שהיא נותנת את המשקל הראוי והנדרש לשיח המסית והאלים ברשתות החברתיות. על אסטרטגיה זו לכלול בניית ארגז כלים שיעמוד לרשות הקהילות היהודיות ברחבי העולם.

במקביל חייבת ממשלת ישראל לצאת במסע הסברה נרחב בקרב מנהיגי העולם ולדרוש פעולות משמעותיות מצד ממשלות העולם נגד הגל העכור של שנאה השוטף את בירות העולם. פעולות אלו חייבות לכלול השקעה נרחבת בחינוך והגברת המודעות לנושא, הגברת החקיקה ויישום אכיפה נוקשה נגד מי שמבצע פשעי שנאה נגד יהודים.

לצערנו הרב, הזמן עושה את שלו והעולם מתחיל לשכוח. אנו עדים לדעיכת הזיכרון והלקחים מזוועות מלחמת העולם השנייה. השנאה הישנה מתעוררת מחדש, ולכן דרושות פעולות חדות ונמרצות על מנת לעצור את ההידרדרות במדרון המסוכן. 

הכותב הוא יו''ר הליכוד העולמי. כיהן כשגריר ישראל באו"ם.