בישראל ובעולם מציינים היום (חמישי) את התאריך שבו שוחרר ב־1945 מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו מידי הנאצים, שעליו הוכרז כיום השואה הבינלאומי, בשורה של טקסים ואירועים.

לרגל יום זה, יושב ראש הכנסת ח"כ מיקי לוי, נואם בשפה העברית בברלין לפני ישיבת מליאה מיוחדת של הבונדסטאג, בית הנבחרים הגרמני. "אני עומד מולכם היום נרגש ומלא ענווה. ביום השואה הבינלאומי, יום ההנצחה לקורבנות הנאציזם, גאה לייצג את המדינה היהודית והדמוקרטית היחידה בעולם, בתפקידי כיו"ר הכנסת, אמר בפתח דבריו.

"מודה לך, נשיאת הבונדסטאג, על שהזמנת אותי לקחת חלק ביום הזה, יום זיכרון אוניברסלי לאירועים הנוראים ביותר בהיסטוריה. דווקא כאן, בבית הפרלמנט הגרמני, זהו המקום בו אובדן ערכים גרר עריצות גזענית ומפלה. בין קירות הבית הזה אנו לומדים מחדש עד כמה שברירית היא הדמוקרטיה ונדרשים לחובתנו לשמור עליה מכל משמר", הוסיף.

עוד אמר: "שימור זכרון השואה הוא משימה כבדת משקל בהנחלת אירועי העבר לדורות הבאים. לעיתים זכרון השואה עוסק בסטטיסטיקות בלתי נתפסות. האם ניתן לתפוס מספר כמו שישה מיליון? חוק המספרים הגדולים כופה ריחוק מסוים. שישה מיליון היהודים הם שישה מיליון סיפורים על חיים שיכלו להיות".

"את, נשיאת הבונדסטאג, יצרת קול אנושי בזיכרון השואה, שרואה את הסיפור האנושי. זה בלתי נתפס שילדה הספיקה להיות ילדה רק שבע שנים בטרם גורשה למחנה ריכוז. תודה שהצלחת להפוך את הבלתי נתפס לזכרון ממשי. תודה שאת חולקת איתנו את סיפורך האישי והמרגש. ההחלטות ששינו את חייה של אינגה התקבלו לפני 80 שנה, לא רחוק מכאן בוילה ואנזה. כאשר עמדץי שם אתמול הייתי המום. חשתי פער בלתי נתפס בין המרבדים המפוארים והאגם המנצנץ ברקע לבין האכזריות בה התקבלו שם ההחלטות למחות כל זכר לעם היהודי", אמר.

נאום יו"ר הכנסת בבונדסטאג (צילום: ערוץ כנסת)

לדבריו, "ההחלטות בוצעו על ידי משטר שהוקם בדרך דמוקרטית וחוקית. רבים נושאים עדיין צלקות שלא הגלידו וכאלה שלא יימצא להן מזור לעולם. עבודות הזיכרון האלה כורכות יחד את העמים שלנו, הישראלי והגרמני, וגם התקומה. בתוך פחות מ-80 שנה הצלחנו, שתי האומות, לקום מהטראומה ולבחור בחיים. שתי אומות שעברו מסע יוצא דופן בדרך לפיוס, רואות את הדמוקרטיה ואת ההכרח לעבוד יום יום כדי לשמור עליה".

"יצרנו שיתופי פעולה עמוקים בין שני הפרלמנטים. גרמניה הפכה את המחויבות לביטחון ישראל לאחד מעמודי התווך במדיניות החוץ שלה, ומוכיחה פעם אחר פעם את מחויבותה המוסרית לקיומה של מדינת ישראל.על כל אלה אני מבקש להודות לקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל, שזה עתה סיימה את כהונתה, ועשתה ללא הרף למען היחסים בין המדינות. מכובדי קנצלר גרמניה אולף שולץ, מדינת ישראל סומכת עליך ויודעת שתמשיך במסורת הארוכה של שיתוף הפעולה בין העמים. לצדו של הזכרון, אנו נתבעים לבנות מתוכו חזון, להידרש אל התקווה ולגבש יחד עתיד", הוסיף.

עוד אמר כי "עתיד המבוסס על ערכי החופש והדמוקרטיה אותם חולקות ישראל וגרמניה. להתוות את אזהרת הנצח החמורה של שואת יהודי אירופה, לעולם לא עוד. לפני 80 שנה ביקשו למחות את העם היהודי מעל פני האדמה. מאז זכינו לתקומת עמנו ולקוממיות ארצנו. תמיד נזכור, ונבקש לבנות יחד עתיד מבטיח"

בהמשך קרא ח"כ לוי בקול חנוק את תפילת הקדיש מסידור ששימש נער יהודי-גרמני בחגיגות בר המצווה ב-1938, רגע לפני פרעות "ליל הבדולח". 

מיקי לוי, אינגה אאוורבאכר, פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: REUTERS/Michele Tantussi)
מיקי לוי, אינגה אאוורבאכר, פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: REUTERS/Michele Tantussi)

בישיבה, המתקיימת בבניין ההיסטורי של הרייכסטאג, נשאו דברים גם נשיאת הבונדסטאג בארבל באס וניצולת השואה ד"ר אינגה אוברבוך, בת 87, ילידת גרמניה, ששרדה שלוש שנים במחנה הריכוז טרזינשטט. אתמול ביקר לוי בווילה ואנזה, אשר בה נערכה הוועידה שבה נדון "הפתרון הסופי" של יהודי אירופה. הוא גם נועד בברלין עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. בפגישתם התייחס ח"כ לוי לתקריות האנטישמיות הגוברות בעולם בכלל וברחבי אירופה, במיוחד לאחר מבצע "שומר החומות", וציין כי גרמניה היא מובילת דרך במלחמתה הבלתי מתפשרת באנטישמיות ובשימור זיכרון השואה.

אתמול בערב, בעת ארוחה חגיגית לציון האירוע, העניק לוי לאינגה אאוורבאכר, ניצולת שואה שהוזמנה לנאום בבונדסטג בפני היו"ר, עץ שורשים מהודר שהוכן במיוחד עבורה ב-אנו מוזיאון העם היהודי ומכתב אישי מיו"ר דירקטוריון של המוזיאון - אירינה נבזלין. אאוורבאכר מאוד התרגשה מהמחווה וכך גם כל באי האירוע, שמספרים שלא נשארה עין אחת יבשה באולם.

יו"ר הכנסת מעניק לאינגר אאוורבאכר את אילן היוחסין שלה. צילום: עמית אדלשטיין

במסגרת אירועי יום השואה הבינלאומי ישתתף היום שר החוץ יאיר לפיד בטקס זיכרון במחנה הריכוז מאוטהאוזן באוסטריה. בטקס ישתתפו גם קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר, שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שאלנברג, שר הפנים האוסטרי ג'רהארד קארנר וראשי הקהילה היהודית באוסטריה. לפיד גם ישתתף היום בטקס we remember – "אנו זוכרים", באנדרטת השואה החדשה בווינה, ביחד עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן, קנצלר אוסטריה, ראשי מפלגות וחברי פרלמנט אוסטרים.

אמש הוקרנה הכתובת WeRemember# במקביל על קירות משכן הכנסת בירושלים, הפרלמנט האוסטרי בווינה ובית הנבחרים של גרמניה בברלין, במסגרת הקמפיין העולמי להעלאת המודעות ליום השואה הבינלאומי. נשיא המדינה יצחק הרצוג ישמיע היום נאום מוקלט בטקס מקוון לרגל יום השואה הבינלאומי של "המרכז הגלובלי לדו־קיום ולשלום ע"ש המלך חמאד" שבמנאמה, בירת בחריין, שייערך בשיתוף מרכז שמעון ויזנטל.

הכתובת על משכן הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הכתובת על משכן הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנאומו הנשיא ידבר על חשיבות הנצחת זיכרון השואה ועל ייחודיות קיום הטקס במדינה ערבית, באומרו: "עבורנו, זה מאוד משמעותי ונוגע ללב שהשואה, החורבן הגדול של העת המודרנית, הוא משהו שמדברים עליו, דנים בו ומלמדים עליו בפתיחות גם במדינות אסלאמיות".

בניין הפרלמנט הגרמני (צילום: Felix Zahn)
בניין הפרלמנט הגרמני (צילום: Felix Zahn)

זום לסגל הדיפלומטי
מוסד יד ושם יערוך יום עיון לסגל הדיפלומטי בישראל, שיעסוק בנושא השנתי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה: "מסילות אל האבדון – שילוחם של היהודים בתקופת השואה". האירוע יתקיים בזום במעמד הנשיא הרצוג, שר המשפטים וסגן ראש הממשלה גדעון סער, יו"ר יד ושם דני דיין ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.

במהלך יום העיון ירצה ד"ר דוד זילברקלנג, חוקר בכיר במכון הבינלאומי לחקר השואה של יד ושם, על אתגרים בעיצוב זיכרון השואה. מיכאל טל, מנהל מחלקת איסוף החפצים באגף המוזיאונים של יד ושם, יציג "עדות אילמת" – חפצים מתקופת השואה, האנשים והסיפורים שמאחוריהם, ולאחר מכן יתקיים מפגש עם ניצול השואה ד"ר הנרי פונר.

מיכל הרצוג, רעיית נשיא המדינה, אירחה אמש אירוע מקוון של "זיכרון בסלון", שבו השתתפה גם רעיית נשיא גרמניה אלקה בודנבנדר. במפגש השתתפו סטודנטים מתא הסטודנטים היהודים בגרמניה, וכן סטודנטים ממסלול לימודי השואה באוניברסיטת חיפה. במהלך המפגש שיתף שורד השואה צ'ארלס זיגמן את המשתתפים בסיפורו האישי.

מליאת הכנסת קיימה אתמול דיון מיוחד לציון יום השואה הבינלאומי. ח"כ איתן גינזבורג, הממלא את מקומו של יו"ר הכנסת, אמר בפתח הדיון כי "תפקידנו – של בני העם היהודי שחי בדור הנוכחי ושל כל בן אנוש – אך בעיקר כאן, במדינת ישראל אבל גם ברחבי תבל – הוא להנחיל לעולם, ובעיקר לדור הצעיר, את הידע וההבנה על שאירע לפני כמעט 80 שנה".

ח"כ אחמד טיבי אמר בדיון כי "גם היום, כאן ועכשיו, יש לעמוד ולזעוק בקול רם נגד כל תופעה של אפליה, של גזענות, של פוליטיקה של שנאה". לדבריו, "גזענות והשנאה לאחר, לערבים, לערביות, לפלסטינים, לפלסטיניות – היא נורמה אנטי־מוסרית בחברה הישראלית וברוב היהודי, מיינסטרים". ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) ביקש מח"כ טיבי לגנות גם את הטרור הפלסטיני, וקרא לעבר סגן יו"ר הכנסת: "איך אתה נותן לו להסית נגד היהודים, נגד מדינת ישראל, ביום השואה הבינלאומי?".