שלושה תליונים, שעליהם מופיעה דמותו של משה האוחז בלוחות הברית, ובצידם השני תפילת "שמע ישראל", נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות המנוהלות בעשור האחרון במחנה סוביבור. את החפירות מוביל צוות הארכיאולוגים ויטק מזורק מפולין, יורם חיימי מרשות העתיקות ואיבר סחוטה  מהולנד, בעזרתם של תושבים מקומיים.

 מראה התליונים, העשויים מתכת, שונה זה מזה, ונראה כי הם צוירו בעבודת יד. מחקר שהתבצע בשנה האחרונה העלה כי מקורם היה במזרח אירופה - בלבוב שבאוקראינה, בפולין ובצ'כיה. "בסיפור צובט הלב הזה של התליונים, רב הנסתר על הגלוי", אומר יורם חיימי, מנהל החפירה מרשות העתיקות. "

יורם חיימי (צילום: אבי מזרחי, EYECON באדיבות רשות העתיקות)
יורם חיימי (צילום: אבי מזרחי, EYECON באדיבות רשות העתיקות)

אנחנו מזהים פה מן דפוס, אולי אופנה שהיתה מקובלת בקרב הקהילה היהודית במזרח אירופה - תליונים שמצד אחד שלהם מופיעה קריאת שמע ומהצד השני, מופיעים משה ולוחות הברית, אבל לא ידועה לנו סיבת החיבור המסויים הזה. האם תליונים שכאלה חולקו בבית הכנסת ע"י הקהילה היהודית? האם הם יוצרו ע"י צורפים בהזמנה פרטית? המחקר עדיין מתנהל, ואנחנו מזמינים את הציבור להוסיף לנו מהידע שברשותו", הוסיף.

תליון שמע ישראל (צילום:  יורם חיימי, רשות העתיקות)
תליון שמע ישראל (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)
 

תליון אחד מבין השלושה, נחשף בחפירות ארכיאולוגיות שחשפו את צריף התפשטות הנשים, לפני כניסתן לתאי הגזים. מרצפת הצריף נפלו עשרות תכשיטי נשים וסיכות שיער, ובהן גם התליון. תליון נוסף, בו מופיעים על לוחות הברית מספרים בכתב לטיני, התגלה ברחבת ההתפשטות במחנה II. תליון שלישי, ממנו השתמר רק הצד של קריאת שמע, נחשף בסמוך לאחד מקברי האחים.

תליון שמע ישראל (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)
תליון שמע ישראל (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, אמר: "התגליות המצמררות, האישיות והאנושיות, חושפות בפנינו את החוט המקשר בין יהודים לאורך הדורות – למעשה, זהו חבל עבות בן אלפי שנים, של תפילה ואמונה. החשיפה המרגשת מזכירה לנו, שוב, את חשיבות הישיבה במדינה משלנו, ואת חובתנו לחשוף את העבר, להכיר אותו וללמוד ממנו. אני מברך את ארכיאולוג רשות העתיקות, יורם חיימי, על יוזמתו לערוך חפירה ארכיאולוגית במחנה ההשמדה, ובכך להביא את השואה לכדי מוחשיות, למול מופעים של הכחשה ושנאה".