פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 75: מסעו של אברהם אבינו ממערת המכפלה ועד להר הבית

אברהם אבינו אבי האומה ואם החשיבה המופשטת, הרוחנית, האנרגטית, של כל האומות, עליו נאמר ''...וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה''. (בראשית, פרק י"ב, פסוקים א'-ג') תר את הארץ לאחר שקיבל את ברכת אלוהים בא נאמר: "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת...''.

 אפשר לומר עליו שהוא היה גם מדריך הטיולים הראשון בארץ הקודש, אולי זה שהמציא את המושג לתור, לסמן, לחפש לחפור וגם למצוא.

כך גם, להבדיל, חיים פרג, איש מערת המכפלה, שבתור מדריך טיולים מתחקה אחר הדרך בה הילך אברהם והגיע לממצאים אמפיריים מדהימים אשר מבססים את הכתוב בתורה וחושפי דרכי חדשות להבנת הקדושה הראשונית.

אברהם אבינו במסעו זה מקשיב לקול האלוהים ויחד עם זה הוא קשוב למתרחש בארץ, במסעו לשחרור הארץ מידי כובשיה הזמניים, אלה האוחזים במקומות הקדושים להם לא יעד אלוהים את המקום, ובכל זאת ישבו בהם ובכך נהנו מהשפע באופן זמני ומוגבל. אולי עד שיתגבש העם הראוי לשבת ולהנהיג את הארץ אל יעודה הרוחני.

כך יוצא אברהם מחברון ממערת המכפלה, דרך שכם אל ארץ המוריה היא הר הבית לתור ולסמן את הדרך לדורות הבאים. ואיך נדע מיהו זרעו, הרי כל משפחות האדמה נתברכו בו, לכן דייק הכתוב: וַיֹּ֡אמֶר קַח־נָ֠א אֶת־בִּנְךָ֨ אֶת־יְחִֽידְךָ֤ אֲשֶׁר־אָהַ֙בְתָּ֙ אֶת־יִצְחָ֔ק!

פה כבר גם לי לא נותר הספק ועוד מלאכה רוחנית רבה מוטלת עלינו...