בשעה זו נערך בבית הדין לעבודה בתל אביב דיון בשביתת המורים בשל ביטול מתווה הבידודים במערכת החינוך, זאת לאחר שאתמול הכריזה הסתדרות המורים על שביתה, אך זו נמנעה בשל צווי מניעה שהוציא משרד החינוך.

לדיון הגיעה יושבת ראש הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כשהיא מלווה במורים שהביעו את תמיכתם בה. הם נשאו שלטים בהם נכתב, בין היתר: "יפה בן דויד הנציגה שלי" ו"מתווה ביטול הבידודים - סכנה".

בתוך כך, בית הדין האיזורי לעבודה נעתר לבקשת הנהגת ההורים הארצית להצטרף כצד מעוניין לעתירת משרד החינוך להוצאת צו מניעה קבוע כנגד הסתדרות המורים.

עו"ד ארנה לין, באה כוחה של הסתדרות המורים, אמרה בדיון: "מאז שהתקבלה החלטה לביטול הבידודים, עליה למדנו מהתקשורת בניגוד לחוות הדעת של המומחים, לא הייתה הידברות איתנו. אני לא רואה סיבה להידבר ברגע שהממשלה החליטה, יקוב הדין את ההר, ליישם את ההחלטה לביטול הבידודים למרות שאין שום מוכנות של מערכת החינוך. אנחנו מוכנים לקבל שזה המתווה, אנחנו לא מוכנים לקבל שהמתווה הזה צריך לחול עכשיו כשמערכת החינוך לא מוכנה. אז אני לא יודעת האם נמצאים כאן האנשים הנכונים כאשר ההחלטה התקבלה ע"י רה"מ ושר הבריאות".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, אמרה: "אין ביה"ס ללא מורים. השרה פעולת מדי יום לשמור על בריאותם של המורים, היא שואלת את כל השאלות והיא קיבלה תשובה שאוכלוסיית התלמידים תהיה האוכלוסיה המנוטרת ביותר מבחינת תכיפות הבדיקות. בכך יהיה מענה לבריאותם של המורים. כל ילדי ישראל קיבלו שלוש ערכות לפני כל תקופה, למעלה מ-10 מיליון בדיקות כבר חולקו. אני יצרתי כאן שלייקס על שלייקס כדי לוודא את השמירה על הבריאות של כולם".

יפה בן דויד (צילום: תומר אפלבאום)
יפה בן דויד (צילום: תומר אפלבאום)

בן דויד נשאלה על ידי השופט ספיבק האם המתווה שהיה נהוג עד אתמול היה מספיק כדי להבטיח את בריאות הילדים, והשיבה: "אנחנו לא אנשי רפואה ולכן החלטנו לכבד את ההחלטות של גורמי הרפואה".

ספיבק שאל האם עד אתמול הם הסכימה למתווה, ובן דויד השיבה: "בגלל שמשרד החינוך שינה את דעתו חשבנו שאנו צריכים לזעוק את זעקתם של המורים שהפקירו אותם. הבידודים של התלמידים יתבטלו ולשאר לא". כשנשאלה האם המתווה החדש יותר רע מהישן, הגיבה כי "חד משמעית כן".

ספיבק הבהיר: "אני רוצה להגיע לנקודה - אתם נמצאים פה כארגון עובדים שמבקש מתווה חדש, האם עמדתך היא שכל ארגון עובדים שחושש ממתווה יכול לא להגיע לעבודה?".

בן דויד ענתה לשאלתו: "אפילו המתווה שאושר אתמול לא מיושם, כי מה שכתוב במתווה הוא שצריך לעשות שתי בדיקות והילדים לא עשו בדיקות היום כי לא היה להם בדיקות". היא הוסיפה כי "ביטול הבידודים שם את עובדי ההוראה בסכנה הכי גבוהה במשק להידבק".

נציג הנהגת ההורים אמר כי תמיכת הארגון בהפסקת הבידודים נובעת מכך שהתלמידים ייבדקו פעמיים משבוע וכן מהצורך של התלמידים להיות חלק ממסגרת. לדבריו, "במהלך המגפה הזו שנחתה עלינו, נוצר מצב שהתלמידים מצאו את עצמם מבודדים, בעיקר רגשית, ולא רק פיזית, בבתיהם".

עורך הדין שמייצג את המדינה טען כי מדובר בשביתה "פוליטית". "אנו רוכשים כבוד למורים, אך זה לגיטימי שהריבון יוכל ליישם את המדיניות שלו כמה שיותר מהר", טען והוסיף, "הסבירות של ההחלטה לא יכולה להיבחן בבית הדין לעבודה, ואין לו את הידע לכך. הסמכות נתונה לממשלה. עמדתנו היא שההכרזות של הסתדרות המורים אמש מיצו את זכות המחאה ככל שיש להסתדרות המורים".

כזכור, בית הדין לעבודה הוציא הבוקר (חמישי) צו מניעה כנגד החלטתה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד להשבית את הלימודים במערכת החינוך. בעקבות כך, הלימודים יתקיימו כסדרם.

בהחלטת בית הדין נכתב כי ההודעה למורים והגננות נמסרה 11 שעות בלבד לפני פתיחת יום הלימודים - מועד שאינו מותיר זמן לקיום דיון במעמד הסתדרות המורים ומשרד החינוך.