מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיים היום (חמישי) תדרוך עיתונאים ברקע העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה, בשל וריאנט האומיקרון. בפתח דבריו, הוא התייחס לביקורת המופנית כלפי משרד הבריאות: "בימים האחרונים גורמי המקצוע שלנו תחת מתקפה אישית חסרת גבולות. האשמות חסרות שחר ממשיכות להיאמר וחוצות קווים אדומים. אנחנו פה מתוך שליחות ציבורית".

אש התייחס למתווה ביטול הבידודים במשרד החינוך, ואמר כי "לטובת הילדים שסבלו מתקופות בידוד חוזרות בשבועות האחרונים על כל הנזק שזה עלול לגרום. המתווה מאזן בין הסיכוי לתחלואה למניעת הנזק והפגיעה בלימודים וחיוני לנוכח מאפייניו של האמויקרון מבחינת הדבקות גרימת תחלואה קלה יותר".

"כל שינוי כמובן מביא עימו חששות שאיננו יודעים לנבא תוצואתיו, כולנו דואגים לבריאות הציבור כולו, השינויים שביקשנו והתבלו במתווה מאפשרים לנו למלא את יישומו בצורה מהודקת יותר", הוסיף.

לדבריו, "בימים אלו דנים בעתידו של התו הירוק, בתחילת הדרך הדגשנו שנוצר למטרה אפידמיולוגי ואנו בודקים האם להאריכו, לבטלו חלקית או לחלוטין, החלטה בנושא זה טרם התקבלה".

בהמשך, הוא התייחס להתנהלות מול שאר הגופים, והבהיר כי "בניהול המגפה כל הזמן דנים מול גורמים במשרדים אחרים, מול גורמים עסקיים, אנחנו שומעים אותם, שומעים מה מפריע, מה מציק, ומנסים לקבל החלטות שיהיו בסופו של דבר מאוזנות אל מול הצרכים העסקיים, הכלכליים, החינוכיים, ולצד זה כמובן הצרכים הבריאותיים".

בדיקת קורונה לילדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בדיקת קורונה לילדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אנחנו מנסים לעשות את האיזונים האלה, וזה קורה גם לאחרונה. האומיקרון שונה, הוא מדבק הרבה יותר, אנחנו רואים את המספרים שאליהם הגענו, המחלה בפירוש יותר קלה מאשר בזנים קודמים. לכן ניתן היה לעשות איזונים שהם אחרים, אנחנו שומרים על משק פתוח, שומרים על מערכת חינוך פתוחה ועושים צעדים שמתבססים יותר על בדיקות, מאשר על בידודים", המשיך.

אש הסביר כי "כל זה אנחנו עושים בצורה מקצועית, לא מתוך זלזול במגפה או במחלה, אנו מבינים את החומרה שלה ומצד שני מבינים שצריך להמשיך בחיים ולהתנייד בצורה כזאת שהפגיעה בעסקים ובאנשים תהיה מינימילית".

מנכ"ל משרד הבריאות השיב לשאלה לאיזו רמת הדבקה יוביל מתווה ביטול הבידודים והשיב כי "אני חושב שהוא בסופו של דבר טוב יותר מאשר מה שהצענו בתחילת הדרך, בוודאי שיש בו סיכון ליותר הדבקות, אבל מצד שני, יש בו סיכוי לכך שאם אנשים יקפידו לבצע את הבדיקות, אולי נראה פחות הדבקות".

על כך שמתווה דומה לא חל על האוכלסייה הבוגרת, אמר אש: "החלטנו על מתווה מתוך ראיית חשיבות של החזרת החינוך לחיים סדירים, ללא בדידות שחוו התלמידים כתוצאה מהדבקות בבתי הספר, יש הבדלים בין האוכלוסיות. הילדים הם במסגרות אחודות, הם סבלו מבידודים חוזרים ונשנים, כתוצאה מעוד ועוד מאומתים, וזה לא מאפיין את האוכלוסייה הבוגרת. אנחנו חושבים שלא נכון להרחיב כרגע את המתווה הזה לאוכלוסייה המבוגרת, ולבטל את הבידודים באוכלוסייה הזו".

בסיום דבריו, אמר: "אני מקווה שאנחנו נמצאים בשיאו של הגל הזה ונתחיל לראות את הירידה במספרי המאומתים בימים הקרובים, ואני מקווה שגם ירידה במספר החולים הקשים נראה קרוב. אבל יש לנו תקופה של כמה שבועות עם הרבה מאוד הדבקות, כי המספרים מאוד גבוהים וייקח להם זמן לרדת. חשוב מאוד להקפיד על כל ההנחיות, מסכות בחללים הסגורים ובכל מקום אחר שצריך, להקפיד על ריחוק, לא להתקהל, להקפיד על ביצוע בדיקות".

"לא דיברנו על זה בתדריך הזה אבל יש חשיבות עצומה לחיסונים, הראינו את היעילות של החיסונים בכל המנות הנדרשות, החיסונים מונעים הדבקות ותחלואה קשה. יודעים שהחיסונים מפחיתים את השכיחות של PIMS, ואת החומרה שלה ויודעים להגיד שהחיסונים גם מפחיתים את ההשפעות של לונג קוביד, כך שחשוב מאוד להתחסן בכל הגילאים", סיכם.