עדנה דוד, סגניתה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, שוחחה היום (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, על רקע הניסיון להשבית את הלימודים כמחאה על מתווה ביטול הבידודים במערכת החינוך, והבהירה: "המתווה מסוכן - המורים הם לא בשר תותחים". 

בפתח דבריה הבהירה דוד כי "אנחנו דורשים שיראו את אנשי החינוך ויבינו שהם לא בשר תותחים. המתווה שהוחלט עליו הוא על פי כל ההערכות של אנשי הרפואה מסוכן. מה לעשות גם המורים הם בני אדם. אנחנו נמצאים כבר שנתיים בסחרור הזה. יש כאן בעיניי כישלון בלתי רגיל של ניהול המערכה הזו - בואו תראו מה קורה בשטח, אין גננות ואין מורים. מעל 40 אחוזים נעדרים מדי יום ביומו, הם מבודדים, נדבקים הם מדביקים".

כשנשאלה מדוע "נזכרו" רק אתמול להתנגד למהלך הסבירה: "אנשי הבריאות מהמובילים במדינה לפני שבוע ולפני 10 ימים לא דיברו כפי שהם מדברים היום, אנחנו נמצאים בשיאו של הגל ובשיא התחלואה. כולם מדברים עד כמה זה מסוכן גם לילדים וגם למורים. אז דווקא עכשיו? מה קרה?"

היא הוסיפה: "המזכ"לית דיברה שוב ושוב עם אנשי רפואה ורק בפחות מה-48 שעות האחרונות מדברים על הסכנה ועל זה שהם לא ממליצים להחיל את המתווה. לפני כן הם לא אמרו וגם לא התווכחו עם אנשי הרפואה. הם אמרו שהמתווה יציב ולא שמעתם אותנו, ברגע שאנשי הרפואה אמרו שהוא מסוכן אנחנו לא מוכנים להמשיך להפקיר את המורים.

עוד אמרה: "כולם מדברים על איך נושאים את הדבר הזה, חבר'ה נושאים את הסיפור הזה על הגב והבריאות של אנשי החינוך כבר שנתיים. צריך להוקיר להם תודה ולשמור עליה - צריך להבין שהבריאות לא עניין של מה בכך. בואו תראו את המצב. המורים והגננות מחזיקים את המערכת בשיניים. היא חצי סגורה גם ככה. מחברים כיתות ומחברים גנים".

היא הדגישה: "המתווה הזה על חשבון המורים, לא חולקו הבדיקות. אמרו שהיום הילדים יגיעו עם בדיקות. הבדיחה היא על חשבון המורים וכנראה שלא מחשיבים אותם לבני אדם. עם כל הכבוד, לבוא ובתקופה כל כך קשה להגיד שלוקחים אחריות או לא ומשיקים מתווה כזה. אנחנו מלאי הערכה לרופאים ולכל המאמצים שהם עושים אבל בואו תרדו לשטח, בואו תראו מה קורה בכיתות ובגנים".

כשנשאלה האם היא חוששת גם לילדים השיבה: "חד משמעית. חגיגת הדבקה. המערכת פתוחה והמורים מגיעים מדי יום זה אחרי לקיחת סיכונים ולוקחים אותם. אבל למה במודע לסכן אותם יותר ממה שצריך כרגע ולהפסיק את מתווה הבידודים שהיה עד היום ולהגיד יהיה מה שיהיה? זה לא יכול להיות". 

כשנשאלה מה יעשו אם בית הדין לעבודה יחייב אותם לחזור לעבוד אמרה: "אנחנו נשקול את צעדנו, המזכ"לית תכנס את ההנהלה ואנחנו נשקול את צעדנו, בואו נראה מה יחליטו. המצב מאוד קשה בשטח וצריך לתת את הכלים, ואם היו מקשיבים לנו לפני חצי שנה או חודשיים, בתחילת שנת הלימודים, המצב היה שונה".

היא סיכמה: "כולם מאוד יפי נפש, מדברים על מצב הבריאות והנפשי של התלמידים, אבל מי יכול לשפר את זה? על ידי מקבלי ההחלטות, צריך לקבל תקציבים וכוח אדם. את זה אין. אבל מי צריך לבוא ולספוג את המחלה שוב שוב? המורים. כל הטענות למורים. אבל תנו לנו גם כלים ותשמרו עלינו, אנחנו אוהבים את הילדים. תשמרו עלינו, תהיו איתנו".

מנכ"ל משרד החינוך לשעבר מסביר: זו הטעות הגדולה שנעשתה בעימות מול המורים

קודם לכן גם שמואל אבואב, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך, שוחח עם ליאת רון ואריה מליניאק על האיומים בשביתה כמחאה על מתווה ביטול הבידודים. בפתח דבריו נשאל אבואב אם הוא תומך במתווה, והשיב: "התשובה היא כן. צריך להפסיק את הבידודים משום שיודעים את גודל הסיכון. ראו כמה ילדים עד עכשיו נחשפו כמה ילדים חולים, רואים את כל התוצאות של השיבושים שיש. זה גורם לתלמידים היעדר המסגרת ולכן זו החלטה נכונה".

הוא הוסיף: "החלטה הזו לא הייתה צריכה להיגרר עד אתמול. אין שום סיבה בעולם שאם קיבלו כבר החלטה מושכלת ביום ראשון, למה ליצור מצב כזה שגוררים את זה עד הדקה ה-99? כאשר יש מערכה ביטחונית אז האלוף הזה מבטא את דעתו וכו' אבל בסוף יש גורם מוסמך אחד דובר צה"ל. אין פה דוברות שמנהלת את המערכה הזו ומסבירה לכולם".

"למה בית המשפט לא קיבל את טענות המורים? משום שכאשר ארגון יציב רוצה להכריז על סכסוך או טרום שביתה הוא מתריע על כך 14 יום מראש. לא סתם חוק השביתות קבע את זה כדי לעשות את מירב המאמצים כדי להימנע משביתה. ברגע שלא הסבירו את זה בית המשפט אמר שהם הפרו את הכללים. כל המהלך הזה היה מיותר ואני חושב שמשרד החינוך לא צריך להיגרר לעימות עם הסתדרות המורים. זה לא כדי להיות נחמד כלפי הארגון אלא משום שעכשיו בחצי שנה הבאה הולכים למו"מ המקשים והמורכבים של הארבע שנים האחרונות בנוגע לשכר של המורים", הוסיף.

"ברגע שגורמי הבריאות מוסמכים, אלו שעומדים בראש המערכת, קבעו שאנחנו לוקחים את הסיכון ואנחנו יודעים לכתוב את הסיכון הזה ושמפסיקים את הבידודים צריך לקבל את זה. לכן צריך לקבל את זה, עכשיו מה הבעיה? הבעיה היא שבדיקות האנטיגן לא הגיעו, שפחות מ-50 אחוז מהילדים מחוסנים אז מעטפת ההגנה לא מושלמת. מה שצריך לעשות זה להתחיל להניע את גלגלי השגרה, לסדר את החיסונים בתוך בתי הספר, להסדיר לאלתר את כל בדיקות האנטיגן. המורים טוענים שאמרו שיהיו בדיקות, שהילדים יהיו מחוסנים ולכן הם מודאגים מהדבקה המונית. צריך להניע את גלגלי השגרה. זה לא סדר יום חינוכי ולא לימודי, בטח לא של משרד החינוך. צריך להתעסק בעיקר", המשיך אבואב. 

"ההתקוטטות הזו בין משרד הבריאות למשרד החינוך... היו ויכוחים רועמים וסוערים, מעולם לא היה מצב שמערכת החינוך ומערכת הבריאות התקוטטו במרחב הציבורי. כל הוויכוחים היו בתוך חדרי חדרים. זה תפקידו של ראש ממשלה, הוא צריך לדפוק על השולחן ולהגיד שזה לא בא בחשבון שמשרדים רבים ומערערים את האמון והיציבות שיש לממשלה הזו כלפי הציבור.

"זה לא סתם שרק 50 אחוז מהילדים התחסנו, הרי בחיסונים שבשגרה 95 אחוזים מהילדים מתחסנים מזה 70 שנה. אין פה סרבנות אידיאולוגית, יש פה חוסר אמון כי יש כל כך הרבה דעות. אין לזה מקום בממשלה, הממשלה מושלת וברגע שהיא מקבלת החלטה היא מחייבת את כולם. זה ראוי לביקורת, זה לא דבר שצריך ככה להיות", סיים אבואב את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm