מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ומנהל בית החולים ברזילי פרופ' חזי לוי שוחח היום (חמישי) עם רוני בר-און ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM וסיפר על העומס הכבד בבית החולים בעקבות התחלואה הרבה בקורונה: "העומס קשה מאוד, כאלה אשפוזים עוד לא ידענו". 

בפתח דבריו סיפר הפרופסור כי "העומס הוא קשה מאוד, משום שבשבועיים האחרונים נאלצנו להסב שלוש מחלקות למחלקות קורונה. זה אומר שיש פחות מקום לחולים רגילים. ייצרנו כל מיני מקומות על מנת לטפל בחולים האלו. מחלקת הילדים מלאה עד 0 מקום ויש תחלואה עצומה של ילדים, לא בהכרח בקורונה אלא גם בכל מחלות החורף למיניהן".

כשהתבקש להשוות בין גל התחלואה הנוכחי לבין הגל הראשון אמר: "היום אנחנו יודעים הרבה יותר ויש יותר מקורות מידע מאשר בגל הראשון כשהכול היה ראשוני. אנחנו ייצרנו את הדברים עד שלמדנו והיום אנחנו יודעים יותר. היום יש לנו גם חיסונים אבל יש גם 3 דברים שלא קרו בגלים הקודמים, כזה מקדם הדבקה וכאלו אשפוזים לא ידענו, הדבר השני לא ידענו תחלואת חורף קשה יחד עם תחלואת קורונה".

"כשאני נערכתי לחורף שנה שעברה כמנכ"ל יצרנו כל מיני תרחישים שלא התחוללו למזלנו כי לא הייתה שפעת. עכשיו יש שפעת, מחלת חורף וקורנה וזה יוצר עומס אדיר גם ברמת חדרי המיון. עוד דבר, שלא ידענו, גם מחלות, גם תחלואה קשה ואשפוזים, גם חורף וגם פחות צוות. רמת העלמות של הצוות בגלל בידודים היא מדהימה. כל רגע מגיע מסמך על עוד עובד שנמצא מאומת או מבודד". 

על כך שהממשלה הוסיפה 45 מיטות טיפול נמרץ אמר: "אני מברך על כך מאוד אבל ברור שזה לא ייתן את השפעתו בזמן האקוטי הזה על הטיפול. ממה שנתנו זה הוסיף עוד מיטה או שתיים לכל בית חולים. עד שנמצא את הצוות המתאים הדבר הזה מאוד נחוץ כחלק ממערכת הבריאות".

כשנשאל האם אנו במצב של אי ספיקת בתי החולים השיב: "אז דיברנו על קריסה. אנחנו במעין מצב של ירידה בספיקה כי יש אשפוז אדיר והורדת הקשב שאנחנו רגילים לתת לחולים כציווי המקצועי שלנו, בגלל שאנחנו מתחלקים עם פחות אנשים ויותר חולים. מקומות האשפוז צפופים ויש קושי לטפל בכולם באותה רמה".

הוא הוסיף והדגיש: "מערכת הבריאות נכנסה כל כך כחושה למאבק הזה וכלל שאנחנו עכשיו בגלים שמצריכים יותר אנשים זה לא פשוט. הייתה חשיבות לתקנים שקיבלנו שהצלחנו להטמיע אותם. המאבק היה איך להשאיר את התקנים ולא מפטרים אותם. ללא האחיות והרופאים האלו מצבנו היה בכי רע בצורה קיצונית".

על ההחלטה להפסיק את הבידודים בבתי הספר אמר: "אנחנו נמצאים בשיא התחלואה שממנה אנחנו נתחיל לרדת ונראה את הדבר הזה, אולי נתחיל לרדת לקראת שבוע הבא. עם כל הקושי וליבי כואב את הקושי שעוברים ילדי ישראל, וצריך לעשות הכול על מנת להפסיק אותו ועל מנת להתגבר על כל מה שהוא השאיר בילדים, אבל בתקופה שבה אנחנו נמצאים עכשיו ואפשר לחכות עוד מספר ימים אני חושב שזה נכון לעשות. אם אנחנו נחווה ירידה בתחלואה וירידה באשפוזים נוכל לעשות את זה יותר בטוח. בכל העולם וגם בישראל יש עלייה בתחלואת הילדים והאשפוז. מתחילים לראות תסמונות של פרכוסים שלא ראינו עד עכשיו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm