המתיחות הצבאית בין רוסיה לאוקראינה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הלילה (חמישי) עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, והעריך כי רוסיה תפלוש למדינתו בסופו של דבר. גורם המעורה בפרטים דיווח, כי במהלך השיחה הנשיא האמריקאי גם הזהיר שבירת אוקראינה, קייב, תהפוך למטרה עבור הרוסים.

בשיחה שהתקיימה בצל ההסלמה, הנשיא האוקראיני חזר על עמדתו כי האיום הרוסי נותר "מסוכן אך מעורפל" וכי אינו בטוח שתתרחש תקיפה. דוברת המועצה לביטחון לאומי, אמילי הורן, אמרה כי הנשיא ביידן הזהיר בפומבי ובמשך חודשים רבים מפלישה רוסית, וכי "כל דיווח אחר הוא שקרי בהחלט". 

בהודעה שיצאה מהבית הלבן נמסר: "המנהיגים דנו במאמצים דיפלומטיים ומתואמים בנושא הביטחון באירופה, תוך דגש על ביטחונה של אוקראינה". עוד נמסר, כי ביידן אישר בשיחתו עם זלנסקי, שארה"ב "תגיב בנחישות אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, ותסייע לכלכלה האוקראינית", זאת לאחר שארה"ב כבר סיפקה לאוקראינה למעלה מחצי מיליארד דולר בפיתוח וסיוע הומניטרי בשנה האחרונה, וכעת בוחנת סיוע נוסף.

תרגיל של צבא רוסיה סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
תרגיל של צבא רוסיה סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

הצבא הרוסי ברוסטוב (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
הצבא הרוסי ברוסטוב (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

בתוך כך, הנשיא האוקראיני קרא להרגעת הרוחות, ומסר כי השיחות הדיפלומטיות עם רוסיה הגיעו לפריצת דרך, ומקווה שהסכם הפסקת האש במזרח המדינה יישמר. מנגד, מהבית הלבן סבור כי זלנסקי מנסה לאזן בין הצדדים, "מצד אחד הוא רוצה סיוע, אבל צריך להבטיח לאנשיו שיש לו שליטה על המצב, זה אזור מסובך".

בעוד השיחות הדיפלומטיות נמשכות, דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, הודיע שאלפי חיילים אמריקאים נמצאים בכוננות מוגברת למקרה שיישלחו למזרח אירופה, והדגיש כי לא התקבלה בשלב זה כל החלטה. במקביל, משלוח שלישי של נשק אמריקאי הגיע לקייב. המשלוח כולל טילים נגד טנקים, אף שהאוקראינים אמרו שהם מעדיפים מערכות הגנה אנטי־אווירית.

כאמור, ביום שלישי האחרון הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן קיים שיחת וידאו עם מנהיגים באירופה, ובה הובעו דאגה מפעולות רוסיה ותמיכה בריבונותה של אוקראינה. בשיחה נדונו המאמצים הדיפלומטיים בצד הנכונות להטיל עיצומים קשים על רוסיה אם אכן תפלוש לאוקראינה, וכן חיזוק צבאי של מדינות נאט״ו במזרח אירופה. בשיחה השתתפו מנהיגי ארה״ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה ופולין, וכן ראשי נאט״ו והאיחוד האירופי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ציין מצדו כי בצד ההרתעה הצבאית, יש צורך לתת קדימות למגעים להפחתת ההסלמה מול רוסיה. היום תתקיים בפריז פגישה ב"פורום נורמנדי" של פקידים בכירים מרוסיה ואוקראינה – לראשונה זה זמן רב ליד אותו שולחן – וכן של פקידים מצרפת וגרמניה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר כי אוקראינה "אינה המדינה היחידה שפוטין לוטש את עיניו אליה".