לאן נעלמה השקיפות שבנט הבטיח לנו? אייל ברקוביץ', החכם שבאדם והמומחה גם לענייני חינוך, תקף את יפה בן דוד אמש בתוכניתו והעליב אותה שהיא לא עושה עבודתה נאמנה, כי היא מגנה רק על המורים ולא על התלמידים. 

נו באמת, ברקוביץ'. לא ידעת שיפה בן דוד היא מזכ"לית הסתדרות המורים ולכן עליה לייצג אותם ורק אותם? ומה היא אמרה שכל כך הקפיץ אותך? מתי אי פעם נכנסת לכיתה שבה מצטופפים לפעמים יותר מ-40 תלמידים, דבר שלא קורה בשום מדינה בעולם המערבי המתקדם, שעלול לגרום להדבקה המונית אם אין מתווה הגיוני ושפוי שימנע את הפצת המחלה?

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

שלא לדבר על מורים מבוגרים או כאלה שנמצאים בסיכון. המאבק הקודם של בן דוד שעורר סערה גדולה והיה נגד לימודים בחופש הגדול להשלמת חומרי הלימוד שהפסידו בסגרים בקורונה, היה לא הוגן בעיניי, בעוד כל עובדי המדינה והרפואה עבדו ימים כלילות ונרתמו למאבק נגד מגפת הקורונה, אלא שהפעם מדובר במאבק לגיטימי לטובת שמירת בריאותם של אנשי החינוך.    

ולאורח אחר, לפני שנים היה לי הכבוד לראיין את בוגי יעלון וגיליתי אדם ישר, ערכי, רודף צדק ופטריוט גדול. לכן, לדברים שהוא אמר אתמול אצל אופירה וברקו, היה משקל רב בעיניי. לא אכחיש שבסוף הריאיון שהוא העניק לצמד, יצאתי מדוכדכת, מדופרסת ובעיקר מבולבלת.

יעלון העלה כמה נקודות מדאיגות שגרמו לי לחשוב, איך לעזאזל הגענו עד הלום, כאשר כל יום מתגלים עוד ועוד קלקולים במערכות השלטון השונות ואנחנו עלולים להיגרר למצב של טוטאל לוס. האם לתינוק הזה ייחלנו כאשר הוקמה המדינה? האם ייחלנו לכאוס כזה שבו אישי ציבור ומנהיגים משקרים לעצמם ולנו, האזרחים הפשוטים, שאם לא היינו נותנים להם את הקולות שלנו, אין להם בכלל זכות קיום פוליטי, ולמרות זאת הם ממשיכים לזלזל בנו ובזכות שלנו לדעת את האמת.   

כן, אני מאלה שלוקחת ללב, כי אני אוהבת את המדינה ולא הייתי מחליפה אותה באף מדינה אחרת, בעד שום הון שבעולם, וזו הסיבה שהריאיון עם בוגי יעלון שהצביע על אותם קלקולים מדאיגים, היה מטריד ביותר. מטריד עד כדי כך, שאם היום היו נערכות בחירות, לא הייתי יודעת למי להצביע. אף אחד לא ראוי בעיניי. לא בימין ולא בשמאל, לא מקדימה ולא מאחור. בימין יש קולות צורמים שמגדפים ומקללים כל מה שזז, וכל כך מכערים את עצמם ואת השיח הלאומי, שגם אם הם יהיו הכי צודקים שבעולם, איך אפשר בכלל להקשיב להם ברצינות, עם סגנון דיבור שכזה?

ובשמאל, יושבת חבורה מוזרה שבראשה עומד מנהיג מוזר, שדווקא ביום שהממשלה שלו רוצה להעמיד להצבעה, הצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, הצעה שהיא חשובה לפחות בעיני שר הביטחון שלו, בני גנץ, ראש הממשלה, נמנע בהצבעה. מי שמע דבר הזה? אני חשבתי שלא שמעתי טוב כשהידיעה התפרסמה בחדשות.

משה בוגי יעלון  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
משה בוגי יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מה הפלא שיש לו מורדים בתוך הקואליציה שעולים לו על הראש ועושים כל העולה על רוחם ומפרים משמעת קואליציונית שוב ושוב? יש להם ממי ללמוד. אם לבנט מותר להימנע בהצבעות, למה להם אסור לעשות פוזות? כל פעם, איזשהו פלוץ אחר (סליחה על הביטוי) בקואליציה המוזרה הזאת, מרים את הראש ומחליט לעשות דווקא. הרי אם איילת שקד הייתה חברת ליכוד, והייתה מעזה להצביע נגד החלטת הרוב, נתניהו היה כבר מזמן מראה לה את הדלת החוצה.  

בוגי יעלון הסביר שהקרע בינו ובין נתניהו נוצר כאשר הוא הבין שמפרשת הצוללות עלה ריח רע של שחיתות, בגלל סיפור המניות שביבי רכש, ולכן החליט לקדם הליך שיוביל להקמת ועדת חקירה. הוא הביע תמיהה שמנדלבליט החליט לא להתייחס ברצינות לפרשה והוריד אותה מסדר היום בתואנה שחלה התיישנות על סיפור המניות. 

סליחה, מר מנדלבליט, זה לא תירוץ. "התיישנות" הוא מושג משפטי, שכבודו במקומו מונח, אבל לא מוכיח דבר, וטוב היית עושה אילו היית מורה לחקור את הפרשה, לפחות על מנת לא לגרום לציבור להרים גבה, לחשוד ולפקפק במנהיגם. 

ואולי, רק אולי, אני מעלה איזה תסריט דמיוני לסרט מתח, שכבר עלה בראשי לא פעם. ייתכן, שמנדלביט ונתניהו סגרו ביניהם בסודיות, שתיק הצוללות יישאר מחוץ לתחום, ושאר התיקים הקטנים האחרים ייחקרו, כדי שהציבור ואנשי המערכת לא יחשדו בדבר. אבל עד מהרה אני מתעשתת ונזכרת שמדובר בנתניהו, הוא לא היה משתף פעולה עם הגשת כתבי אישום נגדו, בתמורה לשום מהלך אחר.  

יעלון רמז מאד בזהירות שמשהו חשוד קורה שם מאחורי הקלעים אצל היועץ המשפטי שלא מגלה עניין בפרשה ושהוא חייב הסברים לציבור. מסכימה לחלוטין, כי אם נתחיל לפקפק בהחלטות של היועץ, אולי גם צריך לפקפק בהחלטה שלו לפתוח תיקים נגד נתניהו? אולי היא נעשתה מתוך חוסר שיקול דעת ובדיקה רציניים? וזו הבעיה, חוסר שקיפות של המערכות השונות כולל המערכת המשפטית.  

אפרופו שקיפות. אחרי שהתקבלה ההצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, יצא בנט בהכרזה: הבטחנו וקיימנו. אם הבטחתם שתקום ועדת חקירה, מן הסתם, ייחסתם חשיבות לוועדה כזאת, אז למה בנט נמנע בהצבעה? הרי הבטחתם לציבור גם שקיפות, ואני לא רואה שהוא, או מישהו מחברי ממשלתו, מיהר לנמק ולהסביר לציבור את ההיגיון מאחורי הצעד ההזוי להימנע בהצבעה. 

אני מקווה שבנט יוזמן בשבוע הבא לאולפן של אופירה וברקוביץ' על מנת לספק לנו הסברים, לפחות למען השקיפות שאותה חרט על דגלו כשהקים את הממשלה. 

ובל נשכח. התחילו עכשיו זמירות וקשקושים שבנט מתעתד להקים מחנה לאומי חדש עם כמה מפלגות של הקואליציה. אם זה נכון, נזכרתי באמירה שלו: "השתגעתם"? כאשר פנה לממשלה הקודמת ורצה להצביע על הכשלים שלה בטיפול בקורונה. 

תורנו לשאול: השתגעת? עוד לא סיימת את הקדנציה וכבר אתה מקים מפלגה חדשה? ואם זאת רק שמועה, לא כדאי בשם השקיפות, שתפזר את העשן סביבה?