לפני שש שנים, עם סיום תפקידו כיועץ המשפטי לממשלה, הרשה לעצמו עו"ד יהודה וינשטיין לצלול לאלמוניות יחסית ומיעט להעניק ראיונות. הוא משמש כיועץ במשרד דרור־מנצל־וינשטיין (בו שותפה בתו קארין, מ.ו) ובמקביל, כמתאגרף חובב וכמי שהחזיק בעבר בתואר אלוף ישראל לנוער באגרוף, אף מונה לנשיא הכבוד של איגוד האגרוף הישראלי. השבוע, עם תום כהונתו רבת־התלאות של אביחי מנדלבליט בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, הוא הרשה לעצמו להעניק ראיון משוחרר.

את דבריו פתח וינשטיין בביקורת על הליך בחירת היועמ"ש הבא. עד היום הוא אינו מבין מדוע שמו של רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לענייני ניהול ותפקידים מיוחדים ולמשפט ציבורי־חוקתי, לא הוכנס לרשימת המומלצים של ועדת האיתור. לשיטתו, אין לכך הסבר לגיטימי.

"אי־הכללתו בין המועמדים הסופיים שהמליצה עליהם ועדת האיתור היא בגדר ליקוי מאורות, לא פחות", הוא חורץ. "לפי שסופר לי, מי שלא בחרו ברז היו השר לשעבר דן מרידור וח"כ צבי האוזר. אינני יודע מה עמד בסוד הימנעותם מלבחור ברז. יש לי השערות משלי, אך בהיעדר ראיה מוצקה להתקיימותן לא אתן להן פומבי. מכל מקום, יהיו שיקולים אלה אשר יהיו, והם בכל מקרה אינם טובים בעיניי, איכות מועמדותו של רז לבטח אינה נמנית עמם.

"זכותו של שר המשפטים לבחור את המועמד הטוב ביותר בעיניו – זה שיגבש את מדיניותו המשפטית בצורה המיטבית בעיניו ולא בעיני מאן דהוא אחר – אינה יכולה להיות שנויה בספק", מוסיף וינשטיין, שמבהיר כי "הגוף הממנה בסופו של דבר הוא ממשלת ישראל, שבפניה תובא המלצת שר המשפטים.

אלה גופים פוליטיים, שסביר שיביאו בבואם לבחור ביועץ המשפטי גם שיקולים פוליטיים ושיקולים נוספים. שיקולים כאלה לא אמורים לבוא בגדר שיקוליהם של חברי ועדת האיתור, שכל מטרתם היא לגרום לכך שהמועמדים הטובים ביותר במובן המקצועי, הערכי והאישי יובאו להכרעת הגורם הממונה שיבחר באחד מהם. אי־הכללתו של רז נזרי ברשימת המועמדים הסופיים הוא לדעתי כשל ערכי, שלא ייתכן שיימצא לו הסבר מניח את הדעת".

את היכרותו עם עו"ד נזרי מגדיר וינשטיין כאישית וקרובה: "כמי שנהנה מיכולותיו הרבות במשך כל שש שנות כהונתי, רז הוא בעל ניסיון עשיר. שיקול דעתו ותרומתו הגדולה הן כמשנה למשפט הפלילי והן למשפט הציבורי, הפכו אותו בעיניי למועמד מוביל לכהונת היועמ"ש, והמלצה ברוח זו הנחתי בפני ועדת האיתור".

יהודה וינשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יהודה וינשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השבוע פרסמה ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש שלושה שמות של מועמדים להחלפת אביחי מנדלבליט - עו"ד איתי אופיר, עו"ד ד"ר רועי שיינדורף ועו"ד גלי בהרב מיארה, הנחשבת למועמדת המובילה לאור התמיכה הפומבית שמעניק לה שר המשפטים גדעון סער.

עו"ד נזרי, שנדהם מכך שהוועדה פסחה על שמו, מיהר להודיע על התפטרותו. "אף שהקדנציה שלי מסתיימת עוד כשנתיים וחצי", הודיע נזרי במכתב לעובדיו, "איני מתכוון להשלימה. בכוונתי לקבוע מועד פרישה לעוד חודשים ספורים ואשתדל לסייע בתקופה זו ככל הניתן".

וינשטיין מבין את התסכול של בן טיפוחיו, אך סבור שאפשר להחזיר את הגלגל לאחור: "אני בהחלט מבין ללבו של רז נזרי, אך גם אבין ללבה של עו"ד גלי בהרב מיארה, היועצת המיועדת, אם תעשה כל מאמץ כדי להשאיר אותו בסביבתה. רק ברכה תצמח לה מכך, לי צמחה כזו".

בניגוד לנטען בתקשורת, וינשטיין גורס שבהרב מיארה היא דמות מוכרת ומוערכת בקהילה המשפטית: "היא בעלת ניסיון משפטי רב ועשיר בתחומי המשפט המנהלי והאזרחי, וגולת הכותרת של פועלה היא כהונתה כפרקליטת מחוז תל אביב והמרכז בפרקליטות המדינה. לפי מה שנאמר לי, היא ניהלה את המחוז ביד רמה ובכישרון גדול. היכרותי האישית עמה אינה אמיצה, אך אני זוכר אותה כאישה מרשימה מאוד".

גלי בהרב-מיארה (צילום: תומר יעקובסון)
גלי בהרב-מיארה (צילום: תומר יעקובסון)

ממש לא פקיד
אם תשאלו את וינשטיין, דעתו על הרפורמה לפיצול תפקיד היועמ"ש אינה חיובית, בלשון המעטה. "התנגדתי לפיצול בתקופתי, ואני מתנגד לכך באותה נחישות גם היום", הוא מבהיר. "הדואליות שבתפקיד, מצד אחד היועץ המשפטי לממשלה ומצד שני ראש התביעה הכללית, היא זו שמקנה לו את ייחודיותו ומאפשרת לו לשמש מגן אמיתי לשלטון החוק ולערכי היסוד של הדמוקרטיה בישראל".

עוד אומר וינשטיין כי "לא נעלמו מאוזניי הקולות המושמעים, בדבר הכוח המוגזם שניתן, לטענת האומרים, בידיו של אדם אחד, שאף אינו נבחר. פקיד הם קוראים לו. הם טוענים ש'אין לתפקיד במתכונתו המקומית אח ורע בשיטות המשפט האחרות', שמדובר לדבריהם ב'גידול פרא ייחודי שצמח לו בערוגות המשפט הישראלי'. ריכוז הסמכויות בידי היועמ"ש הוא אומנם ייחודי, אך ניסיון העבר מלמד שלא עשו בו היועצים המשפטיים לדורותיהם שימוש, אלא לביצור שלטון החוק והדמוקרטיה בישראל.

"אמרתי כבר בעבר ואני נכון לומר זאת גם היום – הדרישה לפיצול מבקשת לנטרל את כוחו של היועץ המשפטי בתחום המשפט הפלילי, שדווקא בו עמדתו המאוזנת היא שמספקת את הבלמים והאיזונים הנדרשים כל כך לפעולת התובע. הבקשה לפיצול באה בעיקר מפי פוליטיקאים, והיא מגלה קוצר ראות מטריד. לו אני הייתי פוליטיקאי, הייתי מחרף את נפשי בכדי למנוע את הפיצול המדובר".

וינשטיין חושף כי הוא אף נועד עם שר המשפטים במטרה לשכנעו לחזור בו מכוונתו לפצל את תפקיד היועמ"ש. "נפגשתי עם גדעון סער והשמעתי בפניו את התנגדותי לפיצול ואף הבאתי בפניו את נימוקי התנגדותי, ואינני מאחל לו הצלחה בהקשר זה. אני גם מאוד מקווה שהיועצת המשפטית המיועדת לא תיתן את ידה לפיצול התפקיד. ובהזדמנות זו תרשה לי לאחל לה הצלחה בתפקיד הקשה וכפוי הטובה הזה, כמאמר הקלישאה 'הצלחתה – הצלחתנו'".