זה היה צפוי, לאור המגמות טרום המסחר בבורסה של ניו יורק, אבל נדמה שלהתרסקות שכזאת איש לא ציפה. נכון לרגע זה איבדה מניית מטא כ- 25% מערכה, או בכסף: יותר מ-220 מיליארד דולר. הסיבות לירידה, דוחות מאכזבים, תחזית רווחים צנועה וירידה בהיקפי הפרסום ברשתות החברתיות, לצד כמה בעיות ייחודיות לפייסבוק.

הירידה המבהילה של מניית מטא, גררה מטה מניות של רשתות חברתיות אחרות. כך למשל נרשמו ירידות בשערי מניות טוויטר, סנאפ, פינטרסט ואף במניות פלטפורמת המוזיקה ספוטיפיי.

עונת הדוחות בוול סטריט צבעה את חודש ינואר באדום, בניגוד להרגלים של המשקיעים שרגילים לעליות שערים בחודש זה כמעט בכל שנה.

לצד ביצועים מאכזבים של חלק מהחברות הנסחרות בבורסה, בימים האחרונים התמתנו הירידות ולקראת סוף ינואר נרשמו אף עליות שערים, בעיקר תודות לדוחות טובים של חלק מחברות הטכנולוגיה ובראשן אפל.

יחד עם זאת למטא, המוכרת יותר בשמה הקודם - פייסבוק, כמה בעיות ייחודיות, שככל הנראה תרמו לנפילה. מעבר לירידה בהיקפי הפרסום, סבלה פייסבוק גם מבעיות בממשק החדש, לצד בעיות רגולטוריות - מחקירות בנושא היותה פלטפורמה לפייק ניוז, בעיקר בנושא הקורונה ועד לכוונה למסות את רווחיה האדירים.

אבל נדמה שפייסבוק סובלת מבעיות נוספות: גיל המשתמשים ברשת נמצא בעלייה, צעירים נוהים אחר פלטפורמות שנחשבות לעדכניות יותר ונפגעה תדמיתה כמשקפת הוויה של דור שלם.

מעניינת במיוחד הירידה במניית ספוטיפיי שהפכה זירה לוויכוח סביב חיסוני הקורונה, לאחר שהזמר ניל יאנג דרש מהפלטפורמה להסיר את אלבומיהם של אמנים מתנגדי חיסונים. ספוטיפיי סירבה (אם כי סייגה חלק מהתכנית שהיא משתפת). לפי שעה לא ברור עד כמה הירידה בשער המנייה שלה משקף את הקונפליקט סביב הפצת תכנים מצד מתנגדי חיסונים.

הירידות בשער מניות חלק מחברות הטכנולוגיה גררו את מדד הנאסד"ק לירידה משמעותית שמתקרבת, נכון לשעת כתיבת הדברים ל-3%.