ברקע פרשת פגסוס: סיעות הכנסת מתכנסות היום (שני) לישיבתן השבועית. בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, קרא אביגדור ליברמן להקמת ועדת חקירה ממלכתית בעקבות הפרסום ב"כלכליסט" על רשימת אנשי הציבור אחריהם עקבה המשטרה לכאורה באמצעות תוכנת הרוגלה פגסוס.

גם שר החוץ יאיר לפיד התייחס לנושא ותקף: "הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה". שר המשפטים גדעון סער הבהיר: "לא יהיה טיוח, כל מה שצריך להיבדק - ייבדק".

עשרות שמות נחשפו: בכירים, ראשי ערים, אבנר נתניהו ומפגינים הודבקו בפגסוס | דיווח

בר לב החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת פגסוס, בנט: "דברים חמורים מאוד"

ליברמן: "פרשת פגסוס - רעידת אדמה בסולם 9 ריכטר"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, התייחס לפרשת פגסוס בפתח ישיבת הסיעה ואמר כי "אם הדברים נכונים מדובר ברעדית אדמה בסולם 9 ריכטר. אדרוש ועדת חקירה ממלכתית, צריך להביא שופט או שופטת עליון בדימוס, צריך לחקור ולהגיע למסקנות ולא לטייח".

בהמשך, התייחס שר האוצר ליוקר המחייה ותקף: "זה שבציבור החרדי יותר מחצי לא משתתפים בכוח העבודה, זה חלק מהסיבות ליוקר. קרן המטבע פרסמו את הדוח שלהם על הכלכלה הישראלית, תעודת הצטיינות לכלכלה ולממשלה הישראלית".

"הממשלה עושה כל יום משהו כדי להיאבק ביוקר המחייה. ב-2.2 בוטל הטל עובדים זרים, זה משמעותי בעיקר בענף הבנייה, מסעדות, בנייה, בתי מלון, דמי קיום לחיילים עלו, ניצולי שואה קיבלו תוספת למענק שלהם", הוסיף. 

אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

גנץ: "המציאות חמורה, מוטרד מהאזרחים הקטנים שבקצה"

שר הביטחון בני גנץ אמר בפתח הישיבה: "אני עוקב בדאגה אחר הפירסומים על שימוש בתוכנת האזנה ופגסוס על יד המשטרה. המציאות חמורה, מוטרד מהאזרחים הקטנים שבקצה שלא תמיד יש להם הכוח להגן על עצמם. חובה לשמור על טוהר הנשק וטוהר החקירה. יש לי אמון במשטרה וחשוב שגם לציבור יהיה, לכן טוב עשה השר הבט"פ".

בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לפיד: "הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה"

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הסיעה: "אני רוצה להגיד כאן משהו פחות פופולרי, או פחות פופוליסטי לגבי פרשת פגסוס ומשטרת ישראל: אם המשטרה תתפרק רק הפושעים ישמחו".
 
"יחד עם זאת, שומרי החוק צריכים להיות האנשים שמקפידים על החוק יותר מכולם. איש אינו חסין מבדיקה וחקירה. זו פרשה חמורה שמעיבה על הדמוקרטיה הישראלית. צריך עוד השבוע להחליט על הקמת ועדת חקירה. ממלכתית או ממשלתית, שתחקור את הפרשה באופן עצמאי ובלתי תלוי. זה הצעד הנכון לעשות, ואסור להתעכב אפילו רגע אחד נוסף". 
 
עוד אמר: "אני רוצה להדגיש עוד דבר מול כל הספינים: הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה. יש דבר כזה אחריות מיניסטריאלית. זה קרה במשמרת שלהם. הם צריכים לתת תשובות לציבור".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

סער: "לא יהיה טיוח, כל מה שצריך להיבדק - ייבדק"

"אם הפרסום נכון הוא חמור ומטריד", אמר בפתח ישיבת סיעה תקווה חדשה גדעון סער. "רשויות השלטון בישראל חייבות לשמור בחרדת קודש על זכויות האדם ואזרחי ישראל, חובת רשויות החוק לשמור עליו בגדרי החוק. אמרתי בישיבת הממשלה שבנסיבות שנוצרו יש להקיים ועדת חקירה ממלכתית, חשוב לתקן ולמצות את הדין עם מי שחרג לכאורה, כל דבר כזה חייבים לברר עד תום".

"צריך לזכור שלמשטרת ישראל יש תפקידים חשובים בלחימה בפשע, בשמירה על הציבור. אין לנו משטרה ספייר, אבל הבדיקה צריכה להתנהל ביסודיות. משטרה חזקה היא כזאת ששומרת על זכויות האזרח -  לא יהיה טיוח, כל מה שצריך להבדק ולהתבהר ייבדק", הוסיף. 

גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)

הורוביץ: "מעקב וריגול אחרי מפגינים ואנשי ציבור זו שערוריה"

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס בפתח ישיבת סיעת מרץ לדברים, ואמר כי "אם הפרסומים נכונים, הם פוגעים בדמוקרטיה. מעקב וריגול אחרי מפגינים ואנשי ציבור זו שערוריה. צריך להקים ועדת חקירה בנושא, אבל יש חשד לעבירות פליליות ולכן צריך לחקירה פלילית".

"השוטרים לא יכולים לחקור את עצמם, ספק אם מח"ש יכולה לחקור בדרג כזה, לכן צריך למנות צוות חוץ משטרתי לבדוק את המשטרה. התוכנה המסוכנת הזאת נמכרה לגורמים שונים בעולם", הוסיף. 

ניצן הורוביץ  (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)

סמוטריץ': "הממשלה הזאת אוכלת את פירותיה של השערוריה"

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "מה שעשתה המשטרה למערכת הדמוקרטית, משול להפצצת הכנסת. זה סיכול הדמוקרטיה וכמובן בידיעה ובגיבוי מערכת המשפט. הממשלה הזאת נגועה בניגוד עניינים, משום שהיא המרוויחה מהפיכה השילטונית. אין שום סיכוי שהשמאל היה חוזר לשלטון אם לא אותו מסע דייג".

"הממשלה הזאת אוכלת את פירותיה של השערוריה, ולכן היא לא יכולה לטפל בניקוי האורות. הממשלה הזאת הוקמה בחטא כתוצאה מרדיפה משפטתית. אין לה מנדט וצריך לחזור לעם ולהקים כנסת וממשלה חדשה", הוסיף. 

סמוטריץ' בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
סמוטריץ' בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

עודה: "רק ועדת חקירה ממלכתית"

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה התייחס בפתח ישיבת הסיעה גם כן לפרשה, והבהיר: "אלשיך העביר את השיטות של השב"כ למשטרה. רק ועדת חקירה ממלכתית".

חבר הכנסת אחמד טיבי הוסיף: "כאשר הרשויות צוטטו לפעילי זכויות אדם אף אחד לא פצה פה, השיטות האלה עברו מפה לשם. השחיתות כובשת, הרשימה מטילה צל כבד על המשטרה ומי שאישר למשטרה לעשות זה".

אחמד טיבי ואיימן עודה (צילום: מרק ישראל סלם)
אחמד טיבי ואיימן עודה (צילום: מרק ישראל סלם)

מוקדם יותר, השרים גדעון סער וזאב אלקין העלו בישיבת הממשלה הצעה להקמת וועדת חקירה ממלכתית. השר אלקין פנה לשר עמר בר-לב והציע לו להוביל את התהליך להקמת הוועדה. זאת, לאחר שהשר לביטחון פנים החליט על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית.

השרה פנינה תמנו שטה קראה גם היא לוועדת חקירה בישיבת הממשלה: "היועמ"שית הנכנסת צריכה לסייע לנו לשמור על הדמוקרטיה, קיבלנו הזדמנות לשנות, לתקן ולעשות ניקוי אורוות, מה שקורה במערכות אכיפת החוק זה חמור מאוד. צריך להקים וועדת חקירה ממלכתית עכשיו. מדינה חזקה דמוקרטית צריכה לתקן ולדאוג שרק האנשים הנכונים והערכיים יושבים על ההגה הנכון".

בעקבות הדברים, כתב בר-לב בחשבון הטוויטר שלו: ״שיהיה ברור, הוועדה, ממשלתית או ממלכתית, תחקור לא רק את מה שפורסם, אלא גם את מה שעדיין לא פורסם. נבדוק האם גורמים פוליטיים עמדו מאחורי הפריצה לטלפונים של גנץ, של סער ושל פוליטיקאים נוספים. האירוע עוד בתחילתו ובסופו נגיע לחקר האמת. נבער את השחיתות ונשמור על הדמוקרטיה. זו התחייבות״.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, פנתה לרה"מ בדרישה לאשר בישיבת הממשלה הקרובה החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת NSO: "מדינת ישראל מפירה את זכויות הפרט של אזרחיה בצורה גסה, כאחרונת הדיקטטורות. הפרסומים החמורים מחייבים פתיחה מיידית בחקירה מקצועית ויסודית, ללא משוא פנים, אשר תופקד בידי וועדה עצמאית אשר לה מלוא הסמכויות"

כאמור, מוקדם יותר הבוקר פרסם העיתון "כלכליסט" רשימה של אנשי ציבור אשר בטלפונים הניידים שלהם, על פי הדיווח, התקינה המשטרה את תוכנת הריגול "פגסוס" על מנת לעקוב אחריהם.

בין היתר התוכנה הותקנה, לכאורה, אצל דמויות מרכזיות במשפטו של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו: עד המדינה שלמה פילבר, אשת העסקים איריס אלוביץ' ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. עוד דווח כי המשטרה התקינה את התוכנה גם במכשיר הרשום על שמו של בנו של רה"מ לשעבר, אבנר נתניהו.