בדומה למקומות אחרים בעולם, גם בישראל הפער החברתי הוא נושא חשוב ומדובר, כזה שנשמע עליו לא מעט בחדשות, ומן הסתם גם נרגיש אותו דרך החיים שלנו. כיום יש כמה עמותות וארגונים שכל מטרתן היא לטפל בנושא ולהביא לצמצום הפערים, כמו עמותת אחינועם. הסיפור של העמותה הזו בהחלט מבטא בצורה נהדרת את מהות הנתינה הישראלית ותרבות הערבות ההדדית, והוא גם כזה שבהחלט יכול לעורר השראה בכל אחד מאיתנו לעשייה טובה ומבורכת. אז מהו פועלה של העמותה? ואיפה הכול התחיל?  

סיפורה של משפחת אדרעי
לפני שנספר על הפעילות הענפה של המשפחה, נתחיל בסיפור וברקע המיוחד להקמתה: הפעילות של רפי אדרעי ושל שני אחיו משה ואיל אדרעי מגיעה ממקום אישי ומזדהה. שלושת האחים נולדו למציאות חיים לא פשוטה. ההורים שלהם, אנשים חרוצים וקשי יום עבדו קשה מאוד כדי לפרנס ולדאוג לכל צרכי המשפחה, מה שלא תמיד הספיק. וכך, יצאו האחים מגיל צעיר מהבית לעזור בפרנסת המשפחה, ועשו זאת בחדווה ומתוך הערכים שספגו של ציונות ואהבת הארץ, הסתפקות במועט, חיזוק התא המשפחתי ועוד. ברבות השנים התגייסו השלושה ליחידות מובילות בצה"ל, השתחררו והפכו לאנשי עסקים מוכרים ומצליחים במשק הישראלי. 

בנקודה הזו הם הבינו שכעת הם רוצים לתת בחזרה למען הקהילה, ויותר מכול לתרום לבני ובנות נוער שנמצאים באותו מצב שבו היו בעצמם בנערותם. בשנת 2018 הוקמה העמותה על ידי המשפחה, ומאז ועד היום, רפי אדרעי תרם רבות לצד אחיו והם עושים רבות למען השכבות החלשות במדינת ישראל. 

על פעילות העמותה
רפי אדרעי הוא כאמור איש עסקים מצליח, וכך גם שני אחיו, וניכר שאת הניסיון הניהולי והארגוני הם מביאים איתם לפעילות העמותה. מתוך כך היא פועלת מיום הקמתה בכמה מישורים מרכזיים על בסיס קבוע:

תוכנית ליווי ארוכת טווח
תוכניות מעניינת במיוחד שמפעילה העמותה, ובמסגרתה מאתרים נערים ונערות שנפלו בין הכיסאות של רשויות הרווחה ונותנים להם מעטפת מלאה בהתאמה אישית הכוללת סיוע בלימודים, עזרה סוציאלית ופסיכולוגית, עידוד לתחביבים ותחומי עניין, חונכים ״אחים בוגרים״, סיוע כלכלי למשפחותיהם ועוד. התוכנית מתחילה בגילי התיכון, נמשכת דרך השירות הצבאי וממשיכה עד ללימודים אקדמאיים וליווי בהשתלבות בשוק העבודה. 

תוכנית המלגות של אחינועם
מעבר לסיוע בפרויקט, מקפידה העמותה לחלק מדי שנה מלגות בשווי של מאות אלפי שקלים. הכסף משמש לרכישת ציוד לימודים, סיוע בלימודים, עזרה פסיכולוגית, סיוע למשפחות, קניית מחשבים ועוד. 

תוכנית ההכנה לצה״ל לבני העדה האתיופית
פרויקט מרגש ומיוחד לבני נוער מהעדה האתיופית מגיל 16 ומעלה. במסגרת הפרויקט הם מקבלים הכנה לצה״ל הכוללת חונכות צמודה, הכנה פיזית וכושר קרבי, עזרה וסיוע בשלבי המיון והתנהלות מול המערכת, פיתוח של יכולות מנטליות חשובות כמו כושר מנהיגות, איתנות, הובלה ודומיננטיות ועוד. הנתון המעניין מראה כי מעל תשעים וחמישה אחוזים מבוגרי התוכנית מגיעים ליחידות מובחרות בצה״ל ואף ממשיכים לשירות משמעותי בתפקידי קבע וקצונה. 

לסיכום 
התרומה של רפי אדרעי ואחיו לצמצום הפערים בישראל היא משמעותית וחשובה. מיום הקמתה עוסקת העמותה בנתינה, ובעיקר מתן שוויון הזדמנויות לבני נוער בישראל שלא נולדו למשפחות מבוססות בעלות אמצעים. נראה כי מתחילת הדרך העמותה בהחלט מצליחה לסייע ולמייצרת שינוי אמיתי של ממש.