כמו בעולם, גם בישראל עוקבים אחרי תת-הזן החדש של האומיקרון, מחפשים אותו בביוב ואפילו מגדלים אותו במעבדה כדי ללמוד אותו לעומק. שאלנו מומחה מה יודעים בישראל על BA.2 והאם הוא צפוי לשבור את שיא ההדבקה של קודמו?

טרם התאוששנו מגל האומיקרון שנחת עלינו, וכבר מזהירים אותנו מתת-זן חדש שעלול להיות מדבק אפילו יותר. ארגון הבריאות העולמי צופה שהגרסה החדשה המדבקת יותר של אומיקרון תלך ותהיה נפוצה יותר ברחבי העולם, אם כי עדיין לא ברור אם תת-הזן הקרוי BA.2 יכול להדביק מחדש אנשים שנדבקו בגרסה המוקדמת יותר של זן האומיקרון.

פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב, מבקש להדגיש כי ייקח עוד קצת זמן עד שנראה את מלוא המשמעויות של תת הווריאנט החדש. ובכל זאת, יש כמה דברים שאנחנו יודעים עליו.

"עדיין אין מספיק מידע, ואנחנו עוקבים", אמר לוואלה! פרופ' דוידוביץ', "מה שמאוד מעניין זה שהיום אנחנו יודעים מניטור בביוב שהווריאנט הזה ככל הנראה מפושט ברמה ארצית. BA.2 נמצא בביוב, ולפי הערכות זה יכול להגיע למעל 10 אחוזים, אבל זה עדיין הערכות בלבד". ניטור נוכחות הנגיף בדגימות ביוב מתבצע ברחבי הארץ ומטרתו בין השאר לחזות התפרצויות ולהעריך את מידת ההתפשטות של זנים.
 
עד כמה ההתפשטות שלו בארץ צריכה להדאיג אותנו? "אנחנו בינתיים לא רואים שהוא מייצר תחלואה קשה יותר, אבל הוא כן יותר מדביק, עד כמה שקשה להאמין כי האומיקרון עצמו מאוד מדבק", אמר פרופ' דוידוביץ'.

הוא הוסיף כי לגבי האומיקרון אנחנו יודעים כי השוני הגנטי שלו לעומת וריאנטים קודמים גרם לזה שהחיסון פחות יעיל במניעת הדבקה בו, וכן יעיל במניעת תחלואה קשה ומוות. "נראה שהדברים האלה נכונים גם לגבי ה-BA.2, אבל שוב - זה עדיין קצת מוקדם. אנשים נדבקים ולוקח זמן עד שהם מפתחים תסמיני מחלה. יש פער של לפחות חודש עד שאנחנו מבינים טוב יותר את המשמעויות".

כדי להבין טוב יותר את תת הזן הזה ואת ההשפעה שלו על הבריאות והשגרה שלנו, בעולם - וגם כאן בישראל - מגדלים אותו במעבדה ועוקבים אחריו מקרוב. "במעבדה הארצית לנגיפים של פרופ' אלה מנדלסון מגדלים אותו כדי לראות איך נוגדנים מדם של שאנשים שחוסנו או שחלו בעבר מגיבים כלפיו", סיפר פרופ' דוידוביץ', "התהליך הזה עדיין לא הסתיים. מאמין שיהיו תוצאות בקרוב, ואז נוכל לדעת יותר".

האם נראה בקרוב ירידה בתחלואה?

"לפי מידע שיש לנו מדנמרק, הזן הזה ככל הנראה יעכב קצת את הירידה של הגל הנוכחי. עד כמה? זה לא ברור עד הסוף", אמר פרופ' דוידוביץ', "אבל אני לא חושב שהוא משנה את התמונה הכוללת. הדברים שאנחנו יודעים שצריך לעשות - להאיץ את החיסונים, המשך שימוש במסיכות, כי יש הדבקה נרחבת בקהילה, לעשות שימוש מושכל בבדיקות ביתיות לפני מפגש עם אנשים בסיכון - כל האסטרטגיה ממשיכה באותו אופן".

כאמור, עדיין לא ברור אם אנשים שנדבקו באומיקרון יכולים להידבק גם בתת הזן החדש, אבל יש דמיון בין האומיקרון ל-BA.2 אז סביר שלמחלימים תהיה איזושהי הגנה. "בניגוד להבדל בין האומיקרון לעומת הדלתא, שזה שינה משמעותית את המגיפה, פה לא נראה שזה הולך לעשות שינוי מאוד גדול. אבל הכל נאמר בהסתייגות, כי צריך להמשיך ולבדוק", אמר דוידוביץ'.

ארגון הבריאות העולמי: "מצפים לראות את BA.2 עולה ברחבי העולם"

מריה ואן קרכוב, המובילה את תחום הקורונה בארגון הבריאות העולמי, אמרה אתמול כי הם עוקבים אחרי ארבע גרסאות שונות של וריאנט האומיקרון. "BA.2 מדבק יותר מ-BA.1 ולכן אנו מצפים לראות את BA.2 עולה ברחבי העולם", אמרה ואן קרכוב.

ארגון הבריאות העולמי עוקב אחר BA.2 כדי לראות אם תת-הזן החדש הזה גורם לעלייה בהדבקות חדשות במדינות בהן הייתה עלייה מהירה ולאחר מכן ירידה חדה במקרי אומיקרון, אמרה ואן קרכוב. היא הדגישה שאין כרגע סימנים להבדלים בחומרת המחלה הנגרמת על ידי שני תתי הזן, אם כי היא ציינה שהמחקר בנושא עדיין נמשך.

חוקרים בדנמרק מצאו ש-BA.2 מדבק בערך פי 1.5 מ-BA.1 והוא יעיל יותר בהדבקה של אנשים מחוסנים ואפילו כאלה שקיבלו בוסטר. עם זאת, אנשים מחוסנים לחלוטין נוטים פחות להפיץ אותו מאשר לא מחוסנים. ואן קרכוב אמרה שהחיסונים נשארים יעילים מאוד במניעת מחלות קשות ומוות, אם כי הם אינם מונעים את כל ההדבקות. היא קראה לאנשים להתחסן ואף לעטות מסיכות בתוך מקומות סגורים.

יש לציין כי דגימות אישרו שווריאנט BA.2 כבר נמצא ברוב מדינות ארה"ב, אם כי הוא נפוץ ברמה נמוכה עם סך של 460 מקרים שאושרו עד כה, על פי בסיס נתונים בינלאומי שעוקב אחרי גרסאות הנגיף באוכלוסייה.