אחרי שהגיעו להסכמות: ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי ערכו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים משותפת בה הציגו את הצעדים שגיבשו בממשלה להורדת יוקר המחיה. זאת, בתום דיונים קדחתניים שהתקיימו מתחילת השבוע. בסך הכל, צפויים הצעדים לעמוד על שווי של כ-4.4 מיליארד שקלים. 

ראשון דיבר ראש הממשלה בנט, שפתח ואמר: "הערב אנחנו מודיעים על הורדת מסים למשפחות עובדות והורדת מכסים לשפע של מוצרים. אלו לא רק צעדים טקטיים, מדובר פה על חוזה חדש בין המדינה לאזרחים. חוזה הוגן. ומה החוזה אומר? האזרחים הטובים שעובדים ונושאים בנטל הקיום של המדינה מגיע להם לשמור יותר במשכורת שלהם". 

אחריו דיבר שר האוצר ליברמן, שהציג את הצעדים שייכנסו לתוקף, חלקם באופן מיידי: הטבת מס למשפחות עובדות, הגדלת הסבסוד לצהרונים, הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך, הפחתת תעריף החשמל, "מכס אפס" להוזלת מוצרי צריכה ועוד.

ראש הממשלה בנט אמר בפתח דבריו: "אני רוצה לספר לכם סיפור על משפחת גונן: במשך שנים היא נותנת ונותנת, ההורים שירתו בצבא, שילמו מסים ומחזיקה מעמד, אלה האנשים הטובים שקמים כל בוקר, שולחים את הילדים והולכים לעבוד. המשפחה הזו מסתכלת בעניים כלות על חשבון בסופר, על המסים שאוכלת את המשכורת כבר הרבה שנים".

"בשבועות האחרונים עם עליית המסים, משפחות מרגישות שהן הגיעו לקו האדום. האינפלציה בישראל אמנם נמוכה, אבל בגלל שיקר פה, זה כבר הקש ששובר את גב המשפחה. המשפחה שלנו שמה את ההורים האלה במרכז, את המשפחות העובדות. גם בצד הנטו שצריך לעלות וגם בצד ההוצאות שצריך לרדת". 

"עיקרי הצעדים: נפחית את המס לכל עובד ב-230 שקלים עבור כל ילד עד גיל 12. כל משפחה תהנה מעוד 1300 שקלים בכל חודש. אנחנו מורידים מכסים בשלל מוצרי צריכה. הממשלה תשתתף גם בנטל ההתייקרויות בחשמל, אנחנו נשא בחלק מהנטל. בעלי שכר נמוך במיוחד יזכו להגדלה של 20 אחוז במענק העבודה". 

"אלה הקלות משמעויות והיכולת שלנו להקל על המשפחות עובדות נובעת על העובדה שאנחנו לא מנהלים כלכלה של סגרים אלא של צמיחה. ישראל פתוחה ומתפקדת. מה שמנחה אותי שמי שעובד לפרנסתו יוכל לחיות בכבוד, וזה לא אמור להיות קשה בשביל משפחות עובדות, הלב היצרני של מדינת ישראל".

בנט סיכם: "התפקיד של הממשלה זה לקחת פחות מסים ובמקביל לייצר תחרות אמת שתקטין את עליית המחירים. מבקש להודות לליברמן שמקדם מדיניות נכונה ולא פופוליסטית לישראל ולאזרחיה". 

ראש הממשלה בנט במסיבת העיתונאים (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ראש הממשלה בנט במסיבת העיתונאים (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

אחריו דיבר שר האוצר אביגדור ליברמן, שסיפר כי בחודש האחרון נעשתה עבודה רבה על התוכנית. "עשינו סיעור מוחות עם ברביבאי לא פעם אחת, ובאמת יש גם תוצאה. אני רוצה להודות לאנשי משרד האוצר שעובדים כבר באמת יותר מחודש לא רק על הצעדים ולא רק החבילה הנוכחית, תהיה חבילה גם בהמשך ולא עוצרים בזה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "כשהקמנו את הממשלה קיבלנו בירושה מדינה במצב של משבר כלכלי עמוק, גירעון גבוה ורמת אבטלה גבוהה.
לא היססנו ולא התמהמהנו. פעלנו באומץ ותוך מספר חודשים התחלנו במהלכים משמעותיים שקודמנו פחדו לעשות. הצלחנו להעלות את מדינת ישראל בחזרה על המסלול ולהוביל אותה לצמיחה. הפחתנו את הגירעון באופן משמעותי, העלנו את רמת התעסוקה ויזמנו רפורמות מהפכניות להוזלת יוקר המחייה. 

"הטיפול ביוקר המחייה אינו בגדר נוסחת קסם. מדובר בתהליכים מורכבים על פני זמן. יחד עם זאת, אנחנו איננו מרפים בנושא וממשיכים גם היום לקחת אחריות. גיבשנו צעדים חשובים שיעודדו תעסוקה, יגדילו את ההכנסה ויפחיתו את יוקר המחייה. הפעם באמצעות מודל מהפכני במסגרתו אנו מתמקדים באזרחים שעובדים ומשלמים מסים".

הוא הוסיף וטען: "מה שחשוב למרות העיתוי, גם ללא גל ההתייקרות האחרון, גם ללא כל כל מה שבתקשורת היינו מפרסמים את הצעדים. אני רוצה להודות לציבור שיתנהל בצורה אחראית, להודות לתקשורת, לאותם כתבי צרכנות שגם הם הוכיחו לא מעט בגרות ופעלתנות, אני יודע מי זה גיא לרר וכו'. אני בהחלט חוזר ואומר לכל שרי הממשלה - זה לא פשוט לגבות את שר האוצר במדיניות מאוד לא פופוליסטית ומדיניות כלכלית שקולה, אחראית, ותודה לכולם".

ליברמן סיפר על "דו"ח של קרן המטבע שפורסם ב-6.1, דו"ח שהוא לדעתי תעודת הצטיינות לכלכלת ישראל, ממשלת ישראל וגם למשרד האוצר בעיקר הדרג המקצועי, אני בטוח שכל אותם אנשים שכתבו את הדו"ח הם לא עד כדי כך מקצוענים כמו הכתבים הכלכליים שלנו". 

"אני חושב שהגענו בצמיחה, אינפלציה, צמצום גירעון ותעסוקה, אנו נמצאים במקומות הראשונים בעולם, וזה תודות לשינוי במדיניות הכלכלית לעומת הממשלה הקודמת. הדבר השני - החלטה לא להיכנס לסגרים, עם כל הבעייתיות והסיכונים לא להיכנס לסגרים וההחלטה השלישית אין יותר פיזור כסף מהמסוק, סיוע ממוקד. הדברים האלה שנראים כל כך פשוטים היו דרמטיים בזמן אמת, ואנחנו מאוד שלמים כמו שאמרתי היום אין מענק לכל אזרח, אבל יש עבודה, פרנסה, ובעיקר יותר הכנסה פנויה".

התוכנית להורדת יוקר המחיה (צילום: משרד האוצר)
התוכנית להורדת יוקר המחיה (צילום: משרד האוצר)

ליברמן סקר את הצעדים המתוכננים והסביר על כל צעד:

הטבת מס למשפחות צעירות עובדות
משפחות עובדות שמשלמות מסים ייהנו מנקודת זיכוי נוספת לכל אחד מבני הזוג בשנת 2022, עבור כל ילד בגילאי 6-12. שווי ההטבה במשפחה שבה שני בני הזוג עובדים, מגיע עד ל-5,352 שקל בשנה לכל ילד. מההטבה צפויים ליהנות כ- 530 אלף הורים משלמי מסים.
לדוגמה, משפחה עם שני ילדים בגילאי 6-12 שבה שני ההורים מרוויחים שכר ממוצע, תזכה להטבת מס בגובה של כ-10,500 שקל בשנה, שהם כ-875 שקל בחודש.
לשם יישום הצעד יקודם תיקון חקיקה בכנסת. עלות הצעד נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל.

הגדלת הסבסוד לצהרונים למשפחות במעמד הביניים באשכולות 4-5
סבסוד תכנית "ניצנים" לצהרונים לילדים בגילאי 3-8 יגדל באופן מידי בסך של כ- 2,500 שקל לשנת לימודים לכל ילד, למשקי בית באשכול חברתי-כלכלי 4 ו-5. כך, משפחה עם שני ילדים בגילאי 3-8 בצהרונים באשכולות החברתיים הרלוונטיים תחסוך כ-5,000 שקל בשנה. מההטבה ייהנו כ-60 אלף ילדים.
ליברמן טען כי "מדובר בחיסכון מיידי של 250 שקל לחודש גם באשכול 4 וגם באשכול 5 ובסך הכל זה 2500 שקל בשנה". 
עלות הצעד נאמדת ב-150 מיליון שקל. זאת, בנוסף לאשכולות 1-3 שזכאים לסבסוד כיום.

הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך
כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יקבלו תוספת חד פעמית של 20% למענק בגין עבודה בשנת 2022. סכום התוספת הממוצעת עומד על 800 שקל בשנה לכל עובד ויכול להגיע עד ל-1,700 שקל בשנה לאימהות לשלושה ילדים. על מנת להקל על הזכאים גם מבחינה תזרימית, ישולמו מקדמות בחודש יולי בגין המענק המשוער.
"אלו שלא מגיעים לסף מס הכנסה גם הם יקבלו תוספת של 20% לאותו מענק עבודה. 800 שקל פעימה ראשונה", אמר ליברמן.
לשם יישום הצעד יקודם תיקון חקיקה בכנסת. עלות הצעד נאמדת ב-250 מיליון שקל.

התוכנית להורדת יוקר המחיה (צילום: משרד האוצר)
התוכנית להורדת יוקר המחיה (צילום: משרד האוצר)

כמו כן סקר ליברמן את הצעדים המתוכננים להפחתת מחירים:

ביטול הבלו על הפחם – הפחתת העלייה בתעריף החשמל
בשל עליית המחירים החריגה שהתרחשה בעולם במחירי הפחם, משרד האוצר מפחית באופן חד פעמי לשנת 2022 את הבלו על הפחם. הצעד ימתן את העלייה בתעריף החשמל למשקי הבית, העסקים והתעשייה. המשמעות למשק בית טיפוסי תהיה מיתון העלייה בכ-2.4%. זאת, לצד מחויבות הממשלה לגמילה משימוש בפחם וצמצום השימוש בדלקים מזהמים בשנים הקרובות.
"ביטול הבלו יוריד משמעותית את התעריף וכל העלייה תסתכם ב-3.4% במקום 5.7%", אמר ליברמן.
הצעד דורש אישור מליאת רשות החשמל. עלות הצעד נאמדת ב-600 מיליון שקל.

הפחתת מכסים רוחבית על מגוון מוצרי מזון
הפחתת יוקר המחיה בתחום המזון על ידי ביטול מכסים והגדלת מכסות פטורות באופן שיאפשר הוזלה של מוצרי ייבוא ויגדיל את התחרותיות של המשק הישראלי. התכנית כוללת את ביטול המכס על בשר בקר, דגי ים, מזון מן הים, שימורי טונה, נקניקים, רטבים, פירות יבשים, עוגות ועוגיות וקמח. בנוסף יורחבו באופן משמעותי המכסות הפטורות שיחולקו במכרז מחיר מינימום לצרכן בשמן זית, ביצים ודבש. 
לשם יישום הצעד יחתום שר האוצר על צו. עלות הצעד נאמדת ב-260 מיליון שקל.

ביטול מכסים על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה
ביטול רוחבי משמעותי של מכסים בשנת 2022 בסך של כמיליארד שקל על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה. המוצרים כוללים בין היתר: מוצרים לבית ובהם ריהוט, כלי אוכל, מוצרי טקסטיל, שטיחים, תחבושות היגייניות, אופניים חשמליים ועוד; חומרי גלם ומכונות לתעשייה; חומרי גלם לענף הבניה; ציוד רפואי; וחלקי חילוף לרכב.

ביטול המכסים צפוי להביא לירידת מחירים לצרכן והגדלת הפריון למפעלים בתעשייה בשל הוזלת עלויות חומרי הגלם. בנוסף, ביטול המכס צפוי להקל על יבואנים מקבילים ויאפשר גם להם להנות מהפטור ממכס ללא הצגת תעודות מקור. הפחתת המכסים בענף הבניה צפויה להביא לירידה במחירי הדירות, זאת בדגש על דירות באזורי הפריפריה שבהן מחיר הדירה מושפע כמעט באופן מלא מעלות בניית הדירה.
לשם יישום הצעד יחתום שר האוצר על צו. עלות הצעד נאמדת במיליארד שקל.

הקמת ועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בענף המזון
תוקם ועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בענף המזון. הוועדה תמפה את שוק המזון, השחקנים, נתחי השוק, רמת הרווחיות, רמות המחירים ומיזוגים ורכישות שנעשו בשנים האחרונות תוך השוואה למדינות מפותחות בעולם. הוועדה תמליץ על צעדים אקטיביים להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות, ואף על תיקוני חקיקה ככל שיידרשו.

התוכנית להורדת יוקר המחיה (צילום: משרד האוצר)
התוכנית להורדת יוקר המחיה (צילום: משרד האוצר)

ליברמן הסביר כי מדובר למעשה ב"מכס אפס - הוזלת מוצרי צריכה, חומרי גלם לבניה ולתעשייה, חלקי חילוף לרכב. אני מניח שגם זה יפנה את ההכנסה הפנויה ויוסיף לרווחת המשפחות. הדבר הנוסף - מכס אפס הוזלת מוצרי מזון, צעדים להפחתת הריכוזיות בשוק המזון ומאבק בהון השחור. נביא את המסקנות לדיון בממשלה, יהיו החלטות דרמטיות ולא נשאיר את היקף ההון השחור כמו שהוא היום, לא נסכים לריכוזיות במשק כפי שראינו בימים האחרונים". 

הוא הוסיף: "כשאני מנסה לסכם את כל החבילה הזאת, בסופו של דבר אם ניקח משפחה ממוצעת שמשתכרת בשכר ממוצע 23,000 שקל ברוטו לחודש, ויש להם 2 ילדים בגילאים 6-9, זה חוסך ומפנה כסף. זה מגדיל את ההכנסה הפנויה לפחות ל 10,500 שקל, בלי אותם הוזלות במוצרי צריכה בסיסיים שהזכרתי מקודם. זה המינימום. משפחה שיש לה יותר ילדים או גרה במקום עם יותר הטבות יכולה להגיע עד 13,000 שקל הגדלת הכנסה בשנה".

ליברמן סיכם: "לא חושב שהייתה אי פעם תוכנית כזאת ונשתדל ליישם אותה כמה שיותר מהר. אנחנו נעשה עבודה מאומצת כמה שיותר להתקדם בחקיקה, שזה דבר אולי הכי מסומך, אבל בסך הכל מדובר פה בשורה של צעדים שנועדו, כמו שהתקציב, א' - לעודד תעסוקה, ב' - לחזק את התחרות ולהפחית את הרגולציה. הסעיף הכי חשוב זה לייצר תקציבים נוספים, לייצר עוד כסף כדי לאפשר אותן תמיכות וחיזוקים". 

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי אמרה: "התוכנית באה בהמשך ישיר לתפיסת הממשלה שנלחמת יום יום לאורך הקורונה ולמרות הקורונה לשמור על כלכלה פתוחה ולדאוג שהכלכלה תמשיך לצמוח. מה אנחנו אומרים הערב? אנחנו קשובים למרות שהמדינה מבחינת החוזק והשקל שלה, להסתכל על כל מדד, היא חזקה מאוד, הציבור מרגיש בצדק שיוקר המחייה הוא גבוה וצריך לטפל בו". 

היא הוסיפה: "בדקנו מה עוד ניתן לעשות, ובמובן מסוים נבוא נקי ולא שואלים אם זה אפשרי או לא. זה פרי של עבודה משותפת של האוצר וראש הממשלה, שהיו מעורבים לאורך כל הדרך". 

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

 ההסתדרות הלאומית הגיבה על התוכנית הכלכלית שפורסמה: "זהו לעג לרש, מדובר בתוכנית להעלאת יוקר המחיה ולא להורדתה. התוכנית מעגנת את עליית מחירי הדלק, את ארנונת העסקים המופקעת אשר מכבידה באופן ישיר על יוקר המחיה והצרכנים, ולא פותרת את סוגיות הליבה של יוקר המחיה בישראל".

"התוכנית תפגע באזרחי ישראל, ולא פחות מכך בעובדים. המצב החדש מחייב העלאת שכר המינימום ל-7000 שח ומיד.  הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה לאפשר לאנשים לחיות בכבוד, או לכרוע תחת הנטל". 

את מסיבת העיתונאים של בנט וליברמן אפשר לשדר בתכנית ״המתחזים״
יו״ר ש״ס אריה דרעי אמר: "הצמד המבוהל, שעד לפני שבועיים אמר שהכל גן עדן והפגין אטימות למצוקה הכלכלית, נלחץ מקמפיין ש״ס שהצית את המחאה הציבוריות והלחץ התקשורתי. הם גיבבו כמה צעדים מבולבלים שנועדו להיטיב רק עם ״המשפחות הטובות״ - שם קוד להמשך האפליה והפגיעה המכוונת באוכלוסיות הפריפריה והמגזר החרדי, שימשיכו לכרוע תחת יוקר המחיה".

"זו לא התכנית שתוריד את יוקר המחיה! זו אחיזת עיניים שנועדה להוריד את הלחץ הציבורי.  בנט ולפיד, החלוקה האכזרית שלכם בין ״טובים״ ו״רעים״ מזעזעת. אף ילד במדינת ישראל אסור שיהיה רעב! איבדתם את החמלה, איבדתם את הבושה, איבדתם את הקשר עם העם בישראל. כולם ראו עד כמה הלחץ הציבורי מבהיל אותם. לא נרפה ולא נשתוק עד שנוריד באמת את יוקר המחיה ונביא רווחה כלכלית לכולם", הוסיף.

חבר הכנסת יצחק פינדרוס (יהדות התורה) תקף את ראש הממשלה: "אזרחי ישראל ראו הערב את ראש הממשלה שלהם נלקח בשבי על ידי שר האוצר, רק היה חסר עיתון של היום ודרישת כופר. בנט השתמש ברטוריקה של 'אנשים טובים', כי יש כמובן 'אזרחים רעים'. אלו שליברמן דיבר עליהם השבוע והאשים אותם באופן שקרי ומעוות ביוקר המחיה - החרדים. אני קורא לשירותי הביטחון במדינת ישראל באופן בהול - שחררו את בנט".

אליהם הצטרפה חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) ותקפה גם היא את התוכנית הכלכלית: "ככה זה כשתושבי הפריפריה והחרדים הם אזרחים סוג ב' עבור הממשלה הזאת. מעלים מחירים לנסיעה בתח"צ בפריפריה וזה אחרי אגרת הגודש בכניסה לתל אביב.  פשוט בושה וחרפה, ממשלה מנותקת שמקדשת ופועלת רק למען תל אביב וגוש דן ולא רואה את הציבור ממטר".

מנגד, שרת האנרגיה, קארין אלהרר (יש עתיד) הביעה את תמיכתה בתוכנית ואמרה: "מודה לשר האוצר, אביגדור ליברמן,  ⁦‬⁩שנענה לקריאתי להוריד את הבלו על הפחם על מנת למתן את העלייה במחיר החשמל. כבר בשבוע שעבר פניתי אל שר האוצר בבקשה לבטל את מס הבלו על הפחם למשך שנה, מה שימתן משמעותית את העלייה במחיר החשמל. הורדה זו לא תביא לעלייה בשימוש בפחם לייצור חשמל, שישאר על המינימום של 20% אבל כן תאפשר המשך שימוש בחשמל לכל משפחה בישראל. היום נענה השר לבקשתי. זוהי החלטה חשובה שתסייע לכל משק בית בישראל".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה לתכנית להורדת יוקר המחיה: "חייב להיות שיתוף פעולה מלא בין הממשלה, המגזר העסקי, הרשויות המקומיות וההסתדרות הכללית. חייבים לעשות צעדים אמיצים כפי שביקש ראש הממשלה ולא לגרד את פני השטח. ובנוסף על הורדת יוקר המחיה, צריך להציב יעד של הגדלת ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי".