גם לכם זה נראה כאילו כולם חזרו לשגרה אחרי גל האומיקרון שתקף ועודנו תוקף את כל מדינות העולם? פחות הקפדה על מסיכות, פחות ריחוק חברתי, יותר בילוים וגם יותר פקקים?

מומחים אומרים שיש הרבה סיבות לתופעה הזו, רבות מהן פסיכולוגיות - החל מעייפות ממגיפת הקורונה ועד להנחה שהגרוע מכל כבר חייב להסתיים. וזו בעיה, שכן תחושת ביטחון כוזבת עלולה לגרום לגל נוסף להופיע בחודשים הקרובים, להאריך את המגיפה ולהוביל לשיבושים נרחבים עוד יותר בחים שלנו. ואנחנו לא רוצים את זה.

בניגוד לגלי העבר, נראה שמספר החולים האדיר של אומיקרון בקושי עשה אדווה בתודעה של אנשים. "זה שילוב של עייפות מגיפה וחוסר חמלה שנגרם ממנה", אמרה לאתר cnbc מארני ווייט, פסיכולוגית ואפידמיולוגית בבית הספר לבריאות הציבור של ייל. "אנשים רבים רואים בווריאנט האומיקרון איום נמוך עליהם, או בגלל שהם כבר מחוסנים, או שהם כבר סבלו מקורונה", מסבירה ווייט, "הם חשים שהסיכון האישי שלהם הוא מינימלי, ומרגישים שהם הקריבו מספיק".

וריאנט האומיקרון (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
וריאנט האומיקרון (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

גם הבקשות לחשוב על קשישים, מדוכאי חיסון, או על ילדים שצעירים מכדי להתחסן, יכולות לעתים קרובות ליפול על אוזניים ערלות. כך גם הטיעון כי סיום התפשטות האומיקרון יעזור למנוע מהנגיף לעבור מוטציה לגרסה מסוכנת אף יותר. "הפסקנו לפרש את זה כקרב קולקטיבי שכולנו צריכים להילחם בו", מוסיפה ווייט.

זה שופך אור על הסיבה שאנשים "נירמלו" את מניין ההרוגים, אומר גייל סינטרה, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת דרום קליפורניה. "מחקרים מראים שיש לנו נטייה אנושית להתרחק מסבל המוני, כצורה של שימור עצמי", אומר סינטרה, "העובדה שלארצות הברית יש כעת למעלה מ-900,000 מקרי מוות מקורונה נראית כמעט בלתי אפשרית. המוח שלנו מתנגד לעיבוד המידע הזה, כי זה כל כך מציף".

לא חוזרים לנורמליות בקרוב

האמת היא, אומרים מומחים, שאנחנו לא חוזרים ל"נורמלי" בקרוב, ואנשים עדיין מתים מקורונה, אבל התפיסה שנורמלי נמצא ממש מעבר לפינה עלולה להזיק."אחת הטעויות הגדולות ביותר שעשינו במהלך המגיפה הזו היא להרפות הגבלות כמו מסיכות וריחוק חברתי מוקדם מדי אחרי כל גל", אומר סינטרה.

קורונה בעולם (צילום: רויטרס)
קורונה בעולם (צילום: רויטרס)

אפילו ברגע שהגל הנוכחי ישכך, ייתכן שגם ההגדרה שלנו ל"נורמלי" תצטרך להשתנות: החיים עם קורונה לא יהיו פשוטים כמו להעמיד פנים שהיא לא קיימת יותר. סינטרה מציע, למשל, שייתכן שיידרשו מסיכות בטיסות או במקומות גדולים במהלך הסתיו והחורף, בהמשך הדרך. אמצעים מסוג זה עשויים להיות נחוצים כדי למנוע שיבושים עתידיים לעסקים, בתי ספר ותחומי חיים אחרים. "עטיית מסיכות זה לא מה שמרחיק עובדים מעבודתם ומוציא ילדים מבתי הספר - הקורונה עושה את זה. אם לא נשלוט בנגיף הזה, בסופו של דבר הוא ישלוט בנו - לצמיתות".