השטן לובשת פראדה: דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד הוא סיפור על אדם עם אישיות כפולה שמתקיימת בו מלחמה מתמדת בין הטוב והרע, בין הפראי לתרבותי. בעצם זה סיפור שהרעיון המרכזי שלו אומר שבכולנו יש טוב ורע ושהטובים בינינו, הם אלה שהטוב בהם הצליח להדחיק ולדחוק את רגלי הרע. זה סיפור על כולנו, אך באופן בולט, על ג'קי אזולאי. מה לא כתבו על ג'קי צופי הישרדות VIP ברשתות? דברים איומים ונוראיים, שאין צורך שאחזור עליהם.

אולם, בג'קי יש גם מן הטוב. היא הטיפוס הקלאסי שמגלמת באישיותה את דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד. מצד אחד היא יכולה לעצבן, לבעוט, להשתלח, להעליב ולרמוס, ומצד שני היא גם מסוגלת לגלות אמפתיה, חמלה והבנת הזולת. לפני הרבה פרקים היא סיפרה שכילדה היא תמיד הגנה בבית הספר על החלשים והאנדרדוגים. מההתנהגות ההפכפכה שלה בהישרדות, אני נוטה להאמין לה. אני בטוחה שמצד אחד היא ידעה לאיים ולהפחיד, ומצד שני היא יודעת לחוס ולהעניק חסות. למשל במבחן הסוציומטרי הקודם, היא נפנפה לנו בפרצוף את השם שירה שהיא כתבה, כשורדת שאיתה היא לא תרצה לשמור על קשר (אפשר לחשוב מה שירה עוללה, מלבד אלוהים ישמור, לא לחשוף סיפורים אישיים כפי שג'קי ואודליה היו רוצות, או לתקן שגיאות בעברית), ואילו אתמול ג'קי חיזקה ועודדה אותה במשימת הפרס והעניקה לה חיבוק חם ואוהב.

ג'קי אזולאי (צילום: צילום מסך חדשות 13)
ג'קי אזולאי (צילום: צילום מסך חדשות 13)

חוץ מזה, תראו לי נובלה או כל סיפור דרמטי אחר, או כל תוכנית ריאליטי, שיש לה זכות קיום ותעורר עניין, אילולא הייתה מציגה בין הדמויות גם דמות מורכבת ומשתנה כמו זו של ג'קי. תארו לכם שלאורך כל העונה ובכל הפרקים, השורדים היו נוהגים ברגישות ובהתחשבות כפי שנהגו אתמול בפרק, כאשר מתוך חמלה, הם בחרו במבחן הסוציומטרי בשירה כשורדת הכי חיונית. להזכירכם, שבמבחן הסוציומטרי הקודם, הם קטלו אותה סופית (מי רצה צביעות ולא קיבל?).

אז אילו לאורך כל העונה כולם היו טובים אחד לשני כפי שהיו אתמול, היינו מתים משעמום, ותוכנית הריאליטי הזאת יכלה לשמש ככדור שינה מצוין ואפקטיבי. אי לכך, דמות כמו ג'קי חיונית לתוכנית כמו הישרדות על מנת להשאיר אותנו עירניים ודרוכים. אז כמו שאמרתי, הטוב והרע במלחמה מתמדת, הן בחיים והן בתוכנית "הישרדות" שהיא מיקרוקוסמוס של החיים.

ואם מדברים על החיים, לפי הפרק של אתמול, מסתבר שהעולם מתחלק לשתי קבוצות. האודליות מצד אחד, ואנשים כמו שירה מצד שני. לפי השקפת העולם של אודליה, כל מי שלא חושב כמוה או אוהב לצהול ולרקוד ולהלל ולשבח בכל רגע נתון את בורא עולם על היקום הנפלא שברא, או רחמנא ליצלן מעדיף לראות מחזה של שייקספיר במקום להשתתף בחפלה מוזיקלית עם המוני מעריצים של אייל גולן, הוא יצור מוזר ויוצא דופן ואולי יום אחד יצמיח זנב.

אודליה סויסה, מתוך ''הישרדות'' (צילום: צילום מסך מתוך ''הישרדות'')
אודליה סויסה, מתוך ''הישרדות'' (צילום: צילום מסך מתוך ''הישרדות'')

אבל מה לעשות אודליה, שבעולם הנפלא שאלוהים ברא, יש גם יצורים מוזרים שיודעים להעריך וליהנות ממחזה של שייקספיר, או להתעמק בתיאוריות כמו זו של דארווין, וכשאת צוחקת עליהם או מזלזלת בהם, אל תתפלאי שאף הם יראו בך יצור מוזר שאפילו לא יודע מי הייתה גולדה מאיר, שזה מביך ומביש לכשעצמו, ובעיקר מעורר כעס על ההפקה המאפשרת לאנשים מסוגה לזכות בזמן מסך יקר ולהפוך לדמויות חיקוי אצל הנוער שלנו. אז סוויסה, כשאת רומזת שאנשים כמו שירה הם מתנשאים, תבדקי היטב אם את עצמך לא חוטאת באותה התנשאות.

שירה פרבר (צילום: אוהד קב)
שירה פרבר (צילום: אוהד קב)

שמחתי אתמול בשביל שירה שרוותה קצת נחת מעצמה וזכתה במשימת הפרס, זכיה שגם נבעה מהביטחון והכוחות שהעניק לה המקום הראשון בסוציומטרי. ואפרופו שירה, אני מציעה לכל מי שדומה לה באופי, בעדינות וברגישות היתר, שמראש לא יילכו לתוכניות כמו הישרדות. אתם טובים מדי בשביל ריאליטי שכזה, או בעגה המקצועית: אובר קווליפייד. חבל שתגרמו לעצמכם מפח נפש ואכזבה כפי ששירה נתנה להם אתמול ביטוי.