זה עלול להתברר מהר מהצפוי כאחד הספינים הגדולים שהיו בישראל. האם זה ספין גאוני, שנועד לעצור את המשך משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו? או שהספין נועד לבוא חשבון גם עם המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך? מה שברור כבר עכשיו הוא שמשטרת ישראל בחרה לברבר במקום לדברר.

וזו כנראה הסיבה לכך שפרשת ההאזנות עלתה לראש סדר היום. משטרת ישראל פעלה בצורה שלומיאלית ואיבדה את אמון הציבור. בפרשה הזאת הוצגה המשטרה כאויבת הדמוקרטיה, מערכת בתי המשפט הוצגה כמי שפועלת ללא שיקול דעת, והמפכ"ל הקודם רוני אלשיך הפך למבוקש מספר אחת, שלא ניתן לאתר אותו. הוא הועלה על המוקד, בלי שהיה בדל של עובדה או ראיה שיוכיח שמה שיוחס לו היה אמת.


אלשיך הגיב במקצועיות. הוא לא נפל למלכודת שייתכן שיש מי שרצו שייפול לתוכה, ושבר את השתיקה בשיקול מחושב. הוא עשה זאת לאחר שהתרשם שהמערכת המשטרתית מתקשה להתמודד עם הטענות שהטיחו בה, ופעל רק מתוך רצון להשאיר את הטיפול בפרשה לאנשי המקצוע במשטרה.

המשפט שאמר אלשיך, שהפך את הקערה על פיה, היה "לפרסומים אין אחיזה במציאות". אני מציע להתייחס לדבריו של אלשיך ברצינות רבה. אולי היו אלה דבריו של המפכ"ל לשעבר שהניעו את חברת NSO, מפתחת תוכנת פגסוס, להזהיר את העיתון "כלכליסט" שינקוט צעדים משפטיים לגבי "פרסומים כוזבים הנוגעים לחברה".

המפכ"ל לשעבר אלשיך בהתייחסות ראשונה לפרשת NSO והריגול המשטרתי

על פי הפרסומים, היועץ המשפטי היוצא אביחי מנדלבליט מנע מהחוקרים להאזין לטלפונים הסלולריים של שרה ויאיר נתניהו. מתברר שמנדלבליט, שמותקף לעתים קרובות על ידי מקורבי משפחת נתניהו, היה זה ששמר בקנאות על פרטיות בני משפחת נתניהו. הציבור איבד את האמון בהודעות המשטרה ולא מאמין לקצינים בכירים שהוזמנו לאולפני הטלוויזיה, וטענו בנחישות שהמשטרה לא חורגת מהצווים שבידה.

המשטרה הצליחה בימים האחרונים להביך את עצמה, כשהוציאה הודעה שנועדה לתקן הודעה קודמת שלה, ובה נאמר ש"בבדיקה נוספת מאוחרת יותר, שנעשתה עוד טרם הקמת צוות הבדיקה, התגלו ממצאים נוספים, שמשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים".

עבור מי שחיפשו נשק לתקיפת המשטרה, לא הייתה הודעה טובה מזו, מה גם שבסמיכות לפרסום נמסר שהמפכ"ל החליט לקצר את ביקורו בדובאי. זה אפשר לכל חובבי הספינים והקונספירציות להצדיק את הדופי שהוטל בהתנהלות המשטרה. אם אין די בכך, המפכ"ל גם הזדרז לפרסם הודעה שבה הוא מבקש שתוקם ועדת בדיקה חיצונית למשטרה, שבראשה יעמוד שופט.

המפכ"ל עשה זאת מתוך חשש שידבק בו רבב. האם הוא טרח להתייעץ או לשמוע את דעתם של קציני היחידות החוקרות, שהבינו מהר מאוד שהוסר מהם הגיבוי, והם נדרשים להתמודד בעצמם עם ספין שאולי לא היה ולא נברא?

לקח למשטרה זמן יקר להתאושש מהספין המקצועי שנדמה שעשו עליה, ורק אז פרסם המפכ"ל איגרת לשוטרים, שנועדה לעיני הציבור, שבה נאמר במפורש שלא נעשה שימוש בתוכנה ללא צו של שופט. עבור המשטרה זה היה לא רק תרגיל בהתמודדות עם מה שנראה כמו ספין מתוחכם, שבו היא כשלה, אלא גם הוכחה לחוסר המקצועיות שלה בתחום התקשורת.

זה קרה למרות שלמשטרה יש חטיבת דוברות מפוארת, שמפרנסת קצינים ושוטרים רבים. ייתכן שהישועה תבוא מכיוונו של שר המשפטים גדעון סער, שמקדם הצעת חוק לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין. אם החוק יאושר, הדין בישראל יהיה דומה לזה שבארצות הברית, שם נמנעת המערכת המשפטית מלעשות שימוש ב"פרי העץ המורעל", כשהכוונה היא לשימוש בראיות שהושגו באופן לא חוקי, ונפסלות מיד בבית המשפט.