בשיאה של מגיפה עולמית, שוק ההון הישראלי מסכם שנה לא רעה בכלל. מדדי הבורסה המובילים בתל-אביב השיגו את התשואות הגבוהות ביותר ב-2021 ביחס למדדים מובילים אחרים בעולם. המסחר התאפיין בעליות שערים ובמחזורי מסחר גבוהים, ונשברו גם כמה שיאי גיוס והשקעות. בשורה תחתונה, שווי השוק המצרפי של שוק המניות בתל-אביב חצה לראשונה את רף טריליון השקלים. 

בסיכום שנתי, המדד המוביל ת"א-35 עלה ב-2021 ב-26%, מדד ת"א-90 עלה ב-29% ות"א SME60 עלה ב-24% ושברו שיא של כל הזמנים. לשם השוואה: שיעור עליית המדדים בתל-אביב גבוה ממדד MSCI העולמי, שעלה ב-2021 "רק" ב-18%; בארה"ב, מדד S&P500 עלה ב-25% והדאו ג'ונס ב-17%. הבורסות באירופה רשמו עלייה ממוצעת של כ-17%.

לאור כל אלו, בתי ההשקעות בישראל מתהדרים בהישגיהם: יש כאלה שטוענים שהם מובילים בתשואות, אחרים אומרים שהם מנצחים בהשקעות. אז מי צודק? התשובה הנכונה היא, תלוי איך מודדים את ההצלחה. 

בתי ההשקעות בישראל מציעים חסכונות שונים כמו קופות גמל, גמל להשקעה, קרנות השתלמות וכו'. מדד מעריב-וואלה החדש בשיתוף-Clarity Capital דירג את בתי ההשקעות המובילים בישראל לפי ביצועיהם במסלולים השונים במכשירי השקעה מגוונים.

אז מי בית ההשקעות שהשכיל לנצל את המגמות והתנודות בצורה המשתלמת ביותר עבור לקוחותיו? קבלו את עשרת בתי ההשקעות המצטיינים בישראל לפי דירוג בתי ההשקעות 2021 (לפי הסדר): מיטב, מור, אנליסט, כלל, ילין לפידות, מגדל, הפניקס, הראל, אלטשולר-שחם ומנורה. 

דירוג בתי ההשקעות מעריב-וואלה - מתודולוגיה

בהשוואה לנתונים מהשנים האחרונות, אפשר לומר שמיטב שיפר את מיקומו, אלטשולר-שחם נחלש, ובתי ההשקעות מור ואנליסט ממשיכים לשמור על מיקומים גבוהים.

זה סיפורם של שלושת המקומות הראשונים

מקום 1 – בזכות האג"ח: בית ההשקעות מיטב
מיטב הצטיין בקטגוריה בעלת המשקל הרב ביותר, "קרנות ההשתלמות במסלול הכללי", וקטף את המקום הראשון עם תשואה של יותר מ-36% בשלוש השנים האחרונות. מיטב גם זכה במקום הראשון בקטגוריה השנייה בגודלה, "גמל 60-50", עם תשואה שנתית של כ-16% ב-2021 לעומת ממוצע של כ-13.8% בענף.

מיטב סיימה במקום הראשון גם בקטגוריה "גמל 60 ומעלה" בדירוג, ובשתי קטגוריות עם היקף נכסים נמוך (חיסכון לכל ילד במסלול סיכון מועט וקרנות ההשתלמות במסלול אג"ח).

בית ההשקעות בולט במוצרים מוטי האג"ח שלו. מכל בתי ההשקעות, החשיפה של מיטב לאג"ח במסלולים הכלליים הוא הגבוה ביותר (36%), לעומת ממוצע חשיפה של כ-25% בבתי ההשקעות האחרים. במוצרים מוטי האג"ח, בולטות כמה מחברות הביטוח, ובמיוחד הפניקס.

המסחר באיגרות החוב ב-2021 השתלם למיטב: השנה הסתיימה בעליות שערים במרבית המדדים המובילים בשוק הסולידי. איגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות, הצמודות למדד טיפסו בשנה החולפת בכ-8%-9% על רקע הציפיות לעליית האינפלציה בישראל. איגרות החוב הקונצרניות צמודות המט"ח הוסיפו לערכן כ-5.5% ב-2021, כשברקע הציפיות להתחזקות הדולר מול השקל. יוצאות דופן היו האג"ח הממשלתיות השקליות בריבית קבועה שירדו בכ-3% בסיכום 2021.

נכון להיום, מיטב מצמצמת את נוכחותה בשוק האג"ח (הממשלתי והקונצרני) לטווח ארוך בעקבות המרווחים הנמוכים. "הרוטב הסודי" של מיטב בתשואות ב-2021 היה תחום ההשקעות הלא-סחירות עם חשיפה של כ-12% לסקטור במסלולים הכלליים, שהניבו לפי הערכות תשואות גבוהות מאוד.

דירוג בתי ההשקעות מעריב - וואלה (צילום: מעריב אונליין)
דירוג בתי ההשקעות מעריב - וואלה (צילום: מעריב אונליין)

מקום 2 – בזכות מניות הטכנולוגיה: בית ההשקעות מור 
בית ההשקעות מור מנהל כ-32 מיליארד שקלים (לעומת כ-145 מיליארד שקלים שמנהל מיטב; לפי Duns100) אבל הצליח להגיע למקום השני בדירוג, כשהוא עוקף בדרך בתי השקעות גדולים ממנו.

מור הציג תשואות שיא בכמה תתי-קטגוריות: למשל, תשואה של כ-60% בשלוש שנים בקטגוריה "השתלמות מסלול כללי", לעומת הממוצע של בתי ההשקעות שעמד על כ-35%. במסלול "גמל לבני 60 ומעלה" הציג בית ההשקעות תשואה של כ-42% בשלוש השנים שחלפו לעומת ממוצע של 27% אצל בית ההשקעות האחרים.

התשואות הגבוהות מיוחסות לכמה גורמים: ריבוי ההשקעות שלהם במניות טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה זכו לעדנה בשנים האחרונות, ולראייה מדד ת"א טק-עילית עלה בכ-4% ומדד ת"א-טכנולוגיה עלה בכ-7% ב-2021. תוך חמש שנים (2017-2021), מדד ת"א טק-עילית זינק בכ-107% ת"א-טכנולוגיה זינק בכ-169%. מור גם הגדיל את החשיפה לחו"ל עם השקעות מוצלחות במניות טכנולוגיה מעבר לים. בנוסף, לעומת המתחרים, בית ההשקעות נמצא בחשיפה נמוכה לשווקים מתעוררים כמו הודו וברזיל, וחשיפה נמוכה גם לשוק המניות בסין. 

מי שעוד נהנה ב-2021 מהגאות החזקה בשוקי המניות עם חשיפה גבוהה הוא בית השקעות ילין לפידות. מנגד, אלטשולר-שחם הציג תוצאות חלשות באופן יחסי למרות שחשיפתו למניות הייתה גבוהה ובנוסף, כיוון ששוק המניות בישראל הציג ביצועי-יתר אל מול שוקי העולם, אלטשולר סבל מחשיפה מנייתית המוטה חזק לחו"ל.

בתחילת החודש (פברואר 2022) דיווח בית ההשקעות מור כי הנפיק את פעילות הגמל שלו בבורסה בתל-אביב לפי שווי של 670 מיליון שקלים. לפי הדיווח, היקף הנכסים עמד על כ-30 מיליארד שקלים, לאחר שהיקף הניודים לקופותיה של מור הסתכם בכמעט 13 מיליארד שקל ב־2021 – הסכום הגבוה ביותר בענף.

מקום 3 – בזכות הנדל"ן והבנקים: בית ההשקעות אנליסט
בית ההשקעות אנליסט הצטיין בדירוג במיוחד בקטגוריות עם הטיה גדולה למניות (מקום ראשון בשש מתוך 11 הקטגוריות) כמו מסלול "גמל לבני 50 ומטה" שרשם תשואה של יותר מ-45% בשלוש שנים או "גמל להשקעה כללי" עם תשואה של 6.7% בששת החודשים האחרונים – מקום ראשון מבחינת תשואות בהשוואה לממוצע של 5% בבתי השקעות השונים.

התשואות האלה הם תוצאה של מדיניות השקעה שמעניקה משקל יתר לשוק האמריקני ומשקל חסר לשווקים באירופה ובאסיה. להשוואה: מדד נאסד"ק 100 רשם תשואה של 22% ב-2021 לעומת תשואה של 5% בלבד במדד הפוטסי 100 הלונדוני או תשואה של 1% בלבד בדאקס הגרמני.

אנליסט נהנה גם מחשיפה ברף העליון למניות, בעיקר בקרנות ההשתלמות, בסקטורי הנדל"ן והבנקים. מדד ת"א-פיננסים הציג ב-2021 תשואה פנומנלית של 47% ומדד ת"א-נדל"ן התחזק ב-46% באותה שנה. 

בנוסף, אנליסט נכנס ב-2021 לתחום הקרנות המחקות בתחומים שונים כמו תחבורה עתידית, הכולל חברות לפיתוח טעינה אלטרנטיבית, תוכנה ושבבים לרכב. מניית אנליסט נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של כ-450 מיליון שקלים, לאחר שהמנייה הכפילה את שוויה בשנה האחרונה.

דירוג מעריב-וואלה לבתי ההשקעות לשנת 2021 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג מעריב-וואלה לבתי ההשקעות לשנת 2021 (צילום: מעריב אונליין)

מאחורי המספרים: איך דורגו בתי ההשקעות?
מודל הדירוג החדש, בהובלת האסטרטג הראשי של Clarity Capital, ערן פלג ומנהל ההשקעות מאור לוי, מתמקד בשינויים בביצועי בתי ההשקעות בטווח הבינוני. "התובנות הייחודיות של המודל צריכות להיות רלוונטיות גם לציבור המשקיעים וגם לבתי ההשקעות עצמם", אומר פלג. "מה שקרה לפני שבע או עשר שנים, לא רלוונטי במיוחד לקבלת החלטות בעת הנוכחית".

המודל בוחן את השינויים בתשואות בטווח הבינוני של כל בתי ההשקעות המובילים במוצרי חסכון ארוכי-טווח, כמו חיסכון לכל ילד, גמל תלוי גיל, קופות גמל להשקעה וקרנות השתלמות. הסיבה, לדברי פלג היא שבטווחים הבינוניים ניתן למדוד בצורה יותר מובהקת את ההשפעה של יכולות מנהלי ההשקעות השונים. במרבית בתי ההשקעות, בטווח הארוך, צוות מנהלי השקעות אינו יציב. מנהלי ההשקעות מתחלפים ועוברים תפקידים. המודל מודד את ההיסטוריה והשינויים בביצועיהם של בתי ההשקעות וכמובן שלא מנבא ביצועים עתידיים.

פלג מסביר: "בחרנו 11 קטגוריות מרכזיות של מוצרי השקעה ארוכי-טווח (ללא קרנות נאמנות וקרנות פנסיה) בהם מיוצגים מרבית בתי ההשקעות: קרנות השתלמות במסלול כללי, שלוש קטגוריות של מניות ואג"ח, גמל להשקעה כללי וגמל להשקעה מניות, חיסכון לכל ילד במסלול בסיכון מועט, בינוני או מוגבר וגמל לבני 60 ומעלה, 50 עד 60 ו-50 ומטה. המסלולים השונים שנבחנו הם מניות, אג"ח ומסלולים כלליים".

כדי לייצר בסיס הוגן להשוואה בין מוצרים המנוהלים על ידי בתי ההשקעות השונים, בתוך כל קטגוריה נוטרלו מוצרי השקעה שהיקף הנכסים המנוהל בהם קטן באופן חריג יחסית למקובל בקטגוריה ו/או שאורך היסטוריית הביצועים שלהם קצרה.

"בכל קטגוריה בחנו תשואות מוצרי ההשקעה המובילים של בתי ההשקעות בטווחי זמן של שלוש שנים (משקל 50%), שנה (משקל 35%) ושישה חודשים (משקל 15%)", פלג מפרט. "זה מאפשר לאזן בין ביצועים ארוכי-טווח לשינויים שמתרחשים בטווח הקצר יותר".

בנוסף לטווחי הזמן השונים, מתודולוגיית הדירוג לוקחת בחשבון גם את החשיבות של הקטגוריה עצמה. השיטה היא לתת משקל גדול, באופן יחסי, לקטגוריות בהן מנוהלים כספי ציבור רבים על ידי חישוב של אחוז ההיקף הכספי של הקטגוריה מסך כל הנכסים המנוהלים בכל הקטגוריות. לדוגמה: הקטגוריה הגדולה ביותר מבחינת הנכסים המנוהלים היא קרנות ההשתלמות במסלול הכללי ולכן היא בעלת משקל גבוה בשקלול הציון הסופי. מנגד, בקטגוריית חיסכון לכל ילד היקף הנכסים נמוך, והיא זוכה למשקל נמוך יותר בהשוואה ליתר הקטגוריות. 

ערן פלג- אסטרטג ראשי ומאור לוי- מנהל ההשקעות של Clarity Capital (צילום: אריק סולטן)
ערן פלג- אסטרטג ראשי ומאור לוי- מנהל ההשקעות של Clarity Capital (צילום: אריק סולטן)