משטרת ישראל עדכנה הבוקר (רביעי) כי בסביבות השעה 6:00 הורגשה רעידת אדמה במגניטודה 3.1 בצפון הארץ, במרחק של 14 ק"מ צפונית מזרחית לבית שאן. מהמשטרה נמסר כי נרשמו עשרת בודדות של קריאת במוקדי 100, עד כה לא דווח על נזק או נפגעים.

אתמול בערב, הורגשה רעידת אדמה נוספת בעוצמה 3.5 מגניטודה הורגשה בצפון הארץ. מאגף סיסמולגיה במכון הגיאולוגי נמסר כי מקור הרעש הוא במרחק של 15 ק"מ צפונית מזרחית לבית שאן. מהמשטרה נמסר כי לא דווח על נפגעים ונזק ואין התרעה לצונמי.

תושבים בבית שאן דיווחו כי הרעש הורגש בעוצמה חזקה למספר שניות. כמו כן, תושבים בבקעת בית שאן סיפרו כי "כל המבנה זז". דיווחים דומים התקבלו גם מתושבים בטבריה, נוף הגליל, עפולה ובעמק הירדן.

לפני כשבועיים, התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 4.5 במרחק של 388 ק"מ צפונית מערבית לנהריה, באזור קפריסין. מפיקוד העורף נמסר כי לא הופעלה התרעה לרעידת אדמה, היות ולא מדובר ברעידה שמסכנת את תושבי ישראל. לא דווח על נזק או נפגעים בארץ כתוצאה מהאירוע.

כשבוע קודם לכן, הורגשו שתי רעידות אדמה ביממה בעוצמה 3.7 ו-3.2. הרעש הורגש בכפר תבור, בית שאן, עפולה וטבריה. המכון הגיאולוגי לישראל הודיע כי רעידת האדמה התרחשה במרחק של 16 ק"מ דרומית-מזרחית לטבריה. מוקד הרעש הראשון היה על גבול ירדן, מזרחית לקיבוץ גשר.

"הרעידות האלו מציבות יותר שאלות מתשובות"

פרופ' זוהר גבירצמן, ראש המכון הגיאופיסי, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדברים: "הרעידות האלו מציבות לנו יותר שאלות מתשובות. יש קטע באזור בקעת בית שאן והוא היה יחסית שקט הרבה שנים ובשבועות האחרונים הוא מצלצל לנו ומייצר רעידות אדמה קטנות יחסית, כאלה שלא יוצרות נזק אבל מורגשות".

"אנחנו לא יודעים מה זה אומר יכול להיות שהעסק מתעורר ותבוא רעידה יותר חזקה ויכול להיות והיו לנו מקרים כאלה שהיה צבר של רעידות", הוסיף.

כשנשאל האם מדובר באזור האקוטי לנו, השיב: "כל האזור של השבר הסורי אפריקאי מסוכן, ולבקעת בית שאן יש את הסיכון המיוחד שלה מפני שאם תהיה רעידת אדמה באזור בקעת בית שאן זה לא מסכן רק את אזור בית שאן, אם תהיה רעידה חזקה גם ירושלים ותל אביב וחיפה נמצאות בטווח הנזק זה יותר גרוע אם יקרה משהו בערבה שאז באר שבע נמצאת בטווח הנזק". 

"אנחנו לא יודעים להגיד מה זה אומר, זו ההתבלטות שלנו. יכול להיות שיש רצף של רעידות שיירגעו, כמו לפני שלושה שבועות שהיו 30 רעידות ושניים מהם פורסמו וזה נרגע. היה ב-2018 בצפון הכנרת צבר רעידות אחת אחרי השנייה במשך כמה שבועות וזה נרגע. כמה שנים לפני כן בדרום לבנון ונרגע, אבל אנחנו מכירים את ההיסטוריה של ישראל ורעידת אדמה גדולה הרסה את העיר בית שאן בעבר", הוסיף.

כשנשאל האם אפשר לעשות משהו, ענה: "אנחנו עוסקים בזה עובדים בשני מישורים, האחד – מערכת התרעה לרעידות אדמה. אם רעידה עוברת 4.5 הייתה נשמעת אזעקה, אבל זה לא מספיק. תושבי מדינת ישראל צריכים להבין -  צריך לבנות בתים כהלכה ולתכנן אותם. אם הבית שלך בנוי כהלכה על פי תקן הבנייה פחות צריך לחשוש מתי זה בדיוק יקרה. אם זה יקרה, הסיכוי שהבית יעמוד מאוד גבוה ביחס למקרה שהבית לא נבנה לפי תקן".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm