"בכנסת פועל לובי חקלאי חזק מאוד, הכולל את ח"כ רם בן ברק, אלון שוסטר ויאיר גולן, שהצליחו להוציא חלק ממרכיבי הרפורמה בחקלאות, כמו ביטול התכנון בענף ההטלה, אך היתר מתעכב. התכנון בישראל בענף ההטלה מתנהל כמו בקוריאה הצפונית". כך אומר שר החקלאות עודד פורר בראיון ל"מעריב".

הוא מוסיף: "הרפורמה תתקבל בהסכמה, והפעם זאת תהיה רפורמה אמיתית ולא קומופלאז'. אני מקווה שעד סוף החודש נסיים את המגעים עם הנוגעים בדבר, ונכריז בשלב הראשון ומיד על הפחתת המכסים על עשרה סוגי פירות וירקות. זה יגדיל את התחרות ויוזיל את המחירים". עוד טוען פורר: "עם כל הכבוד ללובי החקלאי, הממשלה מחויבת לכלל אזרחי המדינה. לא סביר שבגלל לחצים פוליטיים של כמה אלפי חקלאים הציבור ישלם מחירים לא הגיוניים, שהובילו לכך שצריכת הפירות והירקות ירדה משמעותית, בעיקר בשכבות החלשות. לא ייתכן שעבור אננס אחד נשלם 50 שקל".

הוא מסביר: "הדרך לשמור על החקלאות אינה באמצעות מכסי מגן, אלא בתמיכות ישירות. ההגנה בעזרת מכסי מגן כבר לא מקובלת בעולם. גם באירופה עברו לתמיכות ישירות. החקלאות נמצאת במשבר בגלל הגנת המכסים שנמשכת שנים". בראיון מגלה פורר כי בקרוב "נעביר חקיקה לסימון ארץ המקור של הירק או הפרי. מי שלא יסכים לאכול עגבנייה מטורקיה או מהשטחים, יוכל להימנע מכך כי הוא יידע מאיפה המוצר. כמו כן, נשנה את הרגולציה בכל הנוגע לנושא הגנת הצומח".

בתגובה לטענה שלפיה מי שאחראי ליוקר המחיה הוא רשתות השיווק ולא החקלאים, אומר פורר: "אני לא מקבל את ההנחה הזאת. כל הנתונים שראיתי עד היום מצביעים שכשל השוק העיקרי בחקלאות נובע מהיעדר תחרות". הוא מוסיף כי היצע התוצרת החקלאית בשנים האחרונות נותר ללא שינוי, אבל הביקוש גדל עקב הגידול הטבעי באוכלוסייה, ולכן גם העלייה במחירים טבעית: "הדוח האחרון של רשות התחרות מ־2020 מצביע על כך שלרשתות השיווק אין רווחיות חריגה בענף הפירות והירקות. בימים אלה נערכת בדיקה נוספת שתושלם עד סוף החודש".

שר החקלאות צפוי לצאת מחרתיים לדובאי לחנוכת ביתן החקלאות והמכון הוולקני בתערוכת האקספו. במקביל ייחתמו הסכמים לשיתוף פעולה עם מספר שרי חקלאות ממדינות האזור. הראיון המלא עם שר החקלאות יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע".