אם נסעתם לאילת או למצפה רמון ברכב, בוודאי יצא לכם לעבור דרך צומת טללים. אך בעוד שבצומת חולפות בכל יום מאות מכוניות, מעטות מהן עוצרות בקיבוץ טללים הסמוך. למראית עין, לא נראה שהשתנה הרבה בקיבוץ מאז הקמתו ב־1980, אך אם תסטו קצת מהמסלול לכיוון אזור התעשייה שלו, תוכלו להריח ניחוחות של שינוי.

אם תשאלו את המקומיים, הם ישמחו לספר לכם שטללים עובר בשנים האחרונות התעוררות קולינרית עם פתיחה של כמה מיזמי אוכל חדשים שמביאים מטיילים חדשים לאזור. אז אם אתם מטיילים באזור או רק עוברים שם, עשו לעצמכם טובה ותעצרו לכמה ביסים שינעימו לכם את שאר הטיול.

הכריכים של פרננדו

הנגב הוא לא מקום שמצטיין בקולינריה, לכן הבראסרי שזכה לשם "הכריכים של פרננדו" הוא הפתעה נפלאה. את המקום האינטימי והחמים הקים פרננדו בריס, שעלה ארצה מארגנטינה לפני יותר מ־30 שנה, בלב אזור התעשייה של הקיבוץ. פרננדו הוא מה שנקרא פריק של בשר, והוא התמקצע לאורך השנים בתחום של יישון בשר וצלייה. את הבשר המצוין שלו הוא מגיש בלחם נהדר בסגנון פרנה, שמצליח לספוג את הנוזלים של הבשר והרטבים המעולים שנעשים במקום, בלי להיות יותר מדי דומיננטי.

התפריט של פרננדו מדויק מאוד ולא יומרני, והוא כולל מספר מאכלי בשר: בשר מעושן, בריסקט, אסאדו וצ'וריסו, שאותם תוכלו לקבל בכריך או בצלחת. לנמנעים מבשר, פרננדו מציע כריך טבעוני שמבוסס על גוואקמולי, חציל ופלפלים קלויים, או סלט הבית. כמובן שלצד כל הטוב הזה יש גם תוספות קלאסיות של צ'יפס פריך או טבעות בצל.

המחירים כאן הוגנים למדי, בסביבות 45 שקל לכריך. אם אתם מעדיפים לוותר על פחמימות, צלחת תעלה כ־60 שקלים. את הכריך, בליווי בירה צוננת או משקה קל, תוכלו לקחת ולאכול ליד שולחן עץ מגניב או לארוז ולקחת איתכם לדרך.

פתוח: ראשון־חמישי, בשעות 12:00־22:30.
אזור תעשייה טללים. טלפון: 0542249081.

הכריכים של פרננדו (צילום: מיטל שרעבי)
הכריכים של פרננדו (צילום: מיטל שרעבי)

קונדיטוריה קמחי

אם נשאר לכם עוד מקום אחרי כל השחיתות הזאת, תוכלו לעצור אצל השכנה של פרננדו - ענבר קמחי. ענבר, גם היא בת המקום, פתחה קונדיטוריה קטנה ומטריפה שבה היא מציעה מאפים טריים מעשה ידיה. הקונדיטוריה של ענבר אומנם קטנה, אך היא מצליחה לספק המון הפתעות טובות שמהן ניתן ליהנות באכילה בישיבה ליד אחד מהשולחנות המפוזרים במקום או לקחת לדרך - ולמכורים, יש גם קפה משובח.

קמחי, עוד לא בת 30 וכבר הצליחה להגשים חלום ילדות. את הקונדיטוריה היא הקימה בתקופת הקורונה, אחרי שעבדה במטבחים אחרים ובנתה לעצמה רפרטואר עשיר. ניתן למצוא אצלה עוגות שמרים נפלאות וקינוחים מפונפנים שמוצגים בוויטרינה שבקדמת הקונדיטוריה, עוגיות וגם מאפים מלוחים.

פתוח: ראשון־חמישי, בשעות 8:00־14:30 (בשני וחמישי גם בשעות 17:30־20:30) ושישי בשעות 8:00־13:30.
אזור תעשייה טללים. טלפון: 0533030600.

קונדיטורית קמחי (צילום: מיטל שרעבי)
קונדיטורית קמחי (צילום: מיטל שרעבי)

משק שפע

אם אנחנו כבר מדברים על יוזמות מקומיות, לא רחוק מטללים, במושב באר מילכה תוכלו לפגוש את רינה ובועז דרייר. בני הזוג, שעלו ארצה לפני כ־30 שנה והתאהבו בנוף המדברי, הם בעלים גאים של 14 דונם כרמים. בכרם שהקימו ונקרא "שפע ישראל" הם שתלו וטיפחו ענבים מסוג שירז, מרלו וקברנה סוביניון. לגדל גפנים באקלים המדברי זה לא דבר של מה בכך, אך בעזרת הרבה רצון ונחישות הם הצליחו לגדל ענבי פרימיום המתאימים להכנת יין.

כדי להתגבר על בעיות אקלים וטרואר הם למדו רבות, תוך ניסוי וטעייה, ואפילו שאבו השראה מהנבטים. בעוד הם מקפידים לא להפריע לטבע בעבודתו, הם משתמשים בכמה פטנטים לעזור לו: למשל, סידור ייחודי של הגפן בשני מפלסים, כך שהקומה העליונה של הענבים מצילה על המפלס התחתון, וכך הענבים בקומה שלמטה לא מבשילים מוקדם מדי בעונה. את הענבים שגדלו הם בוצרים ומעבירים ליקב שלהם.

ביקב הבוטיק האינטימי שבנו הם מייצרים 2,500 בקבוקים בשנה, ולמבקרים חובבי היין הם מציעים סיור מרתק שבו ניתן לשמוע קצת על החיים ברמת הנגב, על הגלגולים שעברו עד שהגיעו למושב הקטן בלב המדבר ואיך החלו להגשים את החלום להקים כרמים ולהעיר מחדש את הנגב. תוך כדי סיור תוכלו לטעום גם את היין הנהדר של בועז ורינה - וכמובן לרכוש בקבוק.

מחיר הסיור, כולל נשנושים וטעימות יין: 50 שקל.
באר מילכה. טלפון: 0547749323.

משק שפע (צילום: מיטל שרעבי)
משק שפע (צילום: מיטל שרעבי)

מדבראיש

אם אתם רוצים להרגיש את המדבר ועל הדרך לפגוש עוד איש מרתק ויזם, תוכלו לנסוע כשלושה קילומטרים מבאר מילכה, אל המושב כמהין. כאן תוכלו לפגוש את לירן אלמוסנינו, שמוכר למטיילים גם כ"מדבראיש".

לירן, חקלאי ואיש שטח, מציע למטיילים באזור חוויה אתגרית של נהיגה בתומקארים בחולות המדבריים וגם גלישת דיונות. החוויה שהוא מציע משלבת מצד אחד נהיגה בשטחים הפתוחים תוך עליות וירידות על הדיונות האינסופיות, על הדרך הוא עוצר בנקודות תצפית להסברים קלים וגם מפנק בתה וקפה חם. אם אתם רוצים לאתגר את עצמכם, ויש לכם סיבולת לב־ריאה גבוהה, תוכלו גם לקחת חלק בפעילות של גלישת חולות בעזרת בורד.

אם אתם מטיילים עם ילדים, זאת ללא כל ספק פעילות מדהימה, שמאפשרת לחוות את המדבר בצורה אקטיבית ולא רק כנוף רקע. הגלישה עצמה כיפית מאוד, אך היא קצת מאתגרת בשלב העלייה עם הבורד לקצה הדיונה.

מחיר נהיגת שטח: 850 שקלים לתומקאר (עד ארבעה אנשים ברכב).
אורך הסיור: שעתיים וחצי.
כמהין. טלפון: 0525551353.

תצפית לעתיד

נקודת עניין נוספת, אם אתם כבר באזור, יכולה להיות תצפית על העמק הסולארי - מתקני הפקת החשמל מאנרגיה סולארית שנמצאים באזור אשלים. אם אתם נוסעים מצומת טללים למעבר ניצנה (כביש 211), לא תוכלו להתעלם מהשדות הסולאריים שפרושים בצדי הדרך. רבות דובר (בעיקר בפן השלילי) על הפרויקט הזה, ששינה את פני הנגב והרגיז מאוד את תושבי אשלים. במרכז הפרויקט יש מגדל שמש תרמו־סולארי היברידי בגובה של כ־200 מטר שניתן לראות למרחקים, ובעוד הוא נועד לספק חשמל סולארי, מטיילים רבים וחובבי צילום מגיעים אליו מסיבה אחרת לגמרי - תצפית מעניינת והזדמנות לצילום.

כדי לקבל תצפית מושלמת אל המגדל והשדה הסולארי, תוכלו לעלות בשביל מוסדר אל מצפור הקומנדו הצרפתי, שנמצא ממש ממולם. שם אפשר לקרוא מעט על הקומנדו הצרפתי והמצפור, שנועד להנציח את זכר הקרב שהתקיים במקום במהלך 25־26 בדצמבר 1948. המצפור נמצא על ראש הגבעה וניתן לראות כאן גם את שמות הנופלים. כדי לציין את האירועים הציבה כאן קק"ל שלט, שבו נכתב בין היתר: "כיבוש משלטי 'התמילה' (אשלים), הקרב על הנגב. כאן החזיק הצבא המצרי מתחם גדודי חפור ומבוצר שחסם את הדרכים לניצנה". 

מסעאיש (צילום: מיטל שרעבי)
מסעאיש (צילום: מיטל שרעבי)