אאודי Q5, רכב הפנאי־שטח המרשים, זוכה למתיחת פנים לשתי גרסאותיו: Q5 ו־Q5 ספורטבק (sport back), הכוללת גרסאות הנעה חדשות, היברידיות נטענות - “פלאג אין הייבריד". בתוך היופי הזה מושקות גרסאות חזקות וגרסאות חזקות יותר לכל אחד מהדגמים, ואני, תחזיקו חזק, קיבלתי למבחן דרכים את הדגם העונה לשם הארוך אאודי Q5 ספורטבק, אס ליין TFSIe 50. המספר “50" הוא בעצם קוד, שיטת קטלוג חדשה־ישנה של אאודי, שמתייחסת לנפחי המנוע שלה, כשהמספרים נעים בין 25 ל־55. רכב המבחן הוא בעל הספק של 299 כ"ס (50), ולשם ההשוואה, הדגם החזק יותר, Q5 55 TFSIe, הוא בעל הספק כולל של 367 כ"ס (55).

ה־Q5 הוא אחד מרכבי הפנאי־יוקרה היפים שיש, בעיקר דגם ה־Sport Back, בעל צורת המרכב עם מראה הקופה, הגג המשתפל לאחור. מי שיחפוץ ב־Q5, יוכל לבחור בין ארבע גרסאות שלו, עם עיצוב “רגיל" מול מראה הקופה, ועם הנעה היברידית נטענת (PHEV TFSIe) מול בנזין מלא.

לכל גרסאות ה־Q5 PHEV TFSIe מנוע בנזין 2.0 ליטר, ארבעה צילינדרים, המשודך לתיבת הילוכים S tronic, בעלת 7 הילוכים, לצד מנוע חשמלי, וסוללת ליתיום יון, עם הספק מרבי של 105 קילוואט. הגרסה הנבחנת, ה־50, מגיעה עם מומנט משולב של 45.9 קג"מ, ונתון האצה של 6.1 שניות, מול 51 קג"מ לגרסת ה־55, ויכולת האצה מהמקום ל־100 קמ"ש ב־5.3 שניות. בגרסאות ה־PHEV, פלאג אין הייבריד, קיימת סוללה בקיבולת גדולה של 17.9 קוט"ש, המאפשרת טווח נסיעה חשמלי מרבי של 58 קילומטרים לפי היצרן, לא רחוק מהנתון שיצא במבחן - 55 קילומטרים.

לגרסת הספורטק, כלת האירוע, עיצוב ספורטיבי יותר לפגושים ברכב, תוספת של ספוילר אחורי, ספוילר בגג, סאן־רוף פנורמי ופסי גג מאלומיניום. תוספות שבאות לידי ביטוי גם במחיר (למעלה מ־25 אלף שקלים). בשתי תצורות הרכב יש פנסי לד קדמיים ואחוריים, מראות צד מחוממות, מתקפלות ומתכווננות חשמלית. ואם תוסיפו עוד 30 אלף שקלים תקבלו מערכת שמע די פסיכית עם 19 רמקולים, בטכנולוגיית SOUND D3, מצלמה היקפית 360, מערכת עזר לחנייה וחישוקי סגסוגת מעוצבים באפור גרניט בקוטר 20 אינץ'.

לא ציפיתי לקבל רכב מבחן בצבע כסוף רגוע, שמשתלב בנוף, אבל אולי כסוף, בדומה ללבן, הוא הצבע האולטימטיבי לרכב משפחתי ליומיום. וסלחו לי על כך שאני מעיזה לתייג רכב ב־437 אלף שקלים כרכב משפחתי אולטימטיבי. כבר בפתיחת הדלת נתקלתי בידיות האלגנטיות בעלות מנגנון הפתיחה כלפי מעלה ולא לצד. תא הנהג והנוסעים מהודר ונעים לשהייה. הנדסת האנוש מדויקת - הכל נמצא במקום שהנהג מצפה שהוא יהיה בו, ולפיכך, קל מאוד לתפעל את מערכות בקרת האקלים, השמע, מצבי הנהיגה ואבזור הנוחות. רק עם מתג פתיחת הסאן־רוף הפנורמי נאבקתי קלות, וזאת בשל אפשרויות הלחיצה־פתיחה הלא מובנות במתג אחד יחיד.

אאודי Q5 ספורטבק (צילום: יצרן)
אאודי Q5 ספורטבק (צילום: יצרן)

כמה מילים על האבזור, ובתוכן נזיפה אחת: למה אין כאן משטח טעינה לנייד? זו טכנולוגיה שצריכה להיכנס לכל רכב כסטנדרט. היה פתח קטן מתחת לבקרת האקלים, שחשדתי בו שהוא פד טעינה, אבל התברר שהוא פשוט משטח רגיל, קטן מדי, שלא נמצא לו שימוש. מערכת המולטימדיה היא בעלת מסך מגע בגודל 10 אינץ', ממשק מוצלח ומובן, לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ' נאה, אינפורמטיבי פחות או יותר, ופדלים לבלימה רגנרטיבית ידנית מאחורי ההגה.

הגיע הזמן להתניע את הרכב. המנוע החשמלי מתעורר ראשון, הוא זה שמניע את הרכב אחרי ההתנעה. מנקודה זו תוכלו לבחור איך ממשיכים לנוע: במצב חשמלי מלא, שילוב של שני המנועים בהתאם לאופי הנסיעה, מצב נהיגה בנזין מלא עם כיבוי מוחלט של ההנעה החשמלית, כדי לחסוך בסוללה, ומצב רביעי - אפשרות נסיעה עם מנוע הבנזין, תוך הפעלה אולטימטיבית של מערכת הרגנרציה, לטובת הטענת הסוללה החשמלית בהאטות ובלימות בזמן הנסיעה.

וזה עובד. רוב מבחן הדרכים התקיים בכבישים בינעירוניים מהירים, במצב בנזין לטעינת מרבית של הסוללה, והופתעתי לגלות שזה אכן קורה - הסוללה מתמלאת מעצם הנסיעה. לאחר כשעה, קיבלתי בחזרה 14 אחוזי סוללה. ברכב היברידי, עם טווח סוללה של 55 קילומטר זהו נתון מעודד. בטעינה ביתית אטית תקבלו בחזרה את כל האנרגיה לסוללה שלכם ב־8 שעות טעינה.

מה שעוד הפתיע, ולא לטובה, הוא ההאצות של ה־Q5 ההיברידי הנטען מהמקום. במצב ההיברידי ההאצה לא מספיק טובה. באאודי Q5, אחד מהקרוסאוברים הזריזים והדינמיים שיש, נראה שהמערכת ההיברידית מסרסת את ההאצות. מזל שאפשר לבחור עם איזה מנוע נוסעים ומאיצים, מצב בנזין מלא או חשמלי מלא, לא באמצע. הנסיעה ב־Q5 נוחה, יציבה (הנעה כפולה, לכל הגלגלים), ושקטה להפליא. יש לו בידוד רעשים מצוין ושיכוך טוב של המתלים. ההיגוי הטוב למדי פחות מתקשר במהירויות גבוהות מאוד, אבל בסך הכל אין מילה רעה על חוויית הנהיגה ברכב הזה.

בנוגע לבטיחות: הייתי צריכה לבדוק שמערכת תיקון הסטייה מנתיב פועלת, משום שלא הרגשתי בה כלל. באאודי Q5 חבילת אבזור בטיחות רחבה, הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט, בהן מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטומטית בעת חירום, תיקון אקטיבי לסטייה מהנתיב, זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית (מתחילה לפעול מ־20 קמ"ש בערך, ולא ממצב עצירה) ומערכת לזיהוי רכב בשטח מת, שתזהיר אותנו מפני מעבר לנתיב לא פנוי. מערכת הבטיחות PRE SENSE של אאודי נראית ערנית ומציגה חיוויים שוטפים מול עיני הנהג על גבי לוח המחוונים הדיגיטלי.

בשורה התחתונה, בימים אלה, כל עוד אין פריסת עמדות טעינה רחבה או משביעת רצון, רכישת רכב היברידי נטען היא בחירה שקולה יותר. ואם יש לכם הכסף, ואתם בוחנים דגמים מקטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים, ה־Q5 הוא רכב היברידי נטען ראוי ומתאים למשפחה.
המחיר 437,700 שקלים. 

חדשות ואירועים

56 עיתונאיות רכב מ־40 מדינות (כולל מישראל) בחרו בזוכי שש הקטגוריות - ואחד מהם יוכתר כרכב השנה - WWCOTY 2022. מתוך שישה דגמי כלי רכב, שלושה חשמליים לגמרי - אאודי אי טרון GT, ב.מ.וו iX, ופורד מוסטנג מאך E, אחד היברידי נטען - ג'יפ רנגלר PHEV, ושני דגמי בנזין - פיג'ו 308 וקיה ספורטאז', כלי רכב חדשים שעוד לא נחתו בארץ. בטקס מתמודדים רק דגמים חדשים שהושקו במהלך 2021. זהות הזוכה הגדול תוכרז ב־8.3, יום האישה הבינלאומי.

סמלת יבואנית סובארו משיקה את הפורסטר החדש, ה־SUV הפופולרי של המותג שחוזר עם מתיחת פנים הכוללת תוספת מערכות מתקדמות לשיפור יכולות הנסיעה בשטח וסביבת נהג עדכנית. יחידת ההנעה של הפורסטר נותרה זהה ברכב גם אחרי מתיחת הפנים, וכוללת מנוע אטמוספרי בנפח 2.5 ליטר עם הספק של 182 כוחות סוס ו־ 24.3 קג"מ ותיבת הילוכים רציפה CVT. הסובארו פורסטר החדש משווק בארבע רמות גימור: Z ,X ,XS ו־SPORT. מחירו של  דגם Z יחל ב־169,900 שקלים.

סובארו פורסטר החדשה (צילום: יצרן)
סובארו פורסטר החדשה (צילום: יצרן)