התבטאויותיו של חבר הכנסת דודי אמסלם (ליכוד) נגד שופטי העליון והנשיאה אסתר חיות, לצד המכתב ששלחה בתגובה, ממשיכות לעורר סערה. ברוך קרא, פרשן 'חדשות 13', שוחח על הסוגייה עם רון קופמן. "אני חושב שדווקא יש כוח בירידה הזאת לשטח של הנשיאה חיות", אמר בראשית דבריו ב-103FM, "תמיד טוענים שביהמ"ש העליון מתבצר במגדל השן. אמסלם הוא גזען מסית, אבל הוא ח"כ בישראל, מוביל דעת קהל באופן ברור ומובהק".

"אנחנו יכולים לטמון את הראש כמה שאנחנו רוצים, אבל בפועל הוא שם ומוביל את הקהל, אז השאלה היא איך מתמודדים עם זה, והאם ביהמ"ש העליון צריך, כמו שאומרים חלק מעמיתיי, לדבר רק בפסקי דין, לא לרדת למגרש", המשיך קרא, "אני חושב שיש משהו מאוד נכון, מאוד מרענן, ובוודאי לא גורם נזק בכך ששופטת, שהיא לא בת אלים, שהיא נשיאת ביהמ"ש העליון, היא באה ומדברת ישר, מדברת על האירוע וגם מספרת על המקרה הפרטי שלה". הוא הדגיש כי "אולי יש שופטים שנולדו עם כפית זהב בפה, היא במקרה לא גדלה ככה, אלא גדלה במעברה והייתה לה ילדות ענייה, והיא לא רוצה להתכופף בפני אמסלם שבא וטוען כלפיה שהיא אשכנזית, מתנשאת". 

אבל יש הרבה כוח בשתיקה ובהתעלמות.
"תסתכל על המדדים האחרונים של אמון הציבור במערכת המשפט. אני לא חושב שצעד כזה של חיות יעלה או יוריד, אבל המצב הוא לא טוב. אני מאלה שחושבים שהמצב הוא לא טוב, בעיקר בגלל מערכת ההסתה המשומנת והמשוכללת שהובלה בעיקר בתקופת נתניהו, ע"י נתניהו, כתוצאה מתיקי נתניהו. אני נחרץ מאוד, זה מאוד ברור. השאלה היא מה עושים. היא תשתוק, אומרים שזו התנשאות, היא מדברת בשפה גבוהה, אומרים שזו התנשאות".

אסתר חיות (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אסתר חיות (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בהמשך הראיון ציין קופמן כי הוועדה למינוי שופטים תתכנס לדיון ביום שני הבא, ותמליץ על ארבעה מינויים חדשים לביהמ"ש העליון – השופטת רות רונן, השופט חאלד כבוב, גילה כנפי-שטייניץ ונציג לשכת עורכי הדין עו"ד יחיאל כשר. הוא שאל את קרא האם העסק באמת סגור, והוא השיב: "אני לא יודע איך שקד תצביע, לדעתי סיכוי מאוד גבוה שהיא תתמוך. רוטמן מן הסתם יתנגד, כי הוא רואה את התפקיד שלו להתנגד. אבל כן, העסק סגור. הוא לא הצליח להיסגר בפעם הקודמת, היה שם איזשהו אירוע, שלשכת עורכי הדין התעקשה שיהיה שם עורך דין פרטי במסגרת הארבעה הנבחרים, ומרגע שהיא התעקשה על זה, הצדדים האחרים לא הצליחו להסכים על עורך דין מוסכם, אז היו חייבים לפתוח את הרשימה שוב".

"הפעם מגיעים מראש כשיודעים על ההסכמות", הדגיש, "רות רונן זאת שופטת שמנסים למנות המון זמן, ובגלל כל מיני סטיגמות שהדביקו לה, לבעלה, כביכול שמאלנים וכו' במשך תקופה ארוכה, לא הצליחו למנות אותה, בעיקר בתקופת שקד. לכן היא (שקד) שוקלת את ההימנעות או ההתנגדות, לא יודע מה היא תעשה. ולגבי האחרים, היה סיג ושיח. לגבי השופטת שטייניץ, יש פה איזשהו מהלך מעניין כמובן של גדעון סער. שטייניץ היא רעייתו של חבר כנסת מהליכוד, של יובל שטייניץ". 

אבל היא שופטת מחוזית והיא נבחרה בזכות כישוריה.
"בוודאי, אבל המהלך של גדעון סער, הוא בכל זאת מתוחכם, יש משמעות לעובדה שהיא אשתו של חבר ליכוד, ככה זה. מה לעשות".   

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103