משבר בקואליציה: שר הביטחון בני גנץ פוצץ ישיבה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. במפלגת כחול לבן הסבירו כי המחלוקת היא על הפרה לכאורה של הבטחות קואליציוניות הקשורות לתקציב הביטחון, בחלקו הדיון על הפנסיות התקציביות של אנשי הצבא. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) התייחס היום (שלישי) לדברים במהלך שיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. 

"כחול לבן עמדה בכל מה שנדרש בממשלה ובכנסת, גם אתמול הצבענו בעד הממשלה. אבל יש צרכים ביטחוניים דחופים לחיזוק ההון האנושי בצה"ל וצריך לעשות סדר בסוגיות פתוחות", אמר.

כשנשאל האם הפנסיות דחופות, השיב ביטון: "גם. לפני הפנסיות אנחנו צריכים לעגן בחוק את מלגות הלימודים, הוסכם שזה יעוגן בחוק, זה בהסכם הקואליציוני וזה הוחלט בממשלה. כל סיעות הבית תמכו".

"יש שורת נושאים, מלגות מדים ללימודים, תוספת תקנים למנהל האזרחי שיוכל לפקח ולשרת את הציבור כמו שצריך באיוש, מתווה השירות שתקוע, הארכה וקיצור תקופת השירות וחוק הגיוס. כל הסעיפים האלו", הסביר.

על השאלה האם מפלגתו תפיל את הממשלה בעקבות המחלוקות, ענה חבר הכנסת: "יש פה סוגיות שהוסכמו והוצבעו בממשלה. זה נבלם ושר הביטחון אומר שהוא צריך לתת לצה"ל כלים לבנות את ההון האנושי שלו ולא ייתכן שכל שורת הנושאים תתקע בהצבעות בכנסת בגלל כמה חברי כנסת שאפילו הסיעות שלהם לא מסכימים איתם. צריך לעצור, לסדר את זה והממשלה יכולה להמשיך".

"יש הסכמות בממשלה על כל החוקים האלו. דרשנו לתקן את התוכנית הכלכלית, דיברנו שלא נתפשר על ביטחון ישראל, דיברנו על ביטחון כלכלי לאזרחים ועסקים, הוסכמו הדברים מראש וצריך לפתור אותם. יש רגעים ששר הביטחון הוא הפה של חיילי וקציני צה"ל ואנשי הקבע, הם הופכים לשק חבטות", אמר. 

על פיצוץ הפגישה עם ראש הממשלה, אמר: "הם עוד ידברו, הם יושבים והם כל יום מדברים גם על ביטחון ישראל וגם על הרבה סוגיות. היה שם תדרוך עיתונאי מקביל והדבר הזה קומם את שר הביטחון".

בהמשך, התייחס ביטון למתקפה של גורם בקואליציה על גנץ, לפיה מדובר בהתנהגות ילדותית, ואמר כי "אלו פחדנים, אני לא יודע אם זה בנט אבל אלו פחדנים. מה שאני לא יודע אני לא אומר. אני ממליץ לכל אחד לדבר בקולו ובשמו כמו שאני מדבר איתכם".

"ואני גם אצלול איתכם להשמצות על פנסיות. אין פה שקל שנוסף, נהפכו - זה הולך וקטן. העברנו יותר ללוחמים על פני האנשים שמשרתים בתפקידי מטה. צומצמו אנשי הקבע שיגיעו לפרישה, רק 1 מתוך 11 אנשי קבע יגיע לפרישה בצה"ל", הוסיף.

לדבריו, הצעדים אותם הם מנסים לקדם הם ללא עלות, "שמרצ יעשו בדק בית, אנחנו לא מתערבים לשר הבריאות בשכר הרופאים שלו ובתקציב הרפואה וגנץ לא ביקש שקל למשרד הביטחון על החקיקה הזו, הוא רק מסדר מצב קיים מ־1961".

מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הפכנו את חיילי וקציני צה"ל לשק חבטות בדיון הזה. זה לא עולה שקל והתקציב רק ילך ויקטן, הוא עובר הסדרה לטובת לוחמים, זה מה שנעשה פה. כמות הפורשים שיקבלו פנסיה כזו תלך ותקטן", הבהיר. 

ביטון הוסיף כי "אם הייתה פה תוספת הוצאה או התפרעות אני עצמי הייתי מתנגד. כל הקואליציה הצביעה בעד החוקים האלו בממשלה. אנחנו נצביע בעד הממשלה בכל הצבעת אי אמון. הממשלה הזו לא תיפול, שאף אחד לא ישמח. אפשר לתפקד אבל אי אפשר להפקיר את חיילי צה"ל והקצינים. אין להם ועד, הם לא יכולים להשבית את צה"ל".

לטענתו, עד שהסוגיה לא תיפתר המפלגה לא תצביע יחד עם הקואליציה: "אנחנו ננהל את הוועדות, במליאה נגיע להצבעות אי אמון ונצביע בעד הממשלה. הנושא הזה הוסדר מראש, התעכב יתר על המידה ופוגע בתפקוד של צה"ל".

איתן גינזבורג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איתן גינזבורג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"חודשים מונח על השולחן של הקואליציה הצעות חוק של צה"ל ומערכת הביטחון והן לא קודמו", כך אמר חבר הכנסת איתן גינזבורג בראיון ל-103FM, "לא עושים שום מאמץ להעביר אותם". לדבריו, התקציב המדובר "אינו מוסיף שקל" וכי התעקשותם בעניין תקציב הביטחון לא באה על חשבון יוקר המחיה. 

"יותר מדי זמן שקצוות הממשלה משכו לצדדים, ומרכז החברה הישראלי לא קיבל מענה. בסוף צריך להגיע למצב שבו מעבירים חוקים שנוגעים לצה"ל, ולדברים שתמיד היו בקונצנזוס, ופתאום ח"כים החליטו שהם עושים שביתה", הוסיף.

"מפלגת כחול לבן מגינה בחירוף נפש על הפנסיות המנופחות של אנשי הקבע"

בתוך כך, חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) התייחס לדברים ומסר: "מפלגת כחול לבן מגינה בחירוף נפש על הפנסיות המנופחות של אנשי הקבע, כאילו יש קשר בינן ובין בטחון המדינה. מי שמסכן את בטחון המדינה הוא מי שלוקח את כספי תקציב הביטחון לכיסם הפרטי של אנשי הקבע".

לצד זאת, מבחינת שר האוצר ליברמן לא קיימת אפשרות לדיל שהוצע אמש על ידי מרצ: העלאת שכר מינימום תמורת אישור הפנסיות. ליברמן כבר אמר כי הוא תומך בדרישת גנץ לאשר בהקדם את פנסיות הרמט"כליות. עם זאת, מבחינתו אין ולא יהיה קשר בין נושא הפנסיות לבין נושא שכר המינימום.

חבר הכנסת ניר אורבך מימינה, הגיב: "אם זה תג המחיר שמרצ מחפשת, מומלץ לה לחפש תג מחיר אחר". זאת, בתגובה לדבריה של חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, שאמרה לאחרונה במהלך אירועי שבתרבות כי "מרצ תגבה 'תג מחיר' על חוק האזרחות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM