לא ברור אם מה שקורה באוקראינה הוא ערעור הסדר העולמי, כדברי אחדים, או עוד מהלך פוטיני לשיקום הגאווה הרוסית אחרי קריסת ברית המועצות. מה שברור הוא שמתנהל כאן ניסיון מרתק בניהול משבר לאומי צבאי עם השלכות גלובליות על ידי חבורה של חובבנים, ומה אתם יודעים? נראה שלא מרגישים בהבדל.

וולודומיר זלנסקי, נשיא אוקראינה הנוכחי, התפרסם בכלל כשחקן טלוויזיה וכקומיקאי. עד לא מזמן גילם את דמותו של הנשיא דאז בסדרת טלוויזיה שנקראת "משרת העם", ולפני כמעט שלוש שנים הוא עצמו נבחר לנשיא. לפי פרסומים, זלינסקי מינה סביבו למעלה מ־30 אנשים הקשורים לחברת ההפקות שלו ולבני משפחתו ושיבץ אותם בצומתי החלטה רגישים במערכות הביטחון, בצבא ובשירותי המודיעין.

העיקרון של המינויים היה נאמנות אישית. כך למשל, לפי פרסומים, יו"ר הפרלמנט הודח ובמקומו מונה קומיקאי לשעבר, בראש הסוכנות למודיעין פנים עומד מנהל חברת ההפקות של זלנסקי, והיועץ הבכיר שלו היה תסריטאי ומפיק. שחקן שזכה במושב בפרלמנט הסביר בראיון כי "ההומור הוא סימן לאינטלקט" וכי "חוש הומור הוא כישרון, וביחסים הבינלאומיים של אוקראינה יתרון". ובכלל קבע כי: "בדיפלומטיה, ההומור הוא תמיד כלי שימושי. אפשר לקבוע את הנימה הנכונה בעזרת בדיחה". עכשיו תחשבו שליאור שליין ראש ממשלה, והוא ממנה את יצפאן לשר החוץ, את קיציס לשר האוצר, את טל פרידמן לשר הסייבר ואת קטורזה לשר התחבורה. לא עדיף על ממשלת ביבי־ליצמן־סמוטריץ'־בן־גביר־אמסלם־גלית דיסטל־אטבריאן? שלא לדבר על ביטן וקרעי.

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

זלנסקי, לפי כתבה ב"ניו יורק טיימס", נוהג להתבדח, לעתים ברגעי מתח. ביולי 2021, כשפוטין פרסם מאמר שבו תיאר את יחסי רוסיה ואוקראינה כאומה אחת שיש בה קשרי אחים, זלנסקי הגיב: "זהו קשר כמו של קין והבל". כשפוטין פרסם מאמר ארוך העוסק בהיסטוריה של ימי הביניים, תהה זלנסקי אם "לנשיא רוסיה יש המון זמן פנוי".

אני מניח שבימים האלה לזלנסקי עצמו אין זמן וראש לבדיחות, אפילו כאשר יש לו גיבוי דיפלומטי של ארצות הברית ונאט"ו, ובוועידת מינכן לביטחון הוא התקבל בתשואות רמות. מעין מחווה לקורבן בדרכו למזבח. אם פוטין יממש את איומיו ויפלוש, זלנסקי וחבריו הבדרנים עלולים להקריב את חיילי ואזרחי אוקראינה לטובת סיכול כוונותיו, וזה בכלל לא עניין מצחיק. להבדיל ממלחמת הבלקן, המלחמה האחרונה שהתחוללה באירופה, כאן אין לזלנסקי סיכוי שהמערב, קרי ארצות הברית ונאט"ו, יתערבו. בקוסובו זה קרה רק אחרי שהתברר שמדובר בטבח עם, או אז הגיחו מטוסי ארצות הברית בתחפושת של נאט"ו, הפציצו את מילושביץ ושות' וסיימו את המלחמה. בימים האלה זה לא יקרה.