לא הושגו הסכמות: הקואליציה לא תשתתף היום (רביעי) בחקיקה הפרטית בכנסת והצעותיה יוסרו מסדר היום. זאת, לאחר שסיעת כחול לבן הודיעה כי לא תיקח חלק בהצבעות "פרט לשלושה נושאים שיש בהם פגיעה מהותית או מיידית באם יעברו, ובהן תתנגד כחול לבן יחד עם הקואליציה". כחלק ממאבקו של שר הביטחון בני גנץ להעלות את גובה הפנסיות של אנשי הקבע.

בתוך כך, הצעת החוק של חבר הכנסת דוד אמסלם, להקמת ועדת חקירה בפרשת הממד החמישי, הוסרה מסדר היום. גורם בליכוד טען כי ההצעה הורדה "כמחווה לגנץ", ובמטרה "להטריל" את הקואליציה.

ח''כ דודי אמסלם (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב)
ח''כ דודי אמסלם (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב)

קודם לכן, שר הביטחון ויו״ר כחול לבן מסר: ״כחול לבן ואני לא נתפשר על העברת החוקים והחלטות הממשלה שהתקבלו ונוגעות באופן ישיר לביטחון ישראל, עוצמת צה״ל ועתידו ודמותה של החברה הישראלית״.

גנץ התייחס לנושא גם בכנס מנהיגות לזכרו של איתן בלחסן ז"ל, ואמר: "כשר הביטחון אני אומר בצורה מפורשת וישרה, שאנו ניצבים בפני משבר בטווח הארוך בנושא שירות החובה בצה"ל. משבר שמצריך מהלכים מנהיגותיים משמעותיים, והפנמה פשוטה שמה שהיה לא יהיה. שמה שהתאים לצה"ל, שהיה כור ההיתוך של מדינת ישראל בשנות החמישים והשישים, לא מתאים לצרכיה של החברה הישראלית היום".

בהנהלת הקואליציה הבהירו בתגובה: "אנחנו מפסיקים להתנהל מול איומים. זה הכל או לא כלום".  לצד זאת, בכירים בממשלה מסרו ל"מעריב":  "גנץ צודק. הבעיה היא העבודה ומרצ שחושבות שמשמעת קואליציונית לא חלה על שמאלנים. זה לא משבר שיפיל את הממשלה, אולי אפילו ההיפך כי כולם נזכרו שהפרות משמעת מזיקות גם להם".

גורם אחר בממשלה אמר כי "גנץ חושב שהציבור מטומטם והציבור לא מטומטם. מי שחושב שלהוסיף כסף לפנסיות תורם לבטחון - כנראה שלא מבין בבטחון. ומי שעושה את זה בזמן המאבקים לבלימת יוקר המחיה - כנראה שלא אכפת לו מהציבור".

הסיעה הדגישה כי ההצבעות להן תתנגד הן הגבלת כהונת שופט בית המשפט העליון, הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין הכפלת מחיר הצוללות, הקבלת התקופה המרבית לכהונת שופט בית המשפט העליון למשך כהונת ראש ממשלה.

בני גנץ  (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

באופוזיציה ערים לזעזועים המתרחשים בקואליציה. בהודעה שנשלחה הבוקר בקבוצה של חברי כנסת מהליכוד, הובהר להם כי אין אישור לקיזוזים היום. "הקואליציה, כפי שאתם יודעים, שברירית מאוד. ההצבעות היום ממש על חודו של קול מכיוון שחסרים להם שני אנשים. "אפשר לנצח את היום אם כולנו נעבוד ביחד ונגיע בזמן להצבעות. מי שיעשה דין לעצמו למעשה מציל את הקואליציה מליפול".

יו"ר סיעת "יש עתיד", ח"כ בועז טופורובסקי אמר בריאיון לכאן ב': "אני מקווה שכחול לבן יתפכחו. אני לא מאמין באולטימטומים ובחרמות, זה תמיד פוגע במי שמאיים".

יו"ר סיעת "כחול לבן", ח"כ איתן גינזבורג, התייחס גם הוא למשבר ואמר בריאיון לגל"צ: "תמיד הקפדנו על משמעת קואליציונית. זה הסוד לקיומה של ממשלה. לא בכדי אמרנו את זה לפני כמה שבועות, זה היה במסגרת חוק האזרחות. כשכל יחליט על מה הוא מצביע ומה לא העסק יתפרק. יש פה מפלגות וחברי כנסת שהחליטו שהם לא מצביעים על חוקים כאלה ואחרים כי זה לא נראה להם, על אף שממשלת ישראל דנה והחליטה החלטה מסוימת. כשהממשלה מחליטה משהו הקואליציה צריכה לגבות אותה בכנסת". בהמשך, אמר בריאיון לרדיו 90': "המצב לא טוב, יש משבר בקואליציה. לא רצינו להגיע לזה. כבר חודשים שלא מגיעות הצעת החוק שלנו לכנסת".