"משבר נגיף הקורונה עדיין נותן את אותותיו. אני פונה ללב ולשכל של הבנקאים בבקשה לנקוט יתר רגישות ולגלות חמלה כלפי הלקוחות, בפרט בעיסוק בנושאים צרכניים שהם בלב הרגישות הציבורית, כדוגמת מחירי השירותים הבנקאיים". כך אומר ל"מעריב" המפקח על הבנקים יאיר אבידן.

הפיקוח על הבנקים פרסם אתמול את הדוח התקופתי של השירותים הבנקאיים למחצית הראשונה של 2021, שהוגש לוועדת הכלכלה. המפקח הוסיף ואמר: "אני שב וקורא לציבור לעשות שימוש בערוצים ישירים ובאמצעים דיגיטליים ולבחון את כדאיות שירות המסלולים עבורם, ובכך לחסוך בעלויות. אני קורא לציבור לעשות שימוש בתעודת הזהות הבנקאית שתוצג ללקוחות באתרי הבנקים ב־28 בפברואר".

תעודת הזהות הבנקאית כוללת את מאפייני הלקוח, העמלות שהוא משלם ואיכותו כצרכן פיננסי. היא אמורה לסייע לו בהתמחרות מול הבנקים בהפחתת גובה העמלות או הריבית. במקרה של חוסר שביעות רצון הוא יכול לעזוב את הבנק.

אבידן מציין שבספטמבר 2021 הושקה מערכת הרפורמה בקליק, שעליה שקד הפיקוח תקופה ארוכה, המאפשרת ניוד לקוחות בקלות. "לאחר מספר חודשים ניתן לקבוע שהמערכת עובדת, ושביכולתה לסייע לקידום התחרות", אמר. לדבריו, "אף שמעבר הלקוחות בין הבנקים נאמד עד כה בעשרות אלפים בודדים, כשלקוח מעוניין לעזוב, מחלקת שימור הלקוחות משכנעת אותו להישאר תוך שיפור התנאים הבנקאיים. בימים הקרובים בנק ישראל ייצא בשיתוף האוצר בקמפיין המעודד את הלקוחות להשתמש באפשרויות המעבר".

אז כמה אנחנו משלמים לבנק עבור ניהול חשבון עו"ש, כולל עמלות כרטיסי אשראי? העלות הממוצעת גדלה במחצית 2021 ב־6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמה ב־23.8 שקל בחודש. עלות ניהול חשבון עו"ש בלבד ירדה ב־5.5% ל־10.7 שקלים בחודש, בעיקר בשל ירידה של 35% בכמות פעולות של החזרת חיוב מסיבת "אין כיסוי מספיק". מגמת המעבר לביצוע פעולות בדיגיטל תורמת גם היא להוזלת העלות. עלות דמי הניהול בכרטיסי אשראי זינקה ב־18% ל־13.1 שקל לחודש, בגלל גידול בהכנסות מעמלות עסקאות ומשיכות במט"ח עקב חזרת המשק לשגרה.