מדרום תיפתח הרעה: בתקופה האחרונה אנו עדים לכמות הולכת וגוברת של ניסיונות חדירה של כלי טיס בלתי מאוישים מצד חיזבאללה וחמאס לשטח ישראל. בשבועיים האחרונים, שני כלי טיס מסוג זה, חדרו לשטח ישראל, כאשר אחד מהם הופל על ידי צה"ל והשני חדר לשטח ישראל והצליח לחזור בשלום ללבנון. איומים מסוג זה הם לא רק מנת חלקם של ארגוני הטרור הצמודים לגבולות שלנו, אלא יש לשים לב לאיום חדש שמתפתח מדרום, במרחק של יותר מ-1,000 ק"מ מכאן.

האירועים האחרונים מזכירים את אירוע חדירת המל"ט הראשון לשטח ישראל ששיגר חיזבאללה בנובמבר 2004. המל"ט הצליח לחדור למרחב האווירי של ישראל ולחזור בשלום ללבנון. מאז, חלפו כמעט 18 שנים ובניין הכוח של חיזבאללה, הבנוי בתמיכה איראנית רחבה, מונה כעת מספר רב של כלי טיס בלתי מאוישים. לצד זאת, איראן לא מסתפקת רק בגבול הצפוני של ישראל, אלא לטשה עיניים גם לגבולה הדרומי. 

ב-17 בינואר השנה, החות'ים תקפו באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, מכליות דלק באזור התעשייה של אבו דאבי וגרמו למותם של שלושה. המתקפה המוצלחת על האמירויות, הדגישה את מגוון האיומים הרב, אשר ארגון הטרור השיעי-זיידי מסוגל לבצע במרחב. הקואליציה בראשות ערב הסעודית דיווחה כי ארגון החות'ים שיגר לעבר הממלכה יותר מ-850 מזל"טים ו-400 טילים בליסטיים בשבע השנים האחרונות אשר גרמו למותם של 59 אזרחים.

בצל הסכמי אברהם בין ישראל, בחריין ואיחוד האמירויות, החות'ים פיתחו קשרים מעמיקים עם משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית, וזכו לחימוש ולתמיכה כספית הולכת וגוברת. זאת, כמובן בעקבות השקפת העולם הדומה, המתנגדת לסדר אזורי הנשלט על ידי ארה"ב, ישראל וערב הסעודית, ובעקבות כך ארגון הטרור הפך לשלוחה צבאית של טהרן בחצי האי ערב.

התמיכה האיראנית בארגון החות'ים השפיעה באופן רחב על היכולות הצבאיות של הארגון והגדיל את ארסנל הטילים והמזל"טים החמושים שבידו. עם הנשק החדיש, תקפו את איחוד האמירויות ואת ערב הסעודית וכעת מראים נכונות גם להתמודד צבאית מול ישראל, זאת בשמה של איראן.

החות'ים עלולים לפגוע במטרות ישראליות בים האדום, כולל בכלי שיט ואף בעיר הדרומית אילת. אירוע מסוג זה התרחש ביולי 2021, כאשר מזל"ט חמוש תקף את מכלית הנפט "מרסר סטריט", בבעלות ישראלית מול חופי עמאן, וכתוצאה מכך נהרגו שני אנשים. מחקירה של הפנטגון עלה באופן חד משמעי כי המזל"ט יוצר באיראן וייתכן כי שוגר ממזרח תימן.

המגזין Foreign Policy האמריקאי העריך כי איום החות'ים על ביטחון ישראל הוא אמיתי וכי במלחמה האזורית הבאה בין ישראל לבין בעלות הברית של איראן, המזל"טים ייקחו חלק משמעותי. בתוך כך, המגזין ניוזוויק חשף בשנה שעברה, כי הרפובליקה האסלאמית מסרה לבעלת בריתה בתימן מל"טים מתאבדים חדשים. הדיווחים מצביעים על נוכחותם של מל"טים איראניים מסוג שהאד-136, הפרוסים במחוז אל-ג'וף שבצפון תימן.

על פי מומחים ביטחוניים, למטוסים החדשים טווח טיסה של 2,200-2,000 ק"מ ועל כן מסוגלים להגיע ליעדים בישראל. כמו כן, החות'ים חשפו במהלך השנתיים האחרונות גם את הכטב"מ "סמאד-3", שיכול לשאת 18 ק"ג של חומר נפץ ובעל טווח טיסה של 1,500 ק"מ. במרץ האחרון, חשף הארגון גם גרסה מחודשת של המטוס, העונה לשם "סמאד-4", המסוגל לטוס עד טווח של 2,000 ק"מ ולשאת עד שני טילים במשקל של 25 ק"ג כל אחד.

השבוע פרסמה מחלקת האוצר של ארה"ב כי יוטלו סנקציות על רשת בינלאומית העוסקת במימון ארגון החות'ים. בהצהרה נאמר כי הסנקציות הן כנגד חברות שונות שפעלו לצד משמרות המהפכה של איראן. ההצהרה היא ההוכחה כי הכסף האיראני מממן את החות'ים, שבעזרתו הפך לבעל יכולות לתקוף את בעלות הברית של ישראל בחצי האי ערב. לא רחוק היום שאותו כסף יממן את המתקפות נגד ישראל.