היא נולדה ליד קייפטאון שבדרום אפריקה לאב יהודי ואם נוצרייה. אף שהיא מעולם לא התגיירה, היא ראתה עצמה יהודייה ונטמנה בבית העלמין ברמת הכובש.

היא הגיעה לישראל בשנת 1963 ממניעים ציוניים והתגוררה בקיבוץ גן שמואל, שם למדה עברית והייתה מורה לאנגלית. בהמשך היא פעלה בצרפת בשליחות המוסד. שמה נקשר גם במעקב אחרי יאסר ערפאת שהיה באותן שנים מטרה לחיסול.

המבצע האחרון שבו השתתפה התרחש, בהוראת ראשת הממשלה דאז גולדה מאיר, ביולי 1973 בעיירה קטנה בצפון נורווגיה. במהלך המבצע שכשל, היא נעצרה ונשפטה לחמש וחצי שנות מאסר בפועל. היא שוחררה לאחר עשרה חודשים בעקבות לחץ דיפלומטי, אחרי שממשלת ישראל שילמה פיצויים שאפשרו את שחרורה.

במהלך משפטה היא התאהבה בעורך הדין הנורווגי שייצג אותה בבית המשפט ופעל לשחרורה. לאחר שחרורה היא גורשה מנורווגיה ועברה להתגורר בקיבוץ רמת הכובש, שם היא עבדה במדגרה של הקיבוץ וגידלה אפרוחים. בשובה לנורווגיה, הקדישה את זמנה לסייע לארגוני מצוקה.

היא נפטרה ב־2005 בדרום אפריקה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן ונקברה לבקשתה כאמור בישראל. על קברה ספד לה אחד ממפקדיה במילים נרגשות ואמר: "היא הייתה קיסרית מגזע אצילים, שהוסמכה להיות לוחמת יעד במספר ארצות יעד, הן כבודדת והן כבת זוג". על קברה נחקק המשפט: "אהבתי את ארצי, בכל מאודי, ובבוא יומי אל עפרה תשיבוני". במושבה מגדל בצפון הוקמה כיכר לזכרה.

אתם מוזמנים לגלות: מי האישה?

פתרון החידה הקודמת:
המרגל הסובייטי היהודי־ישראלי שהיה מעורב באחת מפרשיות הריגול הסודיות ביותר שהסעירו את ישראל בשנות ה־50, הוא זאב אבני.