יום נוסף לפלישה הרוסית לאוקראינה: הקרבות וחילופי האש נמשכו גם היום (ראשון) בערים הגדולות באוקראינה ולפי סגן שר ההגנה של אוקראינה, כ-4,300 חיילם רוסים נהרגו ו-146 טנקים הושמדו מאז החלה המלחמה. ראש עיריית קייב, ויטאלי קליטצ'קוב, אמר בראיון לסוכנות AP כי העיר כותרה על ידי הכוחות הרוסים ועל כן לא יתכן פינוי אזרחים אם אכן יצליחו להשתלט על העיר.

במקביל, הסנקציות האירופאיות נגד רוסיה נמשכות: האיחוד האירופי הודיע על סגירת המרחב האווירי מפני רוסיה, פיפ"א הודיעה כי לא יתקיימו משחקי כדורגל על אדמת רוסיה ואף שוויץ איימה מפני הקפאת נכסיה של המדינה. 

טנק רוסי נפגע מטיל נ"ט בעיר סומי (צילום: מתוך הטלגרם של ראש המינהל האזרחי-צבאי האזורי של סומי)

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה | לחצו כאן לכל העדכונים

עדכונים שוטפים: 

23:20: חברת התעופה הלאומית של רוסיה, "אירופלוט", הודיעה על ביטול כלל הטיסות ליעדים באירופה. זאת בתגובה להחלטת האיחוד האירופי.

22:50: דיווח על פיצוצים בעיר צ'רקאסי, השוכנת דרום-מזרחית לקייב.

22:37: משרד החוץ הצרפתי קרא לאזרחי צרפת לעזוב באופן מיידי את רוסיה.

22:04: משרד הבריאות באוקראינה עדכן כי מאז תחילת הלחימה, בשבוע שעבר, נהרגו 352 אזרחים, בהם 14 ילדים ונפצעו 1,684, בהם 116 ילדים.

21:57: ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הודיע כי אושרו אמצעים נוספים ל"שיתוק" השוק הפיננסי של רוסיה, הכוללים הדרה של בנקים רוסים מסוויפט. בורל הוסיף: "אנו חוששים שרוסיה לא תסתפק באוקראינה".

21:40: חברת מטא, שבבעלותה פייסבוק, אינסטגרם ונוספות, הודיעה כי תגביל חשבונות של ערוצי תקשורת ממלכתיים רוסיים, לבקשת אוקראינה.

מטא (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)
מטא (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

21:35: על פי דיווח של המטה הכללי של הכוחות המזוינים באוקראינה, הכוחות הרוסים מתקרבים לעיר צ'רנייב ואלו צפויים להניח נשקם ולהיכנע.

21:32: נשיא שוויץ, איגנציו קאסיס, הזהיר כי מדינתו תישמע להנחיות האיחוד האירופי וצפויה להקפיא את נכסיה של רוסיה בהרי האלפים. לדבריו, בדיון שיערך בקרב מדינות ה-G7, הוא צפוי לבחון הטלת סנקציות כלכליות נגד רוסיה. 

21:20: פיפ"א בהודעה רשמית: לא יתקיימו משחקי כדורגל בינלאומיים על אדמה רוסיה ומשחקי הבית שלה ישוחקו במגרש ניטרלי ללא קהל. בהודעתם הוסיפו כי נבחרות הכדורגל של רוסיה ישחקו תחת השם "התאחדות הכדורגל של רוסיה" (RFU) ולא תחת השם "רוסיה" ואף לא ייעשה שימוש בדגל או בהמנון של רוסיה במהלך משחקים בהן משתתפות נבחרותיה.

21:15: על פי תמונות הלווין של חברת MAXAR, הוצבו כוחות גדולים של חיל הרגלים הרוסי, המתקדמים לכיוון קייב, ונמצאים כ-64 קילומטרים ממנה.

21:05: אנגליה הודיעה שתסרב לשחק נגד רוסיה בכל מסגרת של כדורגל.

20:50: ראש העיר של קייב, ויטלי קאליצ'קו הודיע כי העיר מכותרת מכל כיוון. בראיון עם סוכנות הידיעות AP, הוא הבהיר כי אין באפשרות הכוחות האוקראינים לפנות את התושבים.

פיצוץ באזור קייב (צילום: REUTERS/Maksim Levin)
פיצוץ באזור קייב (צילום: REUTERS/Maksim Levin)

20:48: אלבניה הודיעה על סגירת המרחב האווירי שלה בפני רוסיה.

20:20: ראש התעשייה של האיחוד האירופי, ת'יירי ברטון, יקיים שיחות וידיאו עם מנכ"ל אלפבית (חברת האם של גוגל), סונדאר פיצ'אי ומנכ"לית YouTube, סוזן ויצ'קיקי במטרה לבקש מהם לפעול על מנת למנוע דיסאינפורמציה ופייק ניוז מרוסיה.

20:03: לאחר שסין נמנעה מלהצביע בעד גינוי הפלישה הרוסית לאוקראינה בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם, הבית הלבן קרא לסין לגנות את הפלישה.

19:30: שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קלבה, שוחח עם שרי החוץ של ארגון מדינות ה-G7. בשיחה סוכם על שליחת נשק, ציוד צבאי ותמיכה כלכלית לאוקראינה, כמו גם על הטלת סנקציות נוספות נגד רוסיה. 

19:15: שר ההגנה האוקריני, אולכסיי רזניקוב, צולם כשהוא מחובק עם הנשיא זלנסקי, וכתב בציוץ בטוויטר: "85 שעות לחימה. בלתי אפשר יהיה לשבור אותנו, קייב לא תניח את נשקיה ותכנע. הזמנים הם קשים, אך זה יעבור וננצח. כבר ניצחנו. כובשים – לכו הביתה, עוד לא מאוחר מדי".

19:13: נשמעו אזעקות בקייב. 

18:46: זלנסקי: "לא מאמין שהשיחות עם רוסיה ישאו פרי, אך בתור נשיא, אנסה בכל הזדמנות לקדם שלום".

זלנסקי נערך לקרב באוקראינה (צילום: רויטרס)
זלנסקי נערך לקרב באוקראינה (צילום: רויטרס)

18:44: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: אוקראינה דיווחה על פגיעה בשניים ממתקני הגרעין שלה.

18:43: משרד ההגנה הרוסי עדכן: אנשי כוחות הביטחון נהרגו ונפצעו ב"מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה, חלקם אף נלקחו בשבי.

18:42: אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, הודיעה: "נחזק פעם נוספת את הסנקציות נגד הקרמלין ובלארוס, משתפת הפעולה. המרחב האווירי האירופי יסגר בפני רוסיה ובפני מטוסים בבעלות רוסית, או הרשומים ככאלו. המטוסים הללו לא יורשו לנחות, להמריא או לחלוף על פני הטריטוריה של מדינות האיחוד האירופי".

18:20: גורם בכיר במערך ההגנה האמריקאי הזהיר: "הוראת פוטין להעלות את הכוננות בקרב כוחות הגרעין מגבירה את הסכנה באופן משמעותי".

18:06: הנשיא זלנסקי טען כי השיחות עם נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו בדבר התיווך למו"מ מול רוסיה, היו "בונות".

17:56: אוקראינה אישרה רשמית כי צבא רוסיה הרס את מטוס התובלה אנטונוב An-225 "מריאה" (חלום), הכבד ביותר שנבנה אי פעם, בעת שהתקיף את שדה התעופה ליד קייב. לפי ההודעה, עלות שיקום המטוס, שטס לראשונה בסוף 1988, תגיע ליותר מ-3 מיליארד דולר לאורך חמש שנים, והם מתכוונים לדרוש שרוסיה תשלם על כך.

17:55: משרד החוץ של פורטוגל הודיע על סגירת המרחב האווירי בפני חברות תעופה רוסיות.

17:45: בכיר בממשל האמריקאי טען: "אנו מנסים להעריך מה הייתה כוונתו של פוטין באשר להגברת ההיערכות של כוחות הגרעין".

17:42: משרד החוץ האוקראיני עדכן כי טילים מסוג איסקנדר שוגרו מבלארוס לאוקראינה.

17:25: חברת התעופה "אייר פרנס" הודיע על השהיית הטיסות מרוסיה ואליה, עד להודעה חדשה. 

17:14: סוכנות הידיעות IFAX דיווחה כי שתי המשלחות, הרוסית והאוקראינית, עושות דרכן לנקודת המפגש לקיום המו"מ, סמוך לנהר פריפיאט.

17:04: שגרירות רוסיה בישראל התייחסה לראשונה לגינוי הישראלי נגד התוקפנות הרוסית באוקראינה. "רוסיה הפנימה את העמדה הישראלית, ומחד, מבינה את הדאגה כלפי הקהילות היהודיות באוקראינה, אך בו בזמן, אנו מקווים כי ישראל תפגין 'גישה נבונה ודיפלומטית' באשר לסיבות שהובילו את רוסיה לתקוף. בידי ישראל מצויים חומרים רלוונטיים התומכים בעמדתנו".

16:50: שגרירות אוקראינה בישראל הודתה על ההצעה הישראלית לתיווך השיחות מול רוסיה. בהודעה הרשמית נמסר: "אוקראינה מעריכה את המאמץ הישראלי לקדם את תהליך הגישור. אנו מצדיעים ליוזמתו של בנט".

16:40: שר החוץ האוקראיני: "פוטין מנסה להפעיל לחץ על אוקראינה, אך לא ניכנע". הוא הוסיף כי אם רוסיה תעשה שימוש בנשק גרעיני נגד מדינתו - "תהיה זו קטסטרופה" והדגיש: "זה לא ישבור אותנו". לדבריו, גם מקורביו של פוטין מתנגדים למלחמה, אך זה מסרב להקשיב.

16:38: לפיד: "ישראל תצביע בעד גינוי רוסיה בעצרת האו"ם".

16:20: דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, הודיעה: "סנקציות מתחום האנרגיה הן אופציה". בנוסף, הבהירה כי בפני ארצות הברית עומדות אפשרויות נוספות לפעולה נגד רוסיה.

16:14: משרד התחבורה בספרד הודיע על סגירת המרחב האווירי בפני רוסיה. זאת, בהמשך לבריטניה, גרמניה, איטליה וצפון מקדוניה שעשו זאת קודם לכן.

15:42: לשכתו של נשיא אוקראינה אישרה כי משלחת מקייב תיפגש עם המשלחת הרוסית למשא ומתן בגבול אוקראינה-בלארוס, ללא תנאים מקדימים. זאת בעקבות שיחה בין זלנסקי לנשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו

15:40: משרד החוץ הגרמני הדגיש כי על מדינות אירופה לקבל פליטים אוקראינים מבלי להכביד עליהם מבחינת בירוקרטיה, לאור הלחימה מול רוסיה.

15:15: פוטין הורה להגברת הכוננות בקרב כוחות הגרעין, בעקבות ההצהרות של נאט"ו.

14:50: צרפת הודיעה על סגירת המרחב האווירי לטיסות רוסיות. 

14:45: דיווח ברוסיה: אוקראינה הסכימה להיפגש לשיחות מו"מ בבלארוס. 

13:28: איטליה הודיעה על סגירת המרחב האווירי לטיסות רוסיות. 

13:26: התובע הכללי של אוקראינה אמר כי "נוכיח במשפט הוגן שפוטין הוא פושע המלחמה העיקרי של המאה ה-21". 

13:00: הנשיא זלנסקי הודיע כי אוקראינה הגישה תביעה נגד רוסיה לבית הדין הבינלאומי בהאג ודרשה להעמיד אותה לדין על תוקפנותה.

ולדימיר זלנסקי על התיווך הבלארוסי (צילום: טלגרם)