תה נתפס אצל רבים כמשקה בריא ואפילו מבריא - ושיקום מי שלא מרתיח מים לתה עם הופעת תסמין ראשון של מחלה כלשהי. זאת לא בהכרח טעות, בתה יש לא מעט יתרונות בריאותיים ותרכובות צמחיות עוצמתיות ומשפיעות. אבל יש גם סוגי תה פחות בריאים, ויש, כך מתברר, גם סוג שהוא מסוכן ממש עד כדי שילוש הסיכון שלכם לחלות בסוגים מסוימים של סרטן.

מדובר בתה שעשוי מעלים וענפים של צמח ששמו Ilex paraguariensis, אבל אם אתם מכירים אותו זה כנראה בשם "מאטה" (או תה ירבה). מדובר בתה מסורתי שאופייני למדינות דרום אמריקה, ובעבר נקשרו בשתייתו דווקא לא מעט יתרונות בריאותיים, אחד מהם הוא חיזוק המערכת החיסונית. אלא שמספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך ששתיית מאטה בתדירות גבוהה מעלה משמעותית את הסיכון לסרטן.

תה ירוק (צילום: אינגאימג')
תה ירוק (צילום: אינגאימג')

אחד המחקרים הללו, שפורסם בכתב העת journal Cancer Epidemiology Biomarker and Prevention, מסמן את התה המסויים הזה כגורם סיכון לסרטן ריאות ולסרטנים של מערכת העיכול כמו סרטן הקיבה, הוושט, סרטן המעי, סרטן הלבלב וסרטן הכבד. זאת עקב חומר מסרטן (קרצינוגני) בשם PHA (polycyclic aromatic hydrocarbons) שמצוי בצמח שממנו מכינים את המאטה. מקומות נוספים שבהם ניתן למצוא את החומר המסרטן הזה הם בשר צלוי וטבק.

"שתיית מאטה היא הרגל נפוץ מאוד בכמה ממדינות דרום אמריקה ונמצא קשר בינה ובין סיכון מוגבר לסרטן בוושט. ייתכן שהסיכון הזה קשור גם בשתייה של המשקה בטמפרטורה גבוהה מאוד או בחומרים הקרצינוגניים שמצויים בחליטת המאטה", כתבו החוקרים. בסקירה נוספת שערכו החוקרים לנתונים לאחר פרסום המחקר, הם הסיקו שהסיכון לחלות בסרטן הוושט עבור מי ששותים מאטה הוא גבוה פי 3. בעבר נערכו מספר מחקרים שבחנו את הקשר בין האופן שבו אנשים שותים את התה שלהם וכיצד הרגלים אלה משפיעים על הסיכון לסרטן הוושט.

פציעות תרמיות

מחקר אחד שפורסם בשנת 2019 גילה שאנשים שנוהגים לשתות תה רותח עומדים בפני סיכון מוגבר ל'פציעה תרמית'. עוד הם גילו, שלאנשים עם רמת השכלה נמוכה יותר או דירוג סוציואקונומי נמוך יותר יש נטייה מוגברת לשתות תה בטמפרטורות גבוהות, ושמי שנוהגים לשתות הרבה תה נוטים גם לשתות אותו בטמפרטורות גבוהות (65 מעלות צלזיוס ומעלה).

כוס תה, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
כוס תה, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

"בעולם המערבי רוב משקאות התה והמשקאות החמים נצרכים בטמפרטורות נמוכות יותר. אם תתנו לתה שלכם להתקרר כמה דקות לפני השתייה, או אם אתם מוסיפים לו חלב - זה מספיק בשביל לקרר אותו מעט ואין צורך לחשוש", הרגיעה ניקולה סמית', קצינת המידע במרכז לחקר הסרטן בבריטניה.

לצד המחקר מ-2019 שעסק בסיכון של שתיית משקאות חמים במיוחד, ישנם מחקרים נוספים שהתמקדו ספציפית בסיכונים של שתיית מאטה וירבה, אחד מהם השווה בין שתיית תה מהסוג הזה ובין עישון של 100 סיגריות, מבחינת הסיכון לתחלואה בסרטן. ועם זאת, יש לזכור שתה וסיגריות הם שני מוצרים שנצרכים בצורות מאוד שונות.

עוד גורם שמשפיע היא האופן שבו מכינים את התה. בדרום ברזיל ובמקומות שבהם מאטה נצרך באופן מסורתי מכינים אותו כך שהיחס בין המים ותערובת החליטה הוא קטן יחסית. באופן זה, אומרים החוקרים, הריכוז של החומרים המסרטנים שנוצר במשקה הוא גבוה, ודומה לזה המצוי בחמש קופסאות סיגריות. אולם, ברוב המקומות האחרים בעולם שבהם התה הזה נצרך (בוודאי במדינות מערביות) הוא משווק בתיונים שבתוכם תערובת טחונה של החליטה בכמות הרבה יותר קטנה.