נכנסים לשבוע השני של הלחימה: הצבא הרוסי רשם הלילה (בין רביעי לחמישי) הישג משמעותי מבחינתו, כאשר הצליח לכבוש את עיר הנמל חרסון. בתום קרבות עזים באזור, הודיע ראש העיר, איגור קולייב, כי "חמושים חדרו לבניין העירייה והשתלטו עליו", זאת לאחר שבאוקראינה הכחישו כי העיר נכבשה. על חרסון, בה מתגוררים כ-300 אלף תושבים, הוטל עוצר.

בעיר מריאופול, מועצת העיר הודיעה כי רוסיה המשיכה בפגיעותיה, עד כדי שנהרסו תשתיות. "הותירו אותנו ללא חשמל ומים, זה רצח עם", כך נמסר. על פי דיווחים, העיר כותרה בידי הכוחות הרוסים. במקביל לכך, סבב משא ומתן נוסף בין הצדדים, צפוי להתקיים במהלך היום.

מפת הסנקציות: אלו המכות שנפלו על פוטין ורוסיה בעקבות הפלישה

עדכונים שוטפים

14:30: שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, אמר: "אנו עדים לגל פייק ניוז מצד התקשורת שמנסה להציג את מדיניות רוסיה ואת הנשיא שלנו, ולדימיר פוטין, בצורה מפלצתית. מסיתים נגד רוסיה בכל העולם. אנחנו לא רוצים לכבוש את אוקראינה, אלא רק פועלים נגד מי שלקח אותה כבת ערובה".

14:23: ראש עיריית מריאופול קרא להפסקת אש: "עלינו להשיב את החשמל לעיר".

14:20: סגן שר החוץ של אוקראינה הבהיר בפני האו"ם: "ההפצצות הרוסיות חירבו ערים, החיילים מבצעים בבירור מעשים של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות". בנאומו בפני הפורום הוסיף: "עלינו להטיל אחריות על פושעי המלחמה המתירים דמם של ילדים".

14:10: השיחות בין רוסיה לאוקראינה יתקיימו בבלארוס ויעסקו בעיקרן בהקמת "מסדרון הומניטרי", כך לדברי נציג המשלחת האוקראינית, דויד ארחמיה.

13:50: נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, התייחס לסנקציות נגד מדינתו, ואמר: "רוצים לדחוף אותנו למלחמה באוקראינה. יטפלו ברוסיה, ואחר כך יעברו לבלארוס. אנחנו מוכנים, נילחם ונמות על אדמתנו".

13:35: פוטין ישר דברים בפני חברי מועצת הביטחון של רוסיה. במהלכה הוא ידון בהתרחשויות במבצע בדונבאס. 

13:30: מושל חרסון, גנדי לגוטה, הודיע כי הכוחות הרוסים כבשו את בניין הממשל האזורי.

13:20: ענקית הרהיטים השוודית, איקאה, הודיעה על הפסקת פעילותה ועבודתה ברוסיה ובלארוס, כך על פי הצהרה רשמית מפי החברה.

13:10: הסבב שנתי של מרוצי מכוניות פורמולה 1 מסיים את ההתקשרות עם גרנד פרי של רוסיה, שנערך מדי שנה בפארק האולימפי של סוצ'י.

12:55: עוזרו של פוטין, ולדימיר מדינסקי, הודיע כי המשך ומשא ומתן מול אוקראינה צפוי להתקיים בשעה 15:00 (שעון רוסיה), באותו המקום שנערך בפעם הקודמת, במחוז ברסט בבלארוס. "דרישותנו הן במישורים הצבאיים, ההומניטריים והפוליטיים-בינלאומיים, אנו עובדים על ריכוזן", אמר מדינסקי.

12:50: אזרחים אוקראינים הצליחו לתקוף בחזרה את הכוחות הרוסיים, כך הכריז יועצו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. "הלחימה התגברה וכוחות האויב אוזלים, אנחנו לא רק מגנים, אלא גם תוקפים", אמר בראיון טלוויזיוני.

12:21: יועצו של זלנסקי מאשר כי העיר מריאופול מכותרת מכל הצדדים. 

11:50: מועצת העיר מריאופול הודיעה כי רוסיה הפגיזה ללא הפסקה את העיר, ובכך פגעה קשות בתשתיות ובתושביה, שנותרו ללא מים, חשמל או אמצעי הסקה, ואף פגעה ביכולת לקבל אספקה או לפנות פצועים. "הם פגעו באספקת המזון, הרסו את התשתיות בעיר והותירו אותנו במצור". המועצה ביקשה לייצר מסדרון הומניטרי לעיר: "זה רצח עם של האוקראינים".

11:40: שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, קראה לחקירה דחופה של הפרת זכויות אדם המבוצעת בידי רוסיה לטענתה, עם פלישתה לאוקראינה.

11:28: הוועדה לאכיפת החוק של הפרלמנט האוקראיני החליטה פה אחד להסיר את כל המגבלות על השימוש של אזרחים בכלי נשק על מנת לאפשר להם לסייע בהדיפת הכוחות הרוסיים.

סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)
סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)

11:22: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, הבהיר: "הדוקטרינה הצבאית שלנו קבעה פרמטרים לשימוש בנשק גרעיני". בראיון לסוכנות הידיעות TASS, הוסיף: "יש מידע על 'פרובוקציות' מתוכננות מצד האוקראינים במריאופול, הרוצחים האמיתיים נלחמים בצד של קייב".

11:20: בסרטון שהעלה לרשתות החברתיות, אמר נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי: "קווי ההגנה של אוקראינה מחזיקים מעמד נגד המתקפה הרוסית", וציין בנוסף, כי לא נרשמה הפוגה בהפגזות מצדה. "אין לנו מה להפסיד מלבד החופש שלנו".

11:00: התובע הכללי באוקראינה הודיע כי כוחות האכיפה עצרו 27 משרתי הכוחות המזוינים של רוסיה, בחשד לפגיעה בשלמותה הטריטוריאלית וחוסנה של המדינה, כך על פי דיווח בסוכנויות מקומיות.

נמלטים מקייב (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
נמלטים מקייב (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

10:57: ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר בכנס הסייבר-טק הבינלאומי 2022: "אם מנהיגי העולם לא יפעלו במהירות, הלחימה תחמיר הרבה יותר. אני מדבר על הרס מוחלט של אוקראינה, וזה לא מאוחר מדי".

10:40: ראש עיריית מריאופול התייחס להפגזות על העיר, ואמר: "אנחנו אפילו לא יכולים לאסוף את הפצועים מהרחובות".

10:36: מפקד הכוחות המזוינים באוקראינה דיווח על הפלת מטוס קרב רוסי מסוג סוחוי Su-30, סמוך לקייב.

10:26: סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי רייבקוב, הזהיר את מדינות המערב מפני הסלמה נוספת, כך על פי ציטוטים מסוכנות הידיעות Interfax.

10:25: מחסן נפט נפגע מתקיפה באווירית בעיר צ'רנייב שצפון אוקראינה, כך על פי הודעת שירותי החירום באוקראינה. 

10:12: משרד ההגנה הרוסי הודיע כי עד כה נפגעו 1,612 מטרות באוקראינה, מאז תחילת הלחימה, כך על פי סוכנות הידיעות RIA.

09:40: משמר הגבולות בפולין עדכן כי 575,100 אזרחים אוקראינים נכנסו למדינה דרך מעברי הגבול, מאז תחילת הפלישה הרוסית. על פי הודעתם, אמש נכנסו כ-95 אלף, ומשעות הבוקר, נכנסו כ-27,100.

09:32: המודיעין הבריטי מעריך: כוחות רוסים נכנסו לעיר חרסון, אך המצב שם אינו ברור. 

09:30: ממשלת צרפת המליצה לאזרחיה הנמצאים ברוסיה לעזוב את המדינה. 

09:20: רוסיה לא רשמה התקדמות משמעותית לעבר בירת אוקראינה, קייב, והערים השכנות חארקיב, צ'רנייב ומאריאופול, שנותרו בידי האוקראינים, כך טענו גורמים במערך המודיעין הבריטי.

תמונות לוויין של שיירה המונית בדרכה לעיר צ'רנייב שבצפון אוקראינה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונות לוויין של שיירה המונית בדרכה לעיר צ'רנייב שבצפון אוקראינה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

09:13: אתלטים מרוסיה ובלארוס לא יורשו להשתתף במשחקים הפאראלימפיים בבייג'ינג, כך על פי הוועדה הפאראלימפית הרשמית.

08:30: ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הודיע כי מדינתו תסייע לאוקראינה בתיווך השיחות מול רוסיה ואף תעניק סיוע הומניטרי ותשמש כמקלט לפליטים מאוקראינה. 

08:20: גורם המשויך לכוחות הבדלניים בדונייצק אמר כי כוחות פרו רוסיים צפויים לתקוף בעיר מריאופול, אלא אם כן האוקראינים יכנעו, כך דווח ב-IFAX.

06:40: הבנק המרכזי ברוסיה העלה את העמלות בגין רכישות במטבע חוץ ב-30%, כך על פי גורמים רשמיים ברוסיה. הבנק המרכזי לא הגיב לדיווח - מוסיפה

05:35: מחלקת המדינה האמריקאית האשימה את רוסיה ב"פתיחת מלחמה על האמת וחופש העיתונות" באמצעות חסימת כלי חדשות עצמאיים, במטרה למנוע מאזרחי רוסיה לשמוע את החדשות על הפלישה לאוקראינה. "ממשלת רוסיה פגעה בפלטפורמות טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם, שעשרות מיליוני אזרחים רוסים  מסתמכים עליהן כדי לשאוב מידע".

04:46: האו"ם עדכן כי כמיליון פליטים ברחו מאוקראינה מאז פרוץ הקרבות. 

01:53: דיווחים באוקראינה על סדרת פיצוצים שנשמעה בקייב. אזעקות הופעלו בעיר.

הפגיעה הרוסית במגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
הפגיעה הרוסית במגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

01:09: ראש העיר חרסון, איגור קולייב, הודיע כי העיר נכבשה על ידי חיילים רוסים, שהשתלטו על בניין העירייה. הוא קרא לחיילים הרוסים לא לירות באזרחים.

00:45: האיחוד האירופי הטיל סנקציות על 22 פקידים ואנשי צבא בלארוסים בגין מעורבותם בתמיכה בפלישה של רוסיה לאוקראינה. הגוש גם הכריז על הגבלות נוספות על מינסק, האוסרות על יבוא מבלארוס לאיחוד האירופי ועל יצוא מכונות של האיחוד האירופי לבלארוס.  

00:15: ארה"ב העבירה מאות טילים נגד מטוסים מדגם 'סטינגר' לאוקראינה, כך אישר בכיר בממשל האמריקאי ל-CNN.

שיירת כח צבאי רוסי (צילום: רויטרס)
שיירת כח צבאי רוסי (צילום: רויטרס)