מתקפה חריפה של ארגוני הסביבה על הצעת ההחלטה לפינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה רק "בתוך עשור" ללא לוחות זמנים מחייבים, תוך השארת פתח למו"מ עם התעשיינים ולא במחצית הזמן האפשרית. ההצעה תובא מחר (ראשון) להצבעה בממשלה על ידי השרים יאיר לפיד ובני גנץ בדחיפת נציגיהם ה"ירוקים" בשדולת הח"כים להבראת מפרץ חיפה.

"זהו כישלון חמור של השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ואכזבה ענקית לכל מטרופולין חיפה שהופך  קורבן לספין תקשורתי של לפיד, שרת האנרגיה שלו אלהרר ומפלגת יש עתיד" אומר אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, שמוסיף: "סגירת התעשיה הפטרוכימית בחיפה בתוך חמש השנים הקרובות זו ההחלטה החשובה ביותר למען ההתמודדות עם משבר האקלים והפסקת השימוש בדלקים מזהמים. זה היה הרגע שהשרה זנדברג הייתה אמורה לאיים להפיל את הממשלה בשביל למנוע עוד מוות וחולי באזור.  אבל  כנראה שרק על תוספת פנסיות מיותרות זה אפשרי".

הוכמן מכוון בדבריו ל"אבא" הנוסף של הצעת ההחלטה מלבד יש עתיד, וזו כחול לבן בראשות השר גנץ. מקורבו של גנץ עוד מימיהם בצה"ל ואיש השדולה הירוקה בכנסת, ח"כ פרופ' אלון טל (כחול לבן) אומר מנגד: "התביעה הסביביתית הראשונה שהגשנו לפני שלושים שנה, הייתה נגד בתי הזיקוק בחיפה, וזו הסוגיה הראשונה והדחופה ביותר בה בחרתי לעסוק בתור חבר כנסת. אני מודה לשר גנץ ולמפלגתי, שביחד איתי דוחפים להבראת המפרץ".

חברי השדולה להבראת מפרץ חיפה בכנסת מתעקשים: "מדובר בהחלטה היסטורית, שלראשונה קובעת יעדים קונקרטיים לקראת הפסקת הפעילות הפטרוכימית ובניית שכונת מגורים במקומה, ומשרטטת מפת דרכים ברורה, בשאיפה לפינוי התעשייה הפטרוכימית המזהמת בתוך עשור. חברי השדולה מברכים על העבודה המורכבת שעשו רה"מ החליפי לפיד וצוותו והמועצה הלאומית לכלכלה בגיבוש ההחלטה. עם זאת, על כולנו לוודא, כי השאיפה המוצהרת של פינוי התעשייה המזהמת בתוך עשור, אכן תקרום עור וגידים, והצעדים הנדרשים בכדי לממש אותה – יתוקצבו". 

בארגון "צלול" אומרים כי בהצעת המחליטים קיימת נסיגה משמעותית ביחס להמלצות ועדת המנכ"לים לפני פחות משנה. "אין כאן שום התחייבות חד משמעית. כדי שנוכל לברך אנו דורשים לפחות את השלמת היערכות משק האנרגיה עפ"י הדרישות המפורטות בדוח ועדת המנכ"לים עד שנת 2027.

כלומר, היערכות לייבוא ואחסון של תזקיקי נפט מה שישפר גם את עמדת המדינה במו"מ מול בז"ן. מור גלבוע, מנכ"ל צלול, מבהיר: "אסור לאפשר הקמה של מיכלים חדשים במפרץ כאשר יפסיקו את הזיקוק בבז"ן. מצער לראות שגם אחרי מאבק אזרחי נחוש של כמה עשורים אין בהצעה הישג של ממש בנוגע למועד סגירת התעשיה הפטרוכימית המזהמת".

אלעד הוכמן מוסיף: "התוכנית היא ניצחון מהדהד של האחים עופר (בעלי בז"ן - בתי הזיקוק בחיפה י"ב) התחושה היא של בגידה מצד מי שהיו שותפינו לדרך. בניגוד לנרטיב המשווק, לא מדובר ברגע היסטורי אלא באסופה של שקרים פופליסטים. בניגוד לכל הגיון ולהמלצת מנכ"לי משרדי הממשלה, אין תאריך סגירה סופי לבז"ן. במקום לסגור את התעשייה הפטרוכימית בונים תשתיות חדשות לאחסון דלקים בתקציבי עתק, זה טירוף מוחלט כי הרי ברור לכל שמה שזמני יהפוך לקבוע".