השנה היא 2022 והנתונים לא מחמיאים. תעשיית ההייטק, שנסקה בשנים האחרונות, משלבת כ־30% נשים בלבד. איך צריך להתמודד עם הנתון המדאיג הזה? במילה אחת: חינוך. הבעיה הזו משתקפת לא רק בהייטק. נשים לא מאיישות מספיק תפקידים בכירים בשלל ענפים במשק, אין מספיק מנכ”ליות, והנציגות הנשית בדירקטוריונים של חברות ציבוריות - הינה נמוכה.

בכנס של הרשות לניירות ערך שהתקיים לאחרונה, נחשפו נתונים שלפיהם מתוך מאה חברות שהונפקו בשנה החולפת, רק ב־18 מכהנות יושבות ראש דירקטוריון. מתוך כלל החברות הנסחרות בישראל, רק ל־6% יש יושבות ראש דירקטוריון. בדירקטוריונים עצמם המספרים לא טובים יותר. 24% מחברי הדירקטוריון בישראל הם נשים, בעוד שבמדינות המערביות המובילות שיעורן עומד על 35%־45%.

איך אפשר לשפר את הנתונים, כך שבעוד מספר שנים יגיע שיעור הנשים בהייטק לפחות ל־50%, וחלקן של נשים בתפקידי ניהול בכירים יהיה לפחות כמו שיעורן היחסי בכלל האוכלוסייה? מינויה לאחרונה של עו"ד גלי בהרב־מיארה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה לווה בכותרות מאירות עיניים על רקע העובדה שמדובר באישה הראשונה בתפקיד. מתי ואיך נגיע לכך שמינוי אישה לתפקיד בכיר לא יהווה סנסציה? התשובה היא כאמור חינוך.

על זה אנו שמים דגש ברשת הרב־תחומי עמל: כמה שיותר תלמידות במסלולים מדעיים, מפגשים של תלמידות עם נשים מעוררות השראה בתפקידים בכירים, מסלולים ייעודיים לתלמידות ושילוב מגדרי. אומרים שהחינוך מתחיל מהבית. זה נכון. אמי נתנה לי דוגמה אישית, חינכה אותי לעצמאות מחשבתית וכלכלית, נטעה בי תמיד אמביציה ומוטיבציה, ועודדה אותי להגשים את כל חלומותיי.

הבית הוא כמובן הבסיס העמוק ביותר, אך לבתי הספר יש תרומה משמעותית לא פחות בעיצובן של נשים ושילובן בשוק העבודה. כשילדה בכיתה ח’ תשמע מצוות המורים שלה שהיא יכולה ללמוד כל תחום, תשולב בכיתת מדעים ותרגיש שמאמינים ביכולותיה, המגמה הנוכחית תוכל להתהפך. כשבית הספר משתתף בתחרות בינלאומית בתחומים כמו אווירונאוטיקה, פיזיקה וכדומה, ולפחות מחצית מהנבחרת היא בנות, יש בכך מסר לא פחות חשוב מכל דבר אחר שאותן בנות חוו לפני כן.


בעשור האחרון אנחנו עושים כל שניתן על מנת שרשת הרב־תחומי עמל תהיה מובילה ופורצת דרך בשילוב נשים בתעשיות המתקדמות. מגמות ההייטק ברשת משלבות תלמידות, ולעתים יש שם אפילו רוב נשי, כי כך החלטנו שצריך לקרות. אסור לנו להיכנע לתכתיבים היסטוריים או לדעות קדומות. נשים יכולות לעשות כל דבר, ואנחנו כאן כדי להוכיח זאת ולאפשר לזה לקרות. 

הכותבת היא מנכ"לית רשת הרב־תחומי עמל