הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום ה-12: הסבב השלישי של שיחות המו"מ בין רוסיה ואוקראינה צפוי להיפתח היום (שני) בשעה 16:00. זאת, במקביל לדיווחים על קרבות עזים שמתחוללים בפאתי קייב. כמו כן,  משרד החוץ הרוסי אישר כי שר החוץ הרוסי לברוב ושר החוץ האוקראיני קולבה ייפגשו ביום חמישי באנטליה, טורקיה. 

מוקדם יותר היום הודיע הצבא הרוסי על הפסקת אש זמנית במסגרתה יתאפשר מסדרון הומניטרי לפינוי תושבים בקייב, חרקוב וערים נוספות, אולם דרשה כי הפינוי יתאפשר לרוסיה ובלארוס. באוקראינה מפקפקים וטוענים כי לא סביר שיוקמו מסדרונות הומניטריים בזמן שהכוחות הרוסים ממשיכים לנסות להתקדם.

לכל העדכונים מהלחימה באוקראינה - לחצו כאן

פלישת רוסיה לאוקראינה: אזרחים נמלטים מהעיר אירפין תחת אש (צילום: רויטרס)

עדכונים שוטפים:

15:04: האיחוד האירופי מכין חבילת סנקציות נוספות על רוסיה בשל "הפזיזות של הקרמלין כלפי אזרחים כולל נשים וילדים", כך עדכנה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.

לדבריה, "היו לנו כבר שלוש חבילות של סנקציות קשות, אבל עכשיו אנחנו צריכים לוודא שאין פרצות ושההשפעה של הסנקציות תהיה מקסימלית". היא הוסיפה וסיפרה כי "הסנקציות שהוטלו ממש נושכות. אנו רואים את הטלטלות כלפי מטה בכלכלה הרוסית".

פון דר ליין אמרה גם כי האיחוד האירופי חייב "להיפטר מהתלות בגז, נפט ופחם רוסיים", ויציג מחר הצעות לדרכים שבהן הגוש יכול לגוון את אספקת האנרגיה שלו הרחק מרוסיה.

14:54: כוחות חיל הים האוקראינים שהגנו על אזור אודסה פגעו בכלי שיט רוסי בים השחור בירי, כך מסר חיל הים של אוקראינה בפוסט בפייסבוק בו נכתב כי "האויב נסוג שוב". מההודעה לא היה ברור מיידית איזה סוג כלי שיט נפגע.

14:33: כוחות אוקראינים כבשו מחדש את שדה התעופה מיקולאייב בדרום אוקראינה מידי כוחות רוסים, כך טען מושל המחוז בהצהרה בטלוויזיה. "הכבישים פתוחים, אנחנו שולטים בגשרים, אפשר לעזוב בבטחה את מיקולאייב וערים אחרות".

14:31: בכיר באיחוד האירופי הזהיר כי האיחוד "צריך להתכונן לחמישה מיליון פליטים מאוקראינה".

14:00: משרד ההגנה הרוסי טוען: אוקראינה לא עמדה בהסכם המתיר מסדרונות הומניטריים.

13:52: דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, פירט חלק מהדרישות הרוסיות לעצירת המבצע. "אוקראינה חייבת להכיר בקרים כרוסית, ובדונייצק ולוהנסק כמדינות עצמאיות", אמר פסקוב, שהוסיף: "נעצור את המבצע הצבאי 'בתוך רגע' אם אוקראינה תעמוד בתנאים". 

12:20: ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, קרא למדינות האיחוד האירופי לפעול במהירות להוספת סנקציות נגד אנשים וגופים רוסים בעקבות המתקפה של מוסקבה על אוקראינה.

12:15: מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר בהצהרה כי "נאט"ו בוחנת באופן רציף את תנוחת ההגנה, כולל הסתכלות על השאלה של היערכות קבועה יותר".

12:00: סגנית ראש ממשלת אוקראינה: המסדרונות ההומניטריים עדיין לא נפתחו.

11:50: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי עתידה של אירופה יוכרע על ידי ההתנגדות האוקראינית, וביקש ממנהיגי המערב "לתת מטוסים צבאיים ולהחרים את הנפט והייצוא הרוסי". 

11:10: בית הדין הבינלאומי פתח את הדיון בתיק של אוקראינה בבקשה להגנה מפני פלישה רוסית, מוסקבה לא שלחה נציגים לדיון. 

הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)

11:00: סוכנות הידיעות ספוטניק דיווחה כי משלחת רוסיה יצאה לדרכה לשיחות עם הצד האוקראיני בבלארוס. 

10:47: דומיניק סטילהארט, מנהל המבצעים של הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, טען בתוכנית הרדיו של BBC כי רוסיה הטמינה מוקשים במסדרון ההומניטרי במריופול. לדבריו, צוות של הצלב האדום ניסה לצאת מהעיר במסלול מוסכם, אך עד מהרה הבין ש"הכביש היה למעשה ממוקש". 

10:50: סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ'וק אמרה כי היא קוראת לרוסיה להסכים להפסקת אש כדי לאפשר לאוקראינים להתפנות לכיוון העיר לבוב שבמערב אוקראינה, והוסיפה כי "רוסיה מנסה לתמרן את נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיגים מערביים אחרים בדרישה שכל המסדרונות ההומניטריים באוקראינה ייצאו דרך רוסיה או בלארוס".

10:35: צבא רוסיה טוען כי הפיל כלי טיס אוקראינים, ביניהם שלושה מטוסי SU-25, שני מסוקים ו-8 מל"טים. 

10:28: משרד ההגנה הרוסי: שישה מסדרונות הומניטריים ייפתחו באוקראינה.

10:25: אוקראינה טוענת כי מתקיים משא ומתן עם רוסיה על הקמת מסדרונות הומניטריים, אך לא סביר שהם יוקמו בזמן שהכוחות הרוסים ממשיכים לנסות להתקדם. גורם בממשלתו של זלנסקי אמר שיש לאפשר לכל אוקראיני להחליט לאן הוא רוצה להגיע, אך המליץ ​​שלא להתפנות לרוסיה.

הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה (צילום: רויטרס)

10:10: שר האוצר הצרפתי ברונו לה מאייר אמר כי "אף אחד לא יכול לשלול תרחיש של מלחמת עולם שלישית".

09:45: דובר נשיא אוקראינה: לאזרחים אוקראינים צריכה להיות הזכות להתפנות לשטח המדינה, לכן העמדה הרוסית לגבי המסדרונות ההומניטריים "בלתי מוסרית לחלוטין".

09:30: צבא אוקראינה טוען שהצליח לכבוש מחדש את העיר צ'והוייב שבמזרח המדינה. 

09:14: שר החוץ של סין, וואנג יי, הודיע כי הצלב האדום של סין יספק סיוע הומניטרי לאוקראינה.  

09:05: משמר הגבול הפולני מסר כי כ-1.067 מיליון פליטים נכנסו לפולין מאוקראינה מאז הפלישה הרוסית.

09:00: המודיעין הבריטי: רוסיה מכוונת לתשתיות התקשורת של אוקראינה, זאת על מנת לצמצם את הגישה של האזרחים לחדשות ומידע מהימנים.

07:45: רשת CNN דיווחה כי עד כה שוגרו 600 טילים מרוסיה אל שטח אוקראינה, על פי גורם בכיר בכוחות הביטחון האמריקאיים. 

07:00: הצבא הרוסי הודיע כי יבצע הפסקת אש, על מנת לאפשר הכנסת ציוד הומניטרי ופינוי אזרחים במספר ערים. הפסקת האש תחל בשעה 10:00 שעון מוסקבה.

05:00 יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, הודיעה שהקונגרס צפוי לאשר העברת סיוע של 10 מיליארד דולר לאוקראינה בימים הקרובים. 

02:20: שמונה אזרחים נהרגו בהפגזות בעיר אירפין הסמוכה לקייב. 

תושבים נמלטים מאירפין, אוקראינה (צילום: Jedrzej Nowicki/Agencja Wyborcza.pl via REUTERS)
תושבים נמלטים מאירפין, אוקראינה (צילום: Jedrzej Nowicki/Agencja Wyborcza.pl via REUTERS)

01:45: לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, רוסיה החלה בגיוס לוחמים סוריים ללחימה באוקראינה. 

00:00: גורם ביטחוני בכיר בארה"ב העריך כי 95% מהכוחות שרוסיה החזיקה בגבול אוקראינה כבר הצטרפו ללחימה וכי 600 טילים שוגרו מאז תחילת הפלישה. הכוחות הרוסיים המשיכו לנסות להתקדם ולבודד את קייב, חרקיב וצ'רניהיב ונפגשים עם "התנגדות אוקראינית חזקה", לדבריו הגורם. הוא הוסיף וציין כי ארה"ב לא צופה תקיפה ימית רוסית בעיר אודסה בקרוב.