אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל: סביר מאוד להניח שבכל פעם ששמעתם על מנכ"לית של חברת סטרטאפ ישראלים, בוודאי דמיינתם אישה בשנות ה-30 או ה-40 לחייה, ששירתה ביחידה טכנולוגית כלשהי. האמת היא, שלמרות שבשנים האחרונות ישנן יותר ויותר מנכ"ליות - רוב הסיכויים שלא תנחשו מדוע הצעירות שעומדות במרכז הכתבה הזו כל כך מיוחדות.

יום האישה הבינלאומי שחל היום, ובעצם - כל יום בשנה, הוא הזדמנות לענות על השאלה הזו. התשובה היא, שלמרות גילן הצעיר (17-16) והעובדה שהן עדיין לומדות בתיכון, הן הצליחו להקים חברת סטרטאפ - וכעת משמשות כמנכ"לית שלה. הן מובילות קבוצות עם עשרות בני ובנות נוער, כאשר כל אחת מהן מגיעה מרקע ומגזר שונה בחברה הישראלית. הנערות הללו לא נותנות לגילן הצעיר (ובעצם - לכלל נתוני הפתיחה שלהן) להוות קושי או מכשול, והן לא חוששות לשבת בחדר מלא גברים או להציג את המיזם שלהן בפני נשות ואנשי עסקים בכירים במשק הישראלי. 

הנה הסיפורים המיוחדים שלהן:

איאת אבו צראר בת ה-16 היא תלמידת כיתה י"א וחניכה במרכז יוניסטרים בשגב שלום מזה שלוש שנים.

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"מדי יום נהרג או נפצע עובד בענף הבניה, אמצעי השמירה על החיים שלהם כמעט ולא נמצאים. החברה שלנו מפתחת את הבגד המתנפח - Inflatable Vest  שמטרתו להגן על עובדי הבנייה מפני נפילות מגובה. הבגד עובד ע"י חיישנים שמזהים את אי-שיווי משקל שקורה בעת נפילה ונפתח תוך פחות מ-50 מילי שניות. בשנה א' בתוכנית השתתפנו בתחרות מיזם השנה וקיבלנו את הניקוד הגבוהה ביותר. בשנה ב' הכנו תכנית עסקית ועבדנו על עיצוב המיזם, השתתפנו בוועדת השקעות ויצאנו במימון של 8000 שקלים מטעם AppsFlyer. אנחנו היום בשלב פיתוח אב טיפוס".

מהו החזון שלך לעתיד? 
אנחנו מאמינים שלכל עובד מגיע לעבוד בצורה הכי בטוחה, והחזון שלנו הוא להגיע לכל עובד בנייה בכל העולם. באופן אישי, החזון שלי הוא להציל כמה שיותר אנשים בעולם.

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"באופן אישי כמעט ולא הרגשתי כך, אבל נתקלתי לא פעם בזלזול בנשים שנמצאות בתפקידים ניהוליים".

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"אני מקווה שבנות גילי יוכלו להגיע לכל מקום שירצו. הכי חשוב זה לא לוותר, להמשיך לחלום בגדול ולהאמין בעצמן".

איאת אבו צראר (צילום: פרטי)
איאת אבו צראר (צילום: פרטי)

אביטל שלומוב בת ה-16 היא תלמידת כיתה י"א ופעילה במרכז יוניסטרים באר שבע-אלטשולר שחם מזה שלוש שנים.

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"ביחד עם חברי הקבוצה, הקמנו מיזם בשם Reckon-Eyes. מדובר במצלמה המבוססת בינה מלאכותית, אשר מזהה את את הבעות הפנים של הלקוחות ומדרגת את רמת שביעות רצונם מהשירות. הרעיון הגיע מתוך רצון אמיתי לשפר את חוויית הלקוח שכל אחד ואחת מאיתנו חווים. נכון לרגע, זה אנו בוחנים את גודל השוק, מתייעצים עם אנשי מקצוע ופועלים על פי היעדים ולוחות הזמנים שהצבנו מראש. עד כה הצגנו את המיזם בשתי ועדות השקעה (אחת בינלאומית), מול 25 שגרירים מהאו"ם ובשתי תחרויות של מיזם השנה".

מהו החזון שלך לעתיד? 
"אני חולמת להיות אשת עסקים ולעבוד בארץ ובחו"ל. לפני כחודש הוזמנתי לנאום בבית הנשיא ורעייתו מטעם המועצה לשלום הילד, דבר אשר גרם לי לחלום על דבר נוסף - להצליח ולהשפיע על עתידם של בני הנוער בישראל בעולמות היזמות, המנהיגות וההובלה".

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"כשאנשים שומעים שאני רק בת 16 וכבר מגשימה את עצמי, מנהיגה, מובילה ונפגשת עם בעלי תפקידים בכירים, הם נוטים להרים גבה ומתקשים להאמין שילדה בגיל כזה מצליחה לעשות כאלו דברים".

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"תאמיני בעצמך ובהצלחה שלך, גם כשכל העיניים שמביטות בך מלאות בקנאה. תדעי תמיד להסתכל רק עצמך ועל היופי הפנימי שלך - ותני לאחרים לעסוק בחיצוני". 

אביטל שלומוב (צילום: פרטי)
אביטל שלומוב (צילום: פרטי)

טאלין קיוורקיאן בת ה-17 היא תלמידת כיתה י״א וחניכה במרכז יוניסטרים בויאר ירושלים ע"ש קרל פרייס, בשותפות משרד ירושלים ומורשת, הרשות לפיתוח ירושלים מזה כשנתיים.

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"הרעיון למיזם שלנו הגיע מצורך של אחת מחברות הקבוצה, שסובלת מהפרעות קשב וריכוז. היא שיתפה אותנו בקושי שלה להתרכז בשיעורים החשובים, קושי עימו מתמודדים מיליוני תלמידים ותלמידות ברחבי העולם. הדבר מפריע להם מאוד, ומקשה עליהם להצליח ולממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. המיזם שלנו מתמקד ביצירת פתרון חדשני המאפשר למידה חווייתית ללא הסחות דעת - יצרו משקפי מציאות מדומה בשם WE-R, הבנויים עם תוכנת למידה מיוחדת המעניקים חווית למידה וירטואלית, שמהווה פריצת דרך בתחום הלמידה האישית. במהלך תקופת פעילותינו, נפגשו עם אנשי עסקים מובילים במשק הישראלי, גייסנו מלווים עסקיים והשתתפנו בתחרויות בינלאומיות. זכינו בתחרויות מיזמים ארציות במקומות הראשונים. בנוסף, יצרנו אב טיפוס ראשוני למוצר עם מלווה עסקי מחברת מיקרוסופט. 

מה החזון שלך לעתיד?
"הייתי רוצה להשתלב בעמדות מפתח בעולם העסקי והטכנולוגי, מפני שאני מאמינה שזו הדרך האפקטיבית ביותר להצליח להשיג השפעה חיובית ורחבת היקף על החברה, למען תועלת הציבור, ובקנה מידה משמעותי ורחב".

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"בכל פעם שאני מציגה את עצמי כמנכ"לית של חברה וכמובילת מיזם בתחום הטכנולוגי, אני נתקלת בהבעת תמיהה והפתעה. אבל, תוך זמן קצר, התגובות האלה מתחלפות בהבעת התעניינות אמיתית, ולאחריה בהערכה על המיזם ועל ההישגים שלי בתחום בגיל צעיר כל כך".

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"אני מציעה לבנות גילי לא לוותר על החלומות שלהן ולהמשיך לחתור להגשמת היעדים שהציבו לעצמן. הדרך להשגת היעדים כרוכה בעבודה קשה ובהתמדה, תוך התגברות על מכשולים רבים, ולכן, חשוב להיות ממוקדות לאורך תקופת זמן ארוכה ולעשות את ההתאמות הנדרשות תוך הפגנת עוצמה ורצון להתקדם ולהצליח".

טאלין קיוורקיאן (צילום: פרטי)
טאלין קיוורקיאן (צילום: פרטי)

שירן מרדכייב בת ה-16 היא תלמידת כיתה י' וחניכה במרכז יוניסטרים עמל חדרה מזה כשלוש שנים.

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"הקמנו את Companion, אפליקציה המגשרת על הפער הבין דורי שנוצר בין בני הגיל השלישי לדור הצעיר. רובנו עברנו תקופה לא פשוטה במהלך הקורונה, וכשנחשפתי לסיפורים שונים הבנתי כי עד כמה התקופה הזו הגדילה את הבדידות ממנה סובלים רבים מבני הדור השלישי. הסיפורים ששמעתי, של אנשים מדהימים שיש להם המון מה לתת, סייעו לי להבין שיש צורך לפתוח את הבעיה הזו. האפליקציה שלנו נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים במיוחד, כאשר המיזם זכה לשבחים רבים וקטף את המקום הראשון של ועדת ההשקעות 2021. לפני מספר חודשים הצגנו אותה בפני מספר בכירים.

מה החזון שלך לעתיד?
"אני רוצה להצליח לחולל שינוי חברתי, הכרוך בהובלת הנוער ויצירת שינוי במערכת החינוך בארץ, כך שתתאים באמת לתקופה הזו".

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"חוויתי מספר אירועים בהם הסתכלו עלי בצורה שונה - בגלל המראה שלי ובגלל היותי אישה. לא פעם קרה ששפטו אותי רק לפי הנסיבות הללו, ולפי הסביבה בה אני נמצאת, ולא לפי מי ומה שאני. הדבר התחיל בין היתר כאשר התחלתי ללמוד במגמת פיזיקה, בה ישנו רוב גברי. באותה התקיפה גם שיחקתי כדורסל והתחלתי להשתתף בפרויקט חלל. עד שלא דיברתי על מחשבותיי, נתפסתי כטיפוס לא קשור כל כך לסביבה". 

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"אני יודעת שזה קלישאתי, אבל הייתי רוצה לומר להן שהם לא צריכות להתרגש משום דבר - זה שהן נשים לא אומר שהן פחות טובות משום גבר. כאחת שחיה במסגרות בעלות רוב גברי, מעולם לא הרגשתי שאני שווה פחות מהם, אלא רק להיפך".

שירן מרדכייב (צילום: פרטי)
שירן מרדכייב (צילום: פרטי)

אבישג סיסו בת ה-16.5 היא תלמידת כיתה י"א וחניכה במרכז יוניסטרים עכו – USAID מזה כשלוש שנים.

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"למיזם שלנו קוראים CAR-LEDS - פס של נורות לד שיתווסף ללוחות רישוי האחורית של הרכב וישנה את צבעו בהתאם למרחק מהרכב שנמצא מאחוריו. יש לנו אבטיפוס ראשוני ופעיל למוצר, וכעת אנחנו מתקדמים ליצירת אבטיפוס מוגמר. נפגשנו עם עמיתים רבים ועם נציגים מחברת AIG, שביחד איתם התקדמנו לחברה הבינלאומית שאיתה נערוך פיילוט למוצר. נוסף, הגענו למקום השלישי בתחרות יזם השנה".

מה החזון שלך לעתיד?
"אני רוצה להצליח להגשים את עצמי ואת החלומות שלי, וליישם את הידע והכלים שרכשתי בשנים שלי בתוכנית. אני רוצה להצליח להשקיע את מירב המאמצים שלי במיזם, כדי שייצא לשוק ויוכל לסייע בהצלת חיים".

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"לא פעם נפגשתי עם אנשים שהופתעו מהגיל שלי ומהבגרות שאני מפגינה".

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"הייתי אומרת להן שפשוט ילמדו להעז ושבחיים שלא יוותרו לעצמן ועל עצמן. הן צריכות ללמוד לממש את היכולות שלהן בצורה הטובה ביותר שאפשר, שיילכו תמיד בדרכן ולא יתנו לאף אחד להוריד אותן. הן צריכות פשוט לנסות, כי עדיף להיכשל מאשר לא לנסות כלל".

אבישג סיסו (צילום: פרטי)
אבישג סיסו (צילום: פרטי)

זהר לנדסהוט בת ה-16 היא תלמידת כיתה י', וחניכה במרכז יוניסטרים עפולה ע"ש ג'ואן וארתור וייסברג מזה כשנה וחצי.

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"פיתחנו אפליקציה בשם PartnerUp, המאפשרת לבני 60+ לקבוע מפגשים עם בני גילם במטרה לבלות או לבצע פעילות גופנית ביחד. המוצר שלנו מצא כעת בשלב הפיתוח, ומציאת אסטרטגיית שיווק. נפגשנו עם בני שביב, מפתח אפליקציות ספורט ואנחנו מקיימים פגישות על בסיס חודשי עם ארז בן דוד- המלווה העסקי שלנו שהוא VP R&D של חברת Tabit". 

מה החזון שלך לעתיד?
"אני רוצה להיות יזמית מצליחה, ולהקים חברת סטרטאפ גדולה, שתתרום ותעזור לאנשים רבים ברחבי העולם".

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"לא, ובשנה שעברה הייתי הבת היחידה בשנה א'. הדבר לא מנע ממני להשתלב בקבוצה ולהתחבר עם כולם, ובסופו של דבר להיבחר ברוב קולות לתפקיד המנכ"לית - למרות שבנים התחרו על התפקיד".

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"אני רוצה להגיד לבנות גילי ולנערות צעירות יותר, שיפעלו כדי להגשים את הרעיונות והדברים שהן מאמינות בהם, ולא יתנו לאף אחד ותכלס - לשום דבר - לעצור אותן מלהצליח להשיג את היעדים שלהן. אבל הכי חשוב - שלא יפחדו מיחס שונה בגלל שהן נשים".

זהר לנדסהוט (צילום: פרטי)
זהר לנדסהוט (צילום: פרטי)

הדס נבואני היא תלמידת כיתה י', חניכת במרכז יוניסטרים ג'וליס בתמיכת בנק הפועלים מזה כשנתיים. 

ספרי על הסטרטאפ שלך:
"המיזם שלנו עוסק בתחום עיצוב אירועים, ומטרתו היא להקל על אדם שרוצה לקיים אירוע משפחתי. המיזם שלנו בעצם מסייע לו לאתר אולמות אירועים, ספקי ציוד, אפשרויות לעיצוב וכל הדברים הנדרשים כדי להצליח ולקיים אירוע. הדבר מתאפשר על בסיס תקציב מוגדר, תוך שימוש ובטכנולוגיית vr ותלת מימד. עד כה הספקנו להיפגש עם אנשי מקצוע בתחומי האירועים, וגם שיווק ופיננסים, במטרה לדעת מה כדאי לשפר ולשדרג באתר. השתתפנו וניצחנו במספר תחרויות". 

מה החזון שלך לעתיד?
"להאמין שאנחנו יכולים, ושאצליח לעשות כל דבר שאני רוצה. בחיים יש הרבה עליות ומורדות, ואסור לוותר בירידות - כי רק אז לומדים באמת. צריך לשאוף למעלה, והשמיים הם לא הגבול מבחינתי".

האם אי פעם הרגשת שמישהו מסתכל עליך אחרת בגלל שאת אישה?
"אנשים הופעתו בכל פעם שסיפרתי על עצמי ועל הקבוצה שלי, כי במגזר שלנו עדיין ניתן למצוא לעיתים את האנשים שלא יאמינו שהצלחתי - כאישה - לעשות כל כל זה לבד. אז כן, היו פעמים שהרגשתי שאנשים לא מאמינים בי, אבל זה רק נתן לי מוטיבציה להמשיך ולהדהים את מי שמסביבי".

מה המסר שלך לנערות צעירות עם רעיונות גדולים?
"תחלמו בגדול והדברים יצליחו לקרות. אל תוותרו או תיתנו לכישלונות לגרום לכם להיכנע - כי תיתקלו בלא מעט כאלה לאורך הדרך. תעריכו את הכשלונות שלכן ותלמדו מהן, אבל הכי חשוב - תאמינו שאתן יכולות, כי אנחנו באמת יכולת, ורק ככה נצליח לשנות את הראייה של האנשים לגבינו".

הדס נבואני (צילום: פרטי)
הדס נבואני (צילום: פרטי)

יפעת בכור, מנכ"לית עמותת יוניסטרים ציינה: "אנו רואים מגמה מאד מעודדת של כמות הנערות שמגיעות לתכנית, ומשתלבות בתפקידי המפתח במיזמים שהקבוצות מפתחות. כ 50% ממשתתפי התכניות שלנו הן נערות, ומעל חצי מהקבוצות הן בהובלת מנכ"ליות שמנהיגות ומובילות עשרות בני ובנות נוער, ויחד הם מפתחים סטארט-אפ הלכה למעשה".

יפעת בכור (צילום: שחר עזרן)
יפעת בכור (צילום: שחר עזרן)

"פיתוח הביטחון, הקניית הכלים וחיבור לדמויות מפתח ומנטורים ומנטוריות כבר מגיל צעיר, הם אלמנטים חשובים לבניית עתידה של כל נערה בישראל", סיכמה.