הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נחתו היום (רביעי) בטורקיה לביקור ממלכתי ובעל חשיבות רבה, במסגרת ההפשרה ביחסים שבין שתי המדינות. הביקור, המוגדר כ"היסטורי", ייארך יומיים ונעשה בהזמנת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בשיחת טלפון בין השניים.

את פניהם קיבל היועץ הבכיר והדובר של נשיא טורקיה, איברהים קלין. לאחר מכן נערך טקס קבלת פנים בארמונו של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן ובהשתתפותו, בסיום הטקס הרצוג נועד עם הנשיא הטורקי. הפגישה מתקיימת בארמון הנשיאותי במרכז אנקרה, בו מתגורר גם ארדואן. גורמים המעורים בפרטים עדכנו כי הפגישה מתארכת מעבר למתוכנן.

בתום הטקס כתב הרצוג בחשבון הטוויטר שלו: "אני אסיר תודה לנשיא ארדואן על קבלת הפנים החמה במתחם הנשיאותי. אני מאמין שכל העמים, הדתות והמדינות באזורינו יכולים וצריכים לחיות בשלום ובשותפות שתביא ברכה ושגשוג לכולנו".

יצחק הרצוג וארדואן (צילום: חיים צח, לע''מ)
יצחק הרצוג וארדואן (צילום: חיים צח, לע''מ)

ביקור הרצוג בטורקיה (צילום: חיים צח / לע״מ)
ביקור הרצוג בטורקיה (צילום: חיים צח / לע״מ)

טרם עלייתו לטיסה אמר הנשיא הישראלי: "יחד עם מיכל אני יוצא לביקור ממלכתי בטורקיה עם הזמנתו של נשיא טורקיה ארדואן איתו אני מקיים דיאלוג מאז כניסתי לתפקיד נשיא מדינת ישראל. היחסים בין ישראל לטורקיה חשובים לישראל, חשובים לטורקיה וחשובים לאזור כולו. ולראשונה מזה שנים רבות יתקיים ביקור בטורקיה".

"בוודאי ובוודאי כשהסדר העולמי מתערער טוב ונכון שתישמר היציבות והשותפות באזור שלנו, ואת זה הדגשתי בביקוריי ביוון ובקפריסין בשבועיים האחרונים ובשיחות עם מנהיגים. לא על הכל נסכים ובוודאי שמערכת היחסים בין ישראל לטורקיה ידעה עליות ומורדות ורגעים לא פשוטים בשנים האחרונות, אבל אנחנו ננסה לאתחל את היחסים ולבנות אותם בצורה מדודה וזהירה ובכבוד הדדי בין המדינות", הדגיש הרצוג. 

"אני תמיד חוזר ומדגיש שהחזון שלי הוא שיהודים מוסלמים ונוצרים יחיו בשלום באזורנו בצורה שתביא להם שגשוג וחיים מושלמים. הביקור שלי מתואם לחלוטין עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם שר החוץ יאיר לפיד ומשרדיהם ואני מקווה שבעקבות הביקור שלי יתחיל תהליך רציני עם טורקיה, שיח מעמיק ברמות שונות ונראה בסופו של דבר, כך אני מקווה, התקדמות ביחסים ותוצאות חיוביות תודה רבה לכולכם", סיכם הנשיא.

הנשיא הרצוג בטורקיה (צילום: אנה ברסקי)
הנשיא הרצוג בטורקיה (צילום: אנה ברסקי)


בהודעת בית הנשיא נאמר כי הרצוג יבקר באנקרה, ושם יתקבל בטקס קבלת פנים ממלכתי בארמונו של נשיא טורקיה. לאחר מכן ייפגש הרצוג באיסטנבול עם חברי הקהילה היהודית. הרצוג יהיה המנהיג הישראלי הראשון המבקר בטורקיה מאז שנת 2008. הביקור הממלכתי האחרון של נשיא ישראלי בטורקיה היה בשנת 2003.

כזכור, עם כניסתו לתפקידו טלפן ארדואן אל הרצוג כדי לברכו על בחירתו. שיחה זו הובילה לחידוש השיח בין המדינות לאחר שנים של נתק.
בביקור, המתואם עם ראש הממשלה בנט, עם שר החוץ לפיד ועם משרדיהם, ידונו הרצוג וארדואן בנושאים בילטרליים שונים, כולל היחסים בין המדינות והפוטנציאל להגברת שיתופי הפעולה בין המדינות ובין העמים.

כדי להרגיע את חששותיהן של ידידותיה של ישראל, יוון וקפריסין, ביקר הרצוג לאחרונה בשתיהן, והבטיח כי התחממות היחסים בין ישראל לטורקיה לא תהיה על חשבונן.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום: רויטרס)
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום: רויטרס)


אחד הנושאים החשובים הצפויים לעלות בשיחות בין ארדואן להרצוג הוא חיפושי הגז בצפון־מזרח הים התיכון. טורקיה מונעת ומעכבת חיפושים בשטחים שמצפון לקפריסין בשל המחלוקת על קפריסין הטורקית והשטחים הימיים הכלכליים שלטענתה שייכים לה. במסגרת ההכנות לביקור הנשיאותי שיתחיל היום, הגיעה משלחת טורקית בכירה לישראל לפני כעשרה ימים ואנשיה נפגשו עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ועם מנכ"ל בית הנשיא אייל שויקי וצוותיהם.

המשלחת הטורקית כללה את הדובר והיועץ הבכיר לנשיא טורקיה איברהים קלין ואת סגן שר החוץ הטורקי סאדת אונאל. בפגישות שנערכו במשרד החוץ ובבית הנשיא דנו הצדדים בהכנות לביקורו של יצחק הרצוג בטורקיה, ביחסים הבילטרליים שבין המדינות ובסוגיות אזוריות נוספות. בהודעה משותפת לבית הנשיא ולמשרד החוץ נמסר כי הצדדים הסכימו ששיקום היחסים יוכל לתרום ליציבות האזור.

ביקור הבכירים הטורקיים הגיע לאחר שבדצמבר אשתקד ביקר מנכ"ל משרד החוץ אושפיז בטורקיה, ובפגישה שקיים שם החל השיח על ביקורו של הרצוג בטורקיה. לאחרונה דיווח העיתון הטורקי "סבאח" כי הרצוג יבקר בטורקיה ב־9 במרץ, לאחר שארדואן אמר כי ביקורו של הרצוג בארצו יכול לפתוח דף חדש ביחסים.