ייתכן שבמסווה של אירוניה וביקורת מרה על הברית הצבאית האטלנטית, ש"אכזבה" עד כה את הממשל האוקראיני, מצא הנשיא זלנסקי את הדרך האלגנטית לעצירת סכסוך הדמים. כך לפחות מקווים רבים באוקראינה.

"איבדתי עניין להצטרף לנאט"ו", הצהיר שלשום זלנסקי. "לגבי נאט"ו, נרגעתי לאחר שהבנתי שנאט"ו לא מוכן לקבל את אוקראינה. הברית מפחדת מעניינים שנויים במחלוקת ומעימות עם רוסיה".

עניינה של אוקראינה להצטרף לנאט"ו היווה את ה"קאזוס בלי" המרכזי בתירוצים של רוסיה למלחמה. למרות ההבטחות מכל מנהיגי המערב שעלו לרגל לפוטין, ומנשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצמו, שצירופה של אוקראינה לברית אינו כלל על הפרק, התעקשו במערב ובברית להדגיש כי הם אינם יכולים לוותר על "עקרון הפתיחות" של הארגון ועל "זכותה" של אוקראינה להצטרף, גם אם זכות זו לא תנוצל.

כשערב המלחמה העז שגריר אוקראינה בבריטניה להעלות את האפשרות של ויתור לעת עתה על חלום נאט"ו, הוא ננזף קשות על ידי הממונים עליו ובראשם שר החוץ קוליבה, שהוא מהיר שליפה ואינו טורח, כפי שראינו גם במקרים אחרים, לנצור את לשונו.

סגנית ראש הממשלה אולהה סטפנישינה, שעמה שוחחתי בקייב באותם ימים לא רחוקים, כשאיש בקייב לא האמין שפוטין מסוגל לבצע את מה שצפה ה־CIA, התעקשה לומר שאוקראינה ממשיכה לדרוש רשמית את צירופה לנאט"ו לקראת פסגת הברית שתיערך ביוני במדריד, שבה תיקבע גם מדיניות ההרחבה שלה בעשר השנים הבאות. "אם כן", אמרתי לה, "לפי פוטין זו מלחמה". היא חשבה, כמו רבים אחרים, שרוסיה תבחר בניסיון לחנוק כלכלית את אוקראינה באמצעות איום מלחמה מתמיד.

האם עכשיו מצא הנשיא זלנסקי עצמו, כקומיקאי וסטיריקן לשעבר, את הטון הנכון לוותר על "החלום"? כנשיא הוא מהווה הפתעה נעימה גם למי שהתנגדו לבחירתו והעדיפו מועמדים לאומניים "מוכחים יותר". לא זוכרים לו את חוסר האמון שהביע, עד הרגע האחרון, באפשרות של מלחמה, אלא את עמידתו התקיפה והאיתנה מול האויב על כבודה של אוקראינה בעיני העולם. "עד כה הוא הוכיח את עצמו כנשיא טוב", אומרים לי.

עבור מרבית האוקראינים, כולל יותר מ־2 מיליון שכבר ברחו לחו"ל, ההצטרפות לנאט"ו אינה אומרת דבר. היא עוד סמל לחלום המערבי, שיש גם פרקטיים וחיוביים ממנו.

זלנסקי עשה בדבריו גם ויתור נוסף כשהביע הסכמה לדון בעתיד הרפובליקות הבדלניות של דונבאס - משום שהוא רוצה רק "בביטחונם וברווחתם של האנשים". הסחבת וההיסוסים של אוקראינה לערוך, במסגרת הסכמי מינסק, משאל עם ושינויים בחוקה שיאפשרו סוג כזה או אחר של אוטונומיה לשטחים - היוו גם הם ניצוץ מרכזי שהבעיר את חמתו של "השטן ממוסקבה". האם יתרצה לבסוף וייפול גם הוא בקסמו של הנשיא הסטיריקן?

דוברת משרד החוץ הרוסי הכריזה כי רוסיה אינה מעוניינת בהפלת הממשל האוקראיני. האם זהו מפנה או תרגיל לסחיבת זמן לקראת מהלומה נוספת? התשובה, כפי שכבר למדנו היטב על בשרה של אוקראינה, שייכת לפוטין, ולו בלבד.