ראש הממשלה נפתלי בנט טס לפגוש את נשיא רוסיה פוטין במטוס המוסד. מדובר במטוס מבצעי שהעמיד לרשותו הארגון, לאחר שהתברר שבנט חייב לטוס לפגישה דחופה במוסקבה, ולא נמצאה דרך מהירה ובטוחה לעשות זאת בתוך זמן קצר בטיסה אזרחית רגילה.

ההחלטה יוצאת הדופן חשפה שהמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים מחזיק ברשותו מטוס נעדר סימני זיהוי חיצוניים לצורך פעילותו המבצעית - עובדה שפורסמה רק השבוע. אם שכחתם, לרשותו של ראש הממשלה עומד מטוס שרד חדש, שזכה לשם "כנף ציון". המטוס קיבל את כל האישורים הדרושים והוא מוכן להמראה, אבל בנט חושש מביקורת ציבורית, ולכן נמנע מלהשתמש במטוס שבו הושקעו עד היום כ־750 מיליון שקל.

"כנף ציון" ממתין על מנחת המטוסים, הטייסים מוכנים להמראה, וצוות טכני מיוחד הוכשר לבצע את הטיסות. אבל ספק גדול אם כף רגלו של בנט תדרוך על סיפונו של המטוס, שרכישתו נעשתה על פי הנחייתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. גם שר החוץ יאיר לפיד, שיוצא לשיחות מדיניות רבות במסגרת תפקידו, בוחר שלא לטוס במטוס החדש.

לפיד ובנט חוששים להצטייר כנהנתנים, ולפיד כבר הודיע שהוא תומך במכירת המטוס. אלא שהאמצעים הטכנולוגיים שהושקעו ב"כנף ציון" הופכים את מכירתו לבלתי כדאית, משום שערכו בשוק הוא לא יותר מ־10 עד 20 מיליון דולר. מדובר במטוס כבן 20 שנה, וערכו הוא יחסית לגילו. מתברר שגם הפעלתו של המטוס יקרה ובלתי כדאית, בגלל כמויות הדלק העצומות שהוא צורך.

הנתונים שפורסמו בזמנו, שלפיהם שימוש במטוס יביא לחיסכון בטיסות ראש הממשלה, היו כנראה אחיזת עיניים. לאיש לא ברור כיצד תנהג הממשלה הנוכחית במטוס, שכאשר הוא נרכש, האמינו שיהיה ה"אייר פורס 1" הישראלי הראשון. עכשיו מתברר שההמראה הראשונה עדיין לא נראית באופק.

קסמם של נוכלים

סיימון לבייב, או בשם ילדותו שמעון חיות, זכה לתואר המפוקפק "נוכל הטינדר", לאחר שסרט שהופק על עלילותיו בנטפליקס שבר את כל שיאי הצפייה. חשיפתו כנוכל לא מונעת מלבייב להתקשט בדוגמנית צעירה חדשה, ולהמשיך לחיות את החיים הטובים. התעלומה היא: על חשבון מי זה הפעם.

אני נזכר בראיון שערכתי עם נוכל בקול ישראל לפני יותר מ־30 שנה. לא ידעתי שהאיש נוכל. מה שזכור לי הוא שניחן בהרבה חביבות וקסם אישי. הגשתי אז ברשת ב' של קול ישראל את תוכנית הרדיו הלילית "מאחורי הכותרות", שעסקה באמצעי התקשורת בישראל. קצת אחרי חצות חשתי בהתרגשות לא מוסברת בעמדת הטכנאי, מצדה השני של הזכוכית. התברר לי שיוסף (טומי) לפיד, שהיה אז מנכ"ל רשות השידור, התקשר לאולפן, דרש שאשים תקליט, ואצא אליו באמצע השידור החי כדי לדבר איתו בדחיפות.

יצאתי אל עמדת הטלפונים, ולפיד, ללא הקדמות, הורה לי שלא להמשיך לראיין את האיש שהמתין להמשך הראיון. "הוא נוכל", פסק בביטחון, "אני מכיר אותו. תעיף אותו מיד מהאולפן".

ניסיתי להסביר למנכ"ל שמדובר באדם חביב בעל קסם אישי, והוא בתגובה הזדרז להעביר לי שיעור מקוצר בזיהוי רמאים. "נוכלים תמיד נחמדים ומקסימים, אחרת הם לא יכולים להיות נוכלים", פסק המנכ"ל והוסיף: "אם תרצה את השיעור השני בזיהוי נוכלים ובטיפול בהם, תבוא אליי מחר".
נזכרתי בסיפור הזה בכל פעם שפגשתי נוכלים. לא הופתעתי כשהבנתי שלבייב הוא בעל קסם אישי רב, שהצליח בזכות קסמו להפיל לא מעט נשים ברשתו. מה שטעון הסבר הוא למה למשטרה לוקח יותר משנתיים כדי להשלים את חקירת עלילותיו החדשות, ולמה הפרקליטות לא מזדרזת לדאוג לכך שהנוכל המקצועי יחזור לתקופה ארוכה לכלא.

בירור הקובלנה הפלילית שהגישה משפחת לבייב על התחזות נגד שמעון חיות יימשך לא מעט זמן, מה שעלול להביא לכך שעוד נשים תיפולנה ברשתו של הנוכל. לפיכך מחובתן של המשטרה והפרקליטות לפעול במהירות.


הכיפה של בנט

בימים האחרונים פרסם אתר בחדרי חרדים פסיקה של הרב גדליהו אקסלרוד, רב קהילת חב"ד בחיפה ומחבר ספרי הלכה, שלפיה הכיפה שעל ראשו של ראש הממשלה נפתלי בנט אינה נחשבת על פי ההלכה לכיסוי ראש. לכן אסור לבנט להיכנס לבית כנסת, לעלות לתורה ולהצטרף למניין.

הרב אקסלרוד מתקומם גם על כך שהכיפה של בנט מונחת "במורד הראש". אקסלרוד, שכיהן בעבר כאב בית דין בחיפה, פוסק פסיקות מקוריות ומוזרות במיוחד. לפני הבחירות הוא הוציא פסיקה מיוחדת הקובעת כי על פי דין תורה צריך להצביע ליהדות התורה, ואסור להצביע למפלגה שלא עברה בכמה מערכות בחירות את אחוז החסימה.

הסיבה שבגינה אקסלרוד מבקש לבוא חשבון עם ראש הממשלה, היא שבנט נפגש עם ראשי ארגוני הרפורמים והקונסרבטיבים, ואמר להם שניתנת להם האפשרות להתפלל בכותל המערבי בתפילה מעורבת.

ראש ישיבת בית אל, הרב זלמן ברוך מלמד, שנשאל באתר הישיבה על גודלה של הכיפה, פסק ש"כיסוי ראש אינו דין תורה אלא מנהג שנהגו". הרב האלוף מרדכי פירון ז"ל, שהיה הרב הצבאי השני של צה"ל, ולאחר מכן שימש רב בציריך במשך 13 שנים, הסתמך על יסודות ההלכה וקבע שמותר לעטות כיפה קטנה, אף שאינה מכסה את רוב הראש, ובלבד שתהיה נראית מכל צדי הראש מלפנים ומאחור.

מה זה מלמד על פסיקותיו של הרב אקסלרוד? שהעובדה שכיהן בזמנו בתפקיד מכובד של אב בית דין ונחשב פוסק מכובד בעיני עצמו, אינה מונעת ממנו להוציא תחת ידיו פסקי הלכה מעוררי גיחוך. זה מלמד גם על רמת פסיקותיו של רב קהילת חב"ד בחיפה, ועל כך שראוי להתייחס אליו ואל פסיקותיו בלא יותר מהומור.