בשורה ליהודי דרום אמריקה וספרד: המבחן הפסיכומטרי יתורגם לספרדית והיום (ראשון) יבחנו בארגנטינה כ-150 יהודים מדרום ומרכז אמריקה המעוניינים להתקבל לאוניברסיטאות בישראל, דבר שעד כה נמנע מהם בעקבות קשיי שפה שהובילו לאי עמידה בקריטריונים של האוניברסיטאות.

"אנו מספקים לבני נוער יהודים את הכלים המעשיים ביותר: גם הכנה לקורס פסיכומטרי בספרדית, גם את המבחן עצמו, וגם שיעורי עברית אינטנסיביים", אומרת מרינה רוזנברג-קוריטני, ראשת המחלקה לעידוד עליה בהסתדרות הציונית העולמית, אשר עומדת מאחורי היוזמה, "הצעירים הנפלאים האלו יוכלו כעת לעלות ארצה ולהתחיל את לימודיהם בישראל".

בימים האחרונים נחתו בארגנטינה אנשי הצוות מיוחד של מאל"ו (המרכז הארצי לבחינות והערכה) כשבידיהם מזוודות חתומות ונעולות המכילות את מבחן הפסיכומטרי, שייערך היום בספרדית. 

מדובר בשיאו של פרויקט הנקרא 'מגמת עליה' אותו יזמה רוזנברג-קורטני, הכולל קורס הכנה לפסיכומטרי שאורך מספר חודשים, ובסופו מתקיימת בחינת הפסיכומטרי הישראלית אשר מתורגמת לשפה הספרדית, וזאת כדי לאפשר ליהודי ארגנטינה להתקבל לאוניברסיטאות בישראל. 

מרינה רוזנברג-קוריטני (צילום: אנה לינדן)
מרינה רוזנברג-קוריטני (צילום: אנה לינדן)

כאמור, למבחן שיתקיים היום בשתי ערים – בואנוס איירס ורוסריו – מגיעים להיבחן כ-150 יהודים מארגנטינה, אורוגוואי, אל סלבדור ומקסיקו, "יהודים דוברי ספרדית המתגוררים בדרום אמריקה ובאירופה נמנעו עד כה לגשת למבחני פסיכומטרי בגלל מכשול השפה, מה שמנע מהסטודנטים היהודים להגיע וללמוד באוניברסיטאות בישראל, ולאחר מכן לבצע עליה", אומר אלחנדרו מלינקובסקי, מנהל אזור ואחראי על מדינות דוברות ספרדית ביבשת אמריקה של המחלקה, "הפרויקט מעניק הזדמנות לעשרות אלפי יהודים צעירים במדינות דוברות ספרדית להגיע לישראל, להתפתח בה, לתרום לחברה ולהשתלב תוך כדי תנועה".

כדי לסייע לצעירים היהודים להצליח במבחן, הוטס החודש אריאל ברן – מדריך פסיכומטרי דובר ספרדית שעשה "מרתון" לתלמידים לקראת הבחינה. הטסתו של המדריך, כמו מימון הפרויקט כולו, מתבצע על ידי המחלקה לעידוד עליה בהסתדרות הציונית העולמית ואופק ישראלי – חברה לעידוד עלייה.

במקביל, בסתיו הבא יחלו לימודים לפסיכומטרי במסגרת הפרויקט גם בצרפת. "מיזם 'מגמת עליה' הוא התמצית של פעילות המחלקה לעידוד עליה. פרויקט חדשני זה פונה לבני נוער יהודים בגילאי 16-22 שמעוניינים לקבל את התואר הראשון במוסדות ישראלים להשכלה גבוהה", אומרת מרינה רוזנברג-קוריטני, "אנו מספקים להם את הכלים המעשיים ביותר: גם הכנה לקורס פסיכומטרי בספרדית, גם את המבחן עצמו - שמתקיים בשתי הערים הגדולות בארגנטינה - וחשוב לא פחות: גם שיעורי עברית אינטנסיביים. הצעירים הנפלאים האלו יוכלו לעלות ארצה ולהתחיל את לימודיהם, כאשר הם באים לארץ כשהם כבר מוכנים".