הרבה פרטים כבר נחשפו בנוגע לוולדימיר פוטין – על תחביביו, ילדותו, משפחתו והרגליו. יש רק דבר אחד שכולם עדיין מנסים להבין, כמה כסף יש לעריץ הרוסי? על פי אתר פורבס, שעוקב אחר הונם העצמי של הגדולים והמשפיעים ביותר בעולם, מדובר בלא פחות מתעלומה. 

כבר במשך כ-20 שנה הנושא נבדק ונחקר מכל הכיוונים, ועדיין נראה העושר הפרטי של נשיא רוסיה נותר בערפל. עם זאת, יש מספר מומחים שאספו נתונים על פוטין לאורך השנים והצליחו לגבש מספר תיאוריות על הכסף שיושב בחשבון הבנק שלו. 

המודל של חודורקובסקי
אין ספק כי המיליארדר מיכאל חודורקובסקי, שהיה בראשית שנות ה-2000 "האיש העשיר ביותר ברוסיה, נכנס לכלא והורשע בהונאה והעלמות מס (דבר שהכחיש). לא היה ספק שפוטין עמד מאחורי מעצרו והתפרקות החברה שלו, אך בעקבות זה נותרה השאלה – כמה פוטין לקח לעצמו מהונו של חודורקובסקי?

רואה חשבון אמריקאי בשם ביל בראודר, שניהל את התיקים של כמה מהעסקים הכי רציניים בארה"ב, טען כי הצליח לחשב כמה כסף יש לפוטין. בשילוב עם הונו העצמי של חודורקובסקי, נכון לשנת 2017 פוטין היה שווה כ-200 מיליארד דולר, מה שבעצם הפך אותו לעשיר ביותר בעולם לאותה התקופה.

 החישוב של בראודר היה פשוט: הוא חיבר את השווי הנקי של כל האוליגרכים הרוסים, וחילק בשניים. אחרי שהתיאוריה הזו התפרסמה, גם פיטר איוון שעמד בראש הבנק הגדול ביותר במגזר הפרטי ברוסיה, נתן בה אמון. 

ארמון הקרמלין (צילום: Getty images)
ארמון הקרמלין (צילום: Getty images)

מודל המאפיה
תרחיש נוסף מספר כי הונו של פוטין נובע בעיקר מסיוע למעגל החברים הקרובים והמשפחה שלו להתעשר, על ידי הענקת חוזים ממשלתיים או בעלות בעסקים. בתמורה, כך אומרת התיאוריה, פוטין זוכה להחזר על המזומנים או בעלות חלקית על החברות ובכך מגלגל את הכסף לכיסו. 

במובנים מסוימים מדובר על מבנה המזכיר את המאפיה, לפיו החיילים (במקרה הזה המיליארדרים) נמצאים תמיד בחוב לבוס (פוטין), וכדי שאלו יוכלו להמשיך לשלשל מיליונים, הם עושים את העבודה המלוכלכת, והשליט לוקח גוזר נתח. בין מקורביו של פוטין שהתעשרו מאוד הוא שותפו לשעבר בג'ודו, ארכדי רוטנברג, שקיבל יותר מ-7 מיליארד דולר בחוזי מדינה שונים לקראת אולימפיאדת סוצ'י. 

מודל ה-BLUSTER: 
תיאוריה זו טוענת כי ככל הנראה, בהתחשב בראיות, ייתכן ולפוטין יש מעט מאוד כסף משל עצמו, והוא פשוט אוהב ליהנות מהונם של אחרים כי זה "מרמז על כוח". ועל הנייר? זו התיאוריה הכי נכונה עד כה. על פי החשיפה הרשמית של פוטין, המתפרסמת מדי שנה על ידי הקרמלין, מפרט הכנסתו לשנת 2020 עומד בסך הכל על 140 אלף דולר. 

''ארמון פוטין'' שבסוצ'י (צילום: רויטרס)
''ארמון פוטין'' שבסוצ'י (צילום: רויטרס)

המודל של The Sun
לאחרונה פרסם עיתון החדשות הבריטי The Sun טענה לפיה על פי ההערכות של פעילי האופוזיציה ברוסיה, הנשיא מחזיק הון עצמי שעומד על כ-210 מיליארד דולר וכי בבעלותו צי של מכוניות, יאכטות-על וארמונות סודיים. האם המידע הזה מדויק כפי שטוענים, םוטין הוא האדם העשיר ביותר בעולם – אפילו יותר מאיילון מאסק וג'ף בזוס. טענה זו מגיעה אחרי פרסום הדו"ח השנתי ל-2022 של הקרמלין, בה נטען כי פוטין נהנה משכר צנוע של כ-130 אלף דולר מדי חודש. 

עם זאת, מבקר המדינה בוריס נמצוב חיבר תיק לפיו לפוטין יש הרבה יותר. לדבריו פוטין מחזיק בשמונה נכסים – "ארמון פוטין" בסוצ'י, מבנה הנובו אוגרייבו שבמוסקבה, וילה בדרום צרפת, דירה במונקו ועוד ארבע יאכטות העוגנות בסתר סביב רוסיה.