הפרויקטים שלי הם לא הגשמת חלומות", מבקש סילבן אדמס להדגיש. "למעשה, אני לא ישן מספיק כדי לחלום. אני יוצר יעדים, ואז אני עובד בחריצות להשגת היעדים הללו". לקחנו לתשומת לבנו את ההערה של אדמס, איש העסקים והפילנתרופ, הידוע כ"שגריר של רצון טוב למען ישראל", תואר שיצר לעצמו ושקיבל תהודה בעקבות מעשיו. כששוחחנו איתו, לא ביקשנו ממנו לספר על החלומות, אלא ביקשנו ממנו להציג את היעדים החדשים לקידום ישראל באמצעות ספורט, מוזיקה ותרבות.

מאז שעלה לארץ מקנדה לפני כשש שנים, אדמס הצליח להשיג יעדים גדולים. בין היתר הוא הביא לישראל ב־2018 את שלושת השלבים הראשונים של מרוץ האופניים היוקרתי ג'ירו ד'איטליה. כעבור שנה הוא הצליח להביא את מדונה להופעה בתחרות האירוויזיון שהתקיימה בתל אביב ב־2019, והיה שותף להקמת קבוצת האופניים המקצוענית של ישראל - פרמייר טק, שהיא הקבוצה הראשונה מישראל שמתחרה ברמה הגבוהה ביותר, כולל במרוץ האופניים המפורסם ביותר, טור דה פראנס.


האירועים הללו הציגו את הפנים היפות של ישראל לחלק גדול מהעולם, כשהרעיון הנועז האחרון של אדמס - אם יתממש - מבטיח להביא לארץ הקודש עוד יותר תהילה ועוד יותר תשומת לב. "הרעיון שלי", אומר אדמס באופן כמעט ענייני על אף גודל המאורע, "הוא לארח את המונדיאל ב־2030 בישראל ובמדינות שכנות נוספות".


עבור הקוראים שאולי לא מודעים לכך, המונדיאל - או בשמו הנוסף גביע העולם של פיפ"א - הוא טורניר הכדורגל היוקרתי והחשוב ביותר בעולם ואירוע הספורט הנצפה ביותר. המשחקים במסגרת גביע העולם נערכים כל ארבע שנים, והגוף הבינלאומי המארגן את התחרות הוא פיפ"א. מונדיאל 2022 יתקיים בקטאר, ומונדיאל 2026 יתקיים בשלוש מדינות - ארצות הברית, קנדה ומקסיקו. "התאריך הפנוי הבא הוא שנת 2030", אומר אדמס. "הרעיון שלי הוא לארח את משחקי גביע העולם באזור, ולקיים אותו בישראל, מצרים, איחוד האמירויות הערביות וסעודיה".


אדמס מגלה כי הוא פנה כבר לסעודים ומקווה להיפגש עם שר הספורט של המדינה במהלך החודשים הקרובים, ולהתחיל לבחון את הרעיון של אירוח משותף של גביע העולם ב־2030. הוא העלה לראשונה את הרעיון בפני נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, שציין כי יתמוך בהצעה. "ארבעה מיליארד אנשים יצפו במונדיאל", הוא אומר. "עד שמשחקי 2030 יקרו, המספר הזה עשוי להגיע ל־5 מיליארד".

עבור אדמס, הצבת ישראל על הבמה העולמית לאירוע הספורט הפופולרי ביותר בעולם תהיה עוד ניצחון עבורו - ועבור המדינה. אדמס מבין שלחלום - או ליעד - לקיים את המונדיאל בישראל, יש עוד דרך ארוכה לעבור, אבל הוא מציין שגם אם הוא לא יתממש בסופו של דבר, המראה של ארבע המדינות עובדות יחד כדי לגרום להצעה כזו לקרות, יהיה הישג משמעותי: "עבודה על ההצעה עם שכנינו, במיוחד עם הסעודים, תהיה פעילות יוצאת דופן ופורצת דרך, שבעצמה תהיה צעד גדול קדימה לקראת יחסי שלום באזור".


איש הברזל


עד שהבעיטה הראשונה תיבעט על כר הדשא באחד האצטדיונים בישראל או באיחוד האמירויות, אדמס שמח שפרויקט נוסף שקידם ייצא לפועל בקרוב. האליפות הראשונה של איש הברזל באזור המזרח התיכון הוכרזה באופן רשמי ותתקיים בטבריה השנה, ב־25 בנובמבר. מותג הספורט הבינלאומי Ironman מקיים את תחרויות איש הברזל הגדולות, בהן אליפות העולם.

התחרות היא טריאתלון המורכב משחייה של 3.8 ק"מ, דיווש על אופניים למרחק של 180 ק"מ ואחרי כל זאת ריצת מרתון מלאה של 42.2 ק"מ. לדברי אדמס, לתחרות שתתקיים השנה יגיעו מתחרים ממדינות רבות באזור.


"זוהי דיפלומטיה ספורטיבית - שימוש בתרבות ובספורט כדרך להגיע אל המדינות השכנות שלנו", הוא אומר. "לארח כאן את המונדיאל האזורי יהיה דרך לבסס את הסכמי אברהם. זו דרך ליצור הזדמנויות למדינות אחרות באזור שעדיין לא חתמו על הסכמי שלום כמו עומאן, כווית וקטאר. אם הן ישלחו את המתחרים שלהן לישראל, לאליפות איש הברזל האזורית, זה יהיה צעד בכיוון הנכון, הוא ילמד אותן להכיר אותנו טוב יותר, לבנות גשרים וליצור חברויות חדשות בין תושבי האזור".


אדמס מספר כי בתחרות איש הברזל ישתתפו עד 6,000 ספורטאים, שיתחרו בשלבים, קטגוריות וקבוצות גיל שונות. הוא עצמו מתכנן להתחרות בחלק של מרוץ האופניים, בתחרות המיועדת לקבוצת הגיל שלו, יחד עם קבוצת רוכבים. "מה שאני מעדיף באמת זה להשתתף בתחרות", הוא אומר בחיוך.


כשאני שואל אותו מהי לדעתו ההשפעה של קיום אירועים בינלאומיים גדולים בישראל, אדמס מציין שפעילותו נועדה להשיג מטרות מרובות: "אני חושב שהפעילות שלי מקרינה את הטוב של ישראל מעל הבמה העולמית. היא מהווה מעין תרופת נגד לרעל הרע שמפיצים שונאי ישראל".

אדמס מכיר בכך שבעוד רוב מתנגדי ישראל לעולם לא ישנו את דעתם, אלה שיושבים על הגדר יושפעו לטובה: "כשאנחנו מראים את פניה הטובות של ישראל ברחבי העולם ומפגינים רוח ספורטיבית טובה ומביאים מסר של שלום וסובלנות וגיוון, זה מהווה תרופת נגד לא לשונאים, אלא לרעל שנספג על ידי אנשים שאני מכנה 'הרוב הדומם'. זה החלק הגדול באוכלוסייה שלא מזוהה פוליטית, שחובב ספורט ושההתרשמות שלו מישראל ומהיהודים מושפעת בעיקר מהשונאים של המדינה והתומכים שלהם בתקשורת. על ידי הבאת אירועים ספורטיביים גדולים, הצגת דגל ישראל ברחבי העולם והצגת הטבע הטוב והכוונות השלוות שלנו, אנחנו משנים הרבה דעות".


ממשיכים את המומנטום


בסוף החודש ישתתף אדמס בכנס של הג'רוזלם פוסט בלונדון שייערך באצטדיון טוטנהאם הוטספר, ויזכה ב"פרס כוכב הספורט" על מאמציו במאבק בשנאה באמצעות חדשנות בספורט. הכנס עצמו יתמקד במאמצים להילחם באנטישמיות ברחבי העולם וישתתפו בו דוברים מובילים מישראל, בריטניה ומכל העולם.


כאחד מהישראלים הבודדים שהוזמנו לחתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון בספטמבר 2020, אדמס ראה בהזמנה אישור לאופן שבו הוא פועל כדי ליצור קשרי ידידות בין אומות. הוא מקווה שלמומנטום שיצרו הסכמי אברהם יהיה המשך בין מדינות נוספות באזור.


"מה שיפה בהסכמי אברהם", אומר אדמס, "הוא שבניגוד להסכמים שלנו עם מצרים וירדן, שהיו הסכמים פוליטיים שנעשו בין המנהיגים ואז חלחלו במידה פחותה אל העם, הפעם יש לציבור הישראלי תיאבון אמיתי לשלום חם עם שכנינו. והעובדה שכך זה נעשה, מביאה גם את מצרים וירדן ליצור יחסים חמים יותר איתנו על ידי שיתופי פעולה בספורט, בעסקים, בתיירות ובתרבות. דברים נפלאים קורים לאחרונה בין איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, ובמידה פחותה גם עם סודן".


כהמחשה נוספת ליתרונות שיש לדיפלומטיה באמצעות ספורט, אדמס מזכיר שמצרים הייתה אמורה לארח את אליפות העולם לנוער ברכיבה על אופניים בשנת 2020. האירוע נדחה בגלל מגיפת הקורונה. זכויות האירוח לאליפות 2021 היו בידי ישראל, והאירועים היו אמורים להתקיים בתל אביב, בוולודרום הלאומי על שם סילבן אדמס.

"כששכנינו המצרים שאלו אם אכפת לנו לדחות את האירוח שלנו ל־2022 ולאפשר להם לארח את אליפות 2021 - התשובה שלי הייתה 'בוודאי, נהיה שכנים טובים ונעשה את זה. כל מה שאני מבקש הוא שהנבחרת שלנו תקבל קבלת פנים ידידותית כשנגיע לקהיר ב־2021. וזה מה שהיה. הספורטאים שלנו נהנו לרכוב עם הסעודים והמצרים. השנה נארח בתל אביב את הספורטאים המצרים וספורטאים נוספים מכל העולם".

אדמס אומר ששימוש בספורט כאמצעי לדיפלומטיה יכול לשבור מחסומים ולבנות מערכות יחסים חדשות ברחבי העולם. אומנם קשרי תיירות ועסקים חשובים, אבל יש משהו בספורט, הוא מציין, שמצליח לגעת באנשים, בצורה העמוקה ביותר. "ספורט שובר מחסומים טוב יותר מכל דבר אחר", הוא אומר. "ולכן קיום מונדיאל משותף בין ישראל, מצרים, איחוד האמירויות והסעודים, שהיה נחשב עד לפני זמן קצר כבלתי מתקבל על הדעת, הפך עכשיו להיות כל כך הגיוני - אני יודע שהשיטה הזו עובדת, אז בואו נמשיך איתה".


קידום ישראל באמצעות אירועי ספורט הוא רק אחת הדרכים שבהן סילבן אדמס עוסק בתיקון העולם. עוד אחת מהתרומות המשמעותיות שלו לחברה הישראלית היא בניית בית החולים לילדים "סילבן אדמס" במרכז הרפואי וולפסון בחולון, והתוכנית "הצילו לב של ילד", המציעה ניתוח לב מציל חיים לילדים ישראלים ופלסטינים בבית החולים וולפסון, וכן צוותים ניידים הפועלים לסייע לילדים חולים באפריקה, אסיה ומזרח אירופה.

סילבן אדמס (צילום: Sjors Beukeboom)
סילבן אדמס (צילום: Sjors Beukeboom)

אדמס מספר כי לאחרונה הוא אירח בבית החולים וולפסון את שגריר בחריין בישראל, כדי לראות מקרוב את פעילות הפרויקט "הצילו לב של ילד". "היו לנו שם ילדים מהרבה מדינות מוסלמיות, והוא ראה כמה אנחנו פתוחים וסובלניים ונדיבים כלפי שכנינו. הוא התרשם מהאחיות והרופאים דוברי הערבית שלנו - זו דוגמה לאופן שבו ישראל יכולה להיות מובילה בחיזוק יחסי השכנות באזור".