טלטלה מסוימת אחזה בשבוע שעבר בעולם התיירות הישראלית עם ההכרזה של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי על הרחבת הטיסות הישירות בין ישראל ומצרים ועל חניכת קו טיסה חדש מנתב"ג לעיר שארם א־שייח שבדרום חצי האי סיני. לפי הדיווחים, הטיסות צפויות להתחיל כבר בפסח הקרוב. חברות ישראייר וארקיע הודיעו כי הן נערכות להפעלת 14־15 טיסות שבועיות לשארם.

"אין ספק שפתיחת הקו הישיר של טיסות לשארם תפגע בתיירות באילת של הקהל הישראלי", אומרת שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל חברת אשת טורס. "ישנן כמה סיבות לכך: זמן הטיסה לשארם מאוד דומה לטיסה לאילת; יש בשארם מלונות הרבה יותר מפוארים של הכל כלול. יש שם גם יעדי צלילה מהיפים בעולם. זו חופשה מאוד מפנקת שתהיה במחיר יותר אטרקטיבי מהמחירים של המלונות באילת".

תיירים בשארם א-שייח' (צילום: KHALED DESOUKI, GettyImages)
תיירים בשארם א-שייח' (צילום: KHALED DESOUKI, GettyImages)


"כשהתמורה למחיר היא גבוהה יותר, ברור שזה יבוא גם על חשבון התיירות הישראלית. אחרי שנתיים של קורונה אנשים מאוד רוצים לטוס לחו"ל, ולכן יש פה בשורה. בזכות הטיסות, שארם תיפתח לעוד הרבה קהלים חדשים, שעד כה המקום לא היווה חלופה תיירותית עבורם".

לדברי כהן עורקבי, ברגע שכל העניינים הבירוקרטיים והביטחוניים יוסדרו סופית, אשת טורס מתכוונת להפעיל שלוש טיסות שבועיות לשארם עם מלונות בלעדיים. "כבר התחלנו לעבוד, ויש לנו רשימת מלונות ומחירים", היא אומרת. "טיסה בלבד לשארם תעלה החל מ־199 דולר לאדם (כ־650 שקלים לאדם). חבילה לשלושה לילות, כולל טיסות, מלון והעברות, בהרכב של זוג + שניים, הכל כלול, תעלה במלון 4 כוכבים Coral Sea Waterworld החל מ־399 דולר לאדם (כ־1,294 שקלים לאדם). לצורך השוואה, חופשה מקבילה באילת, הכל כלול, תעלה לזוג + שניים כ־7,000־12 אלף שקלים".

לדברי כהן עורקבי, המלונות בשארם ינסו בימים אלה למשוך את התייר הישראלי, בין היתר משום שרבים מהם התבססו עד כה על התיירות הרוסית והאוקראינית, ענף שנפגע קשות בשל המלחמה באוקראינה.

שירלי כהן עורקבי, סמנכ''ל חברת אשת טורס (צילום: עזרא לוי)
שירלי כהן עורקבי, סמנכ''ל חברת אשת טורס (צילום: עזרא לוי)


האם אנו צפויים לראות ירידת מחירים באילת בעקבות המצב?
"למרות שישראלים רבים יעדיפו את שארם על אילת, אני מעריכה שעדיין תהיה תיירות נכנסת לאילת, שכבר מתחילה בימים אלה. לכן אני לא צופה ירידת מחירים משמעותית באילת".

ותודה לשקט הביטחוני

גם זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, מעריך שהפעלת קו הטיסות לשארם א־שייח תשפיע באופן משמעותי על התיירות הישראלית באילת. "תהיה לזה השפעה גדולה מאוד", הוא אומר. "ההערכות שלנו בענף הן שהביקוש לשארם יהיה מאוד גבוה. זו טיסה של שעה בלבד, שבה הטיסות מגיעות ישר ליעד. בתי המלון בשארם הם ברמה מאוד גבוהה והרבה יותר זולים מאלו שבישראל. אנחנו רואים באתר שלנו שכבר החלו חיפושים לשארם. זה אומר שהציבור הישראלי מתעניין בטיסות לשם בגלל המחיר והנוחות. זה גם יעד שרוב הישראלים לא היו בו ב־20 השנים האחרונות, אם בכלל".

בכל זאת לאילת יש את קהל היעד שלה.
"כאמור, אין ספק שזה יגדיל את התחרות ויאתגר את המלונאים באילת. יחד עם זאת, כמות החדרים באילת לא כל כך גבוהה, כך שתמיד יהיה ביקוש לאילת. יהיו גם אנשים שכל נושא הכשרות יהיה חשוב להם, ולכן הם עדיין יעדיפו את הפתרון של אילת, גם אם יהיה יקר יותר. אגב, יהיו ישראלים שיעדיפו את שארם לא רק על פני אילת, אלא גם על יעדי חופשת בטן־גב כמו יוון או אנטליה. זה גם כאמור יעד חדשני עבור רוב הציבור שלא היה שם, וצריך רק לקוות שהשקט הביטחוני יישמר באזור".

"שארם היא יעד משמעותי ביותר לתיירות מכל העולם", אומר ניר מזור, סמנכ"ל "קשרי תעופה". "איכות בתי המלון היא ברמה של רזורטים בטופ העולמי. המחירים שם זולים יותר משמעותית, אפילו ביחס לטורקיה וליוון - מה שהופך אותה ליעד פעיל 365 ימים בשנה לחופשות בטן־גב".

זיו רוזן, מנכ''ל קבוצת גוליבר (צילום: אילן בשור)
זיו רוזן, מנכ''ל קבוצת גוליבר (צילום: אילן בשור)


ישראלים כבר החלו להתעניין ביעד הזה?
"מהרגע שיצאה ההודעה על הטיסות, ראינו את הזינוק בחיפושים. אני זוכר דבר כזה רק אולי כשהודיעו על הטיסות הישירות לדובאי. ראינו כמות עצומה של גולשים שמתעניינים בשארם באתר, למרות שעדיין אין לשם טיסות בפועל".

האם הטיסות לשארם יהיו בהיקפים כאלה ששארם תחליף את אילת?
"אני נוטה להעריך שזה לא יהיה המצב. לאילת יש את היתרונות שלה. למשל נושא הכשרות, הפתרונות לחברות ולגופים, השתלמויות וכדומה. בטווח הארוך שארם בהחלט תהפוך מוקד תיירותי מרכזי מאוד עבור הישראלים. בדומה לדובאי יש לה המון מה להציע, בטח בתקופת החורף. אבל אני חושב שישראלים יעדיפו לטוס לשארם דווקא על חשבון יעדים במזרח אירופה, יעדי הלואו־קוסט הפופולריים. אני לא מאמין ששארם תפגע באילת לאורך זמן. באילת יש יותר ביקוש לחדרים מאשר היצע. כאמור, אני מעריך שתהיה הסטה דווקא מיעדי מזרח אירופה, היעדים הקרים של החורף, לכיוון שארם".

ניר מזור, סמנכ''ל ''קשרי תעופה'' (צילום: קשרי תעופה)
ניר מזור, סמנכ''ל ''קשרי תעופה'' (צילום: קשרי תעופה)

יד אחת קשורה

איתמר אליצור, מנכ"ל התאחדות בתי המלון באילת, לא מתרגש יתר על המידה מהקו החדש. "מבחינתנו, כל תחרות מבורכת, המלונות באילת ערוכים לקבל את האורחים הישראלים, מכינים להם את חג הפסח", הוא אומר. "בסך הכל אנחנו רואים שהתפוסות באילת טובות, אנשים מקדימים גם כיום - למרות שהודיעו על הטיסות לשארם - להזמין מקום לקיץ. נצטרך לעבוד קשה, לתת שירות ברמה גבוהה יותר ולהשתדל כמה שיותר. אנחנו תמיד מתמודדים בתחרות עם יד אחת קשורה מכיוון שהרגולציה הישראלית מאוד מכבידה על הוצאות של בתי מלון, גם בנושא הבטיחות וגם בנושא עלויות כוח האדם. אבל הרגולציה גם מבטיחה שבבתי המלון הישראליים יהיו סטנדרטים גבוהים - למשל בכל הקשור למציל בבריכה, ליכולת להעניק עזרה ראשונה ועוד – שלא תמיד יהיו במקומות אחרים".

חופשה באילת (צילום: פלאש 90)
חופשה באילת (צילום: פלאש 90)


אתה לא צופה פגיעה בהזמנת חדרים באילת?
"כמו שהקהל נוסע גם לדובאי, לטורקיה, ליוון, הוא ייסע למלונות בשארם, אבל אנשים מבינים את האיכויות של אילת, את הביטחון האישי של אילת, ומצביעים ברגליים. גם כשדובאי נפתחה נאמר אותו הדבר, ועדיין אני אומר שיש קהל שמעדיף את הנוחות של להיכנס למלון בלי להזדקק לשדה תעופה, לבידוק ותורים. זה יתרון מאוד גדול. כמו כן, תזכרי שמדינת ישראל הייתה בסגר כמעט שנתיים. יש רצון של כולם לצאת לחופש, הביקושים עולים מאוד, והם יופנו גם לשארם, גם לדובאי וגם לאילת".

איך מתמודדים עם המחירים האטרקטיביים של שארם?
"כשמשווים מחירים, בדרך כלל מציגים את המחירים של המלונות שנחשבים ל'מחלקה ראשונה'. אבל מלונות כאלה באילת מהווים פחות מ־10%. באילת יש מגוון רחב של מחירים. כשאת בודקת את שאר המלונות באילת, את רואה מחירים שווים לכל נפש. כמו כן, הצרכן הישראלי מאוד חכם ומתחיל להזמין את החופשה שלו מוקדם מאוד. כבר כיום אנשים התחילו להזמין לקיץ, כשהמחירים עכשיו נמוכים ב־30%־40%".

"בסופו של דבר, כשאת בוחנת את כל התמונה שכוללת טיסות, להשאיר את הרכב בנתב"ג וכל האגרות בדרך, אז הפערים לא כל כך משמעותיים. הקושי הרב באילת הוא בתקופת החורף. לפני הקורונה המדינה עזרה ויצרה נוהל מיוחד לסיוע בהבאת טיסות בינלאומיות לאילת, שהביא בתקופת החורף מאות אלפי תיירים לישראל דרך שדה התעופה רמון. ביחד עם הכנסים הרבים שנערכו באילת, זה סייע לעבור את תקופת החורף. מאוד חשוב לחדש נוהל זה".