הרב חיים קנייבסקי, המנהיג הרוחני של הזרם הליטאי בציבור החרדי שהלך לעולמו בגיל 94, הובא היום (ראשון) למנוחות בבית העלמין של קהילת פוניבז' בבני ברק, שם נטמן לצידה של רעייתו בת-שבע ז"ל. על פי ההערכות, כ-750 אלף אנשים השתתפו במסע הלוויה, שיצא מביתו של הרב המנוח לעבר בית העלמין. 

על פי המשטרה, מסע הלוויה הסתיים ללא חריגים. כ-3,000 שוטרים, מתנדבים, ולוחמי מג"ב פעלו לאורך כל היום בעיר בני ברק ובצירים המובילים לעיר על מנת לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה, הכל בכדי להבטיח את קיומו התקין של מסע הלוויה באופן מכבד ובטוח. על פי הודעת המשטרה, פיזור המשתתפים עדיין מתקיים ונמסר כי "קוראים לציבור להימנע מלהגיע לאזור בית העלמין עד לסיום העומסים במקום ופתיחת כלל הצירים לתנועה". 

מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי סמוך לבית קנייבסקי (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי סמוך לבית קנייבסקי (צילום: דוברות המשטרה)

בתום הערכת מצב של המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, בחפ"ק סמוך לבית העלמין, הוגדרו שלושה מאמצים עיקריים: האחד, פיזור אנשים תוך חשש מאירועי בטיחות באזור בכביש 4, מאמץ שני הוא המשך פעילות סביב בית העלמין, לרבות אבטחה וסדר עד לסיום הלווייה, ומאמץ נוסף - פעילות המשטרה בצירי התנועה ובתחנות הרכבת. המפכ"ל הדגיש כי האירוע טרם הסתיים ועל השוטרים להמשיך לפעול ברגישות ובמקצועיות כפי שפעלו עד כה. עוד נמסר כי בפעילות עד כה, נפצעו שלושה שוטרים כאשר אחד נפצע בצאוורו ופונה לבית החולים כשהוא במצב קל (על פי גורמי רפואה).

כמו כן, המשטרה ניסתה למנוע ממאות האלפים להגיע לבית העלמין כדי למנוע דוחק, מחשש שייווצר "צוואר בקבוק" בכניסה אל בית העלמין, אך למרות מערך האבטחה, מאות מבאי ההלוויה הצליחו לפרוץ לתוך בית העלמין. המשטרה החליטה להכיל את המאות שפרצו למקום כדי לא לגרום להסלמה, ועיבתה את הכוח המשטרתי מחוץ לחומות כדי למנוע כניסת אנשים נוספים, אך מי שכבר בפנים יוכל להישאר.

גורם במשטרה מסר: "האירוע עובר בסך הכל בצורה הראויה לציון לשבח, הציבור החרדי מראה משמעת. מדובר במאות אלפים שהגיעו לחלוק כבוד למנוח. רק אירוע חריג מהשעה האחרונה העיב מעט אבל אין בכך כדי לפגום באירוע כולו. הם דילגו מעל חומה גבוהה תוך סיכון חיים, ולכן בהתחלה עוד ניהלנו אחריהם מרדף. כשהכמות עלתה למאות התקבלה ההחלטה להכיל אותם ולאפשר את המשכו של האירוע בצורה תקינה". 

עומסי ענק בגוש דן עקב הלוויית הרב קנייבסקי: זו מפת הפקקים המלאה

מתנדבי רפואת חירום של איחוד הצלה העניקו במהלך היום סיוע רפואי ראשוני לכמאה נפגעים קל. מדובר במקרים של חבלות ופציעות, עלפונות, נפילות מגובה ומקרים רפואיים נוספים שטופלו בזירה ובמרפאות איחוד הצלה - חלקם פונו לבתי החולים באמבולנסים של איחוד הצלה.

צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי לכ-60 אנשים שנפגעו באורח קל, התעלפו וחשו ברע. 15 מתוכם פונו להמשך טיפול בבתי החולים מעייני הישועה, וולפסון, בלינסון ושיבא בתל השומר. בנוסף, במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים ספרא לילדים בשיבא התקבל ילד בן 7 במצב קל לאחר נפילה מגובה מטר בדרכו ללוויית הרב. 

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מגן דוד אדום מתאבל עם פטירתו של שר התורה, הרב חיים קניבסקי זצ"ל. האבטחה הרפואית של הלוויה הייתה אירוע לאומי, אתגר לא פשוט, מהגדולים שידעה מדינת ישראל ומגן דוד אדום כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל נערך בהערכות חסרת תקדים בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה הרלוונטים, משטרת ישראל, צה"ל והרשויות.

"הלוויה עברה ללא אירועים חריגים ומאות חובשים ופראמדיקים שנפרסו בשטח כבר משעות הבוקר העניקו טיפול רפואי לנפגעים קלים בלבד שסבלו מחולשה, התעלפו ונפצעו באורח קל. צוותים גדולים של מד"א ממשיכים להיות פרוסים בבני ברק עד שעות הערב על מנת להמשיך להעניק אבטחה רפואית למאות האלפים שעדיין נמצאים בעיר".

מאות אלפים בהלווית הרב קנייבסקי (צילום: יואל מילר)
בהלוויה נשאו הספדים שותפו של קנייבסקי הרב גרשון אדלשטיין, הרב יצחק זילברשטיין - חבר מועצת גדולי התורה וגיסו של קנייבסקי, הרב אליהו מן שהיה תלמידו הקרוב, והרב משה בויאר שאמר פרקי תהילים וסליחות. לאחר מכן, מסע ההלוויה יצא לכיוון בית העלמין זכרון מאיר ב"ב, שם ייטמן הרב לצד הרבנית בת-שבע ז"ל. 
הרב אדלשטיין אמר בהספדו כי אין מי שיחליף את קנייבסקי. "כל העולם היו מושפעים ממנו, אין את ההשפעות האלו כאן ובכל העולם. אין גברא רבה (תלמיד חכם) כמוהו בכל העולם, כל הדור יחסר את ההשפעה".
מסע ההלוויה של הרב קנייבסקי, צילום אבשלום ששוני

מפת החסימות 

  • הכניסות והיציאות בעיר בני ברק. העיר תהיה סגורה לכניסה וליציאת כלי רכב. על תושבי בני ברק והמבקרים בה להיערך בהתאם.
  • רחוב חזון אי"ש בבני ברק לכל אורכו וכל הכבישים המובילים אליו.
  • רחוב ז'בוטינסקי ייחסם מצומת בן גוריון ועד דרך רבין. כמו כן ייחסמו לתנועה הכבישים המובילים לז'בוטינסקי.
  • כביש 4, לצפון ולדרום, מצומת מורשה ועד מחלף משמר השבעה (התנועה תופנה לכביש 1 למזרח/מערב).
  • מחלף אלוף שדה עד דרך השלום.
  • דרך אם המושבות מכיוון קניון איילון בשני הכיוונים.
  • כביש 471 ייחסם לתנועה לכיוון כביש 4. הירידות מקרית אונו וגבעת שמואל לכיוון 471 ייחסמו, וכך גם צומת שעריה לכיוון 471 למערב.
  • כביש 1 ייחסם לתנועה ממחלף גנות לכביש 4 לצפון ותופנה לכביש 1 מערב.
  • כביש 4 ייחסם לתנועה מגנות למורשה ותופנה לכביש 1 ולכביש 44.
  • כביש 44 ייחסם לתנועה ממחלף השבעה לכביש 4 צפון ותופנה לכביש 1 מערב/מזרח.
  • העלייה מכביש 461 מחלף מסובים לכביש 4 לצפון תיחסם.

מאות אלפים בהלווית הרב קנייבסקי (צילום: יואל מילר)
מאות אלפים בהלווית הרב קנייבסקי (צילום: יואל מילר)

מאות אלפים הגיעו לבני ברק להלוויית הרב קנייבסקי, המכונה שר התורה וגאון הדור של העדה החרדית. רבבות נוספים נמצאים בדרכם. אלפי שוטרים המאבטחים את האירוע הענק, התפרסו משעות הבוקר בצירי התנועה הראשיים בכל האזור וחסמו כבישים רבים המובילים לבני ברק.  ההמונים הגיעו מכל הארץ, חלקם ירדו במרחק של כמה קילומטרים והם צועדים ברגל. חלק הגיעו בלילה וחלק התמקמו במקומות גבוהים על מנת לצפות ולחלוק כבוד אחרון לרב קנייבסקי בדרכו האחרונה.

כל האיזור מסביב לבית העלמין ולבית הרב נחסם. באולם הספורט הסמוך לבית העלמין הוקם חפ"ק כב"ה ועיריית ר"ג, המנוהל המשנה לראש העיר משה רווח. המקום נסגר והיו כאלה שבאמצעות סולמות ניסו להגיע לגג אך הם הורדו על ידי השוטרים. בבניין סמוכים ובמרפסות נראים רבים הצופים בלוויה. רבים מהמלווים השתתפו בתפיית מנחה ומאזינים לדבר ההספד. 

באיזור בית העלמין מצפים רבים להגעת מסע הלוויה שעות ארוכות. "הרגשתי אבל כבד ואני מתקשה קשה לי לעכל את גודל האבידה, הרב קנייבסקי היה אדם גדול שאיחד רבים. הרגשתי צורך להגיע ללוויה", סיפר אחיה כבן 22 ממושב שומריה שבמועצה האזורית בני שמעון שהגיע כבר אמש לבני ברק. "ישנתי אצל חברים כדי להספיק ולהגיע", סיפר. 

הלווית הרב קנייבסקי (צילום: איתן אלחדז/TPS)
הלווית הרב קנייבסקי (צילום: איתן אלחדז/TPS)

רבים הגיעו מירושלים ואזורים נוספים כדי לתפוס מקום, המשטרה שמרה על הסדר. אחיה הוסיף: "מרגיש זכות גדולה ויש כאן אמירה. נותנים לו את הכבוד האחרון שמגיע לו".

אליהו בן ה-25 משכונת יד אליהו ת"א סיפר: "הרב קנייבסקי איחד את כולם, נגע בכולם. דתים, מסורתים וחילונים. אין עוד מלבדו. יצאת עם אוטובוס ומאלוף שדה הגעתי לבני ברק ברגל". חיים, גם הוא מיד אליהו, סיפר: "הרב קנייבסקי היה הדמות המאחדת של עם ישראל, לא רואה מי יכול להיכנס לנעליו הגדולות. כששמעתי שהוא הלך לעולמו הרגשתי כמו אובדן של מלך. כולם אהבו אותו. יצאתי בבוקר, המתנתי לאוטובוס והלכתי ברגל. לא נותנים להיכנס לבית העלמין, אבל בע"ה אחרי הלוויה אני רוצה לעבור ליד קברו". 

הלווית הרב קנייבסקי (צילום: אבי נדיבי/TPS)
הלווית הרב קנייבסקי (צילום: אבי נדיבי/TPS)

לעומת העומסים שהיו בבוקר במזרח גוש דן, בתוך הערים הייתה תנועה דלילה יחסית. "בקושי היו כלי רכב ונזכרתי בתקופת הסגר, אנשים לא הגיעו לת"א, סיפר נהג שנסע להפתעתו ללא פקקים. בנוסף מסוק מרחף כול הזמן בשמי האזור כחלק ממערך האבטחה, כאשר זיכרונות הטראומה באסון במירון מלווים את כוחות הביטחון. 

מסוק משטרתי מעל בית העלמין בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
מסוק משטרתי מעל בית העלמין בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)