לא זכיתי להכיר את הרב חיים קנייבסקי, וחבל. אנשים ממגזרים שונים, אפילו כאלה המגדירים עצמם אתאיסטים, שיחרו לפתחו ובאו לקבל את עצתו וברכתו. כולם העלו על נס את הידע העצום שלו בתורה. מגיל 3 למד תורה ונחשב לגדול הפוסקים של הפלג הליטאי, עם נטייה לקבלה ומיסטיקה, דבר האופייני יותר לזרמים דתיים אחרים. גם פלגים אחרים קיבלו את מרותו וכיבדו אותו.

הרב קנייבסקי נפטר בגיל 94. חשבתי על רבנים שנפטרו גם הם בגיל שמתקרב ל־100, ואף למעלה מזה: הרב כדורי, הרב שך, הרב אלישיב ועוד רבים. הרבנים שזכו לאריכות ימים היו שקועים רוב שעות היממה בלימוד תורה, תלמוד, משניות, ושמרו על צלילות דעת קוגניטיבית. למעלה מ־25 שנים אני עוסק בעיכוב תהליכי הזדקנות. התמחיתי בתחום זה בארצות הברית, ובמהלך השנים חקרתי אותו בביקורים באזורים "כחולים", שבהם תושבים מגיעים לגילים מופלגים - 100 שנים ויותר - בבריאות פיזית, צלילות הדעת ושמירה על תפקוד יומיומי עצמאי מעורר קנאה. לדוגמה, האי היפני אוקינאווה, סרדיניה, האי היווני איקריה, הרי הקווקז ועוד.  

ממחקרים שנערכו בנושא, עולה כי ישנם מספר גורמים משותפים בקהילות של אנשים מאריכי חיים. אחד מהם הוא תזונה בריאה. באוקינאווה, למשל, התזונה מבוססת על אוכל יפני מסורתי, מנות קטנות של ירקות, חלקם מותססים, חלבון מהחי והצומח ותה ירוק. בסרדיניה מקובלת התזונה הים־תיכונית: ירקות ופירות טריים, חלבון ממקורות שונים ויין, וכך גם באי היווני איקריה.

גורם נוסף התורם לדעת החוקרים לאריכות ימים הוא פעילות גופנית, אם בעבודה פיזית, אם בהעדפת הליכה על פני נסיעה ואם בריקוד.
גורם שלישי חיוני הוא חיי קהילה, ערבות הדדית ותמיכה חברתית, והבה לא נמעיט בחשיבותה של זוגיות טובה ובהשפעתה החיובית של חיית מחמד. לכל אלה מצטרפת האמונה. אמונה עם כל הלב ועם כל הנשמה, ולא חשוב אם זו האמונה היהודית או האמונה אצל הקתולים או אצל הפרבוסלבים או אצל אלה הנאמנים לדת השינטו.

חשבתי על אותם רבנים שהאריכו ימים בבריאות גופנית טובה פחות או יותר, ובצלילות מוח ראויה לציון, אף שפעילות גופנית נמרצת כלשהי לא נכללת בסדר יומם. הם מנהלים חיים יושבניים, לחלקם גם לא זרים עישון סיגריות והרחת טבק, התזונה שלהם רחוקה מהמומלצת, ולרוב עתירת שומן ופחמימות. האם ייתכן שהדת והקהילה הן המגינות והמגוננות? לאלוהים פתרונים.