נהג האוטובוס ארתור חיימוב הוא אחד מגיבורי הפיגוע הקשה שהתרחש השבוע בבאר שבע. ערוץ 12, שהקדים את שאר הרשתות, זכה להיות הראשון שראיין את חיימוב, נהג המועסק באגד. יש להניח שחיימוב ביקש את אישורם של מנהליו להתראיין, ומי מהם הזדרז לנצל את ההזדמנות ופרש מאחורי הנהג יריעה, כשעליה הלוגו של אגד, כשבצדו דגל ישראל.

מי שבחר לנצל את ההזדמנות לפרסם בחינם את אגד ולהאדיר את שמו של הקואופרטיב, אף על פי שאין לו קשר לחיסול המחבל, נהג בדרך עלובה. כל מילת גינוי ראויה לצעד הזה, שמעיד על חוסר רגישותם של אלו שבחרו לנקוט אותו.

באגד לא הכחישו את הדברים. דובר החברה רון רטנר מסר בתגובה שהגם שהאירוע לא התרחש באוטובוס של אגד, אלא בסמוך לו, החברה מצאה עצמה קשורה לאירוע בגלל הנהג שמועסק בה, ואשר פעל באומץ לב מעורר השראה, נטש את האוטובוס וחש לגונן בגופו על עוברי האורח.


איפה הרייטינג?


יוחנן צנגן הוא האיש הראוי ביותר לשבת על כיסאו של מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי ביום שאלדד קובלנץ יפנה אותו, וזה יהיה כנראה בקרוב. לצנגן יש כל הניסיון הדרוש כדי להצליח בתפקיד. הוא כיהן בעברו כסמנכ"ל כספים וכלכלה של רשות השידור, ומאוחר יותר התמנה לתפקיד מנכ"ל הזכיינית רשת. היום הוא חבר מועצת תאגיד השידור הציבורי. נתונים אלו מבטיחים לתאגיד מנהל מוכשר עם קבלות. צנגן מוכר כמנהל יצירתי וסמכותי, עם עמוד שדרה, מה שעלול לסכל את מינויו. פוליטיקאים מעדיפים מנהלים שבהם ניתן לשלוט, ובלבד שיממשו את רצונם. צנגן אינו כזה.


בשבועות הקרובים תתכנס מועצת התאגיד כדי לקיים שימוע לקובלנץ לקראת פיטורים, וטובים הסיכויים שקובלנץ, ששיכרון כוח ויהירות אפיינו את תקופת כהונתו, ייאלץ להיפרד מהתפקיד. לשבחו של קובלנץ ניתן לומר שהוא הקים ערוץ טלוויזיה עם מערכת דוקומנטרית משובחת, אבל הוא לא הצליח להקים מערכת חדשות מקצועית, שמהווה תחרות לערוצים 12 ו־13, והוא משאיר אחריו חטיבת חדשות מקרטעת שמתנהלת בחובבנות. חטיבת חדשות טובה ומקצועית היא אבן שואבת לצפייה בכל ערוץ, אבל לא בשידורי התאגיד.

נתוני הצפייה של תאגיד השידור הציבורי, כפי שהם נמדדים על ידי הוועדה הישראלית למדרוג, מוכיחים שהצפייה בשידורים בתקופת רשות השידור, בטרם מונה לה מפרק, הייתה גבוהה בהרבה. הוועדה הישראלית למדרוג החליטה לחזור ולפרסם בימים האחרונים את נתוני הצפייה של התאגיד, אף על פי שהמנכ"ל קובלנץ החליט לפרוש ממנה.


קובלנץ נהג מבחינתו בדרך מתוחכמת, כשהחליט למנוע מהציבור לקבל לכאורה נתונים מקצועיים בדבר שיעורי הצפייה של שידורי התאגיד בטלוויזיה. הוא עשה זאת לכאורה כדי שלא לחשוף את שיעורי הצפייה האמיתיים, ובמיוחד של אלה של חטיבת החדשות. מדובר בנתוני צפייה עלובים, שלפיהם לתאגיד אין זכות קיום.


תקציב תאגיד השידור הציבורי לשנת 2021 עמד על 834 מיליוני שקלים. התאגיד, שעד לפני שנתיים פרסם בדף הפייסבוק שלו את תקציבו השנתי, נמנע מלעשות זאת בשנתיים האחרונות, והוא כנראה יודע למה. עם רייטינג של 3.3% כפי שנמדד על ידי הוועדה הישראלית למדרוג בשבועיים האחרונים, יהיו רבים שישאלו לאן הולך הכסף. כדי להבין כמה צופים יש לשידורי התאגיד בטלוויזיה בשעות השיא, צריך להכפיל כל אחוז של צפייה ב־30 אלף צופים, ולהגיע לשיעור הצפייה שבהם יכול התאגיד להתהדר.

קובלנץ אימץ שיטה משלו לבחינת שיעור הצפייה, שמאפשרת לו להציג נתונים גבוהים בהרבה. קובלנץ טוען שהצפייה בשידורי התאגיד באמצעות האינטרנט גדולה בהרבה, מה שלדבריו לא בא לידי ביטוי בבדיקת הרייטינג שמבצעת הוועדה הישראלית למדרוג. אלא שקובלנץ שוכח לספר לנו שבאמצעות השיטה שבאמצעותה הוא מעדיף למדוד את הצפייה, ניתן למנות רק כניסות לדף האינטרנט ולאפליקציות השונות, אבל לא את משך הצפייה, בעוד בשיטת הרייטינג המקצועית הבודקת את שאר ערוצי הטלוויזיה, נמדדת צפייה בכל 30 שניות.

מנכ"ל הוועדה הישראלית למדרוג רוני ארן אומר כי הוחלט לחזור ולבצע מדידה של הצפייה בערוץ 11 לאחר שהיו מי שהפיצו נתונים לא מדויקים בדבר שיעורי הצפייה. בהזדמנות זאת הוחלט לבדוק גם את שיעורי הצפייה של ערוץ 14. התברר ששיעורי הצפייה של הערוץ מסתכמים על פי מדידות הוועדה למידרוג בלא יותר מ־1.1% בשעות השיא. על זה נהג לומר מורי ורבי גדעון לב־ארי ז"ל, המנהל המיתולוגי של קול ישראל, שהערוץ יכול לערוך כנס צופים בתא טלפון ציבורי.


אצבע בעין


זה לא מקובל ששופטת לשעבר הופכת פרזנטורית של מותג כיסאות, ומשתתפת בקמפיינים פרסומיים. אבל כל מה שלא מקובל במערכת המשפט, אפשר למצוא אצל אתי כרייף. לפני מספר שבועות הגיעה כרייף, תמורת תשלום, להשקה ראשונה. היא עשתה זאת בליווי איש יחסי ציבור, ומאז אותו אירוע נראה שאין בכוונתה לעצור.

מה שעושה כרייף מביך מאוד את הנהלת בתי המשפט, אבל זאת לא סיבה עבורה לעצור את החגיגה. "אף שיטה לא מושלמת", אמרה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, כשהתבקשה להגיב על החלטת הוועדה לבחירת שופטים לבחור באתי כרייף לשופטת. אני יכול לנחש שלו השופטת חיות הייתה צופה בסרטון הפרסומת החדש בכיכובה של השופטת לשעבר כרייף שרץ ברשת, ייתכן שהיא הייתה מתנסחת בצורה מעודנת פחות.

בסרטון שנושא את הכותרת "אלוהי החיסכון", פרפרזה על אמירתה העלובה של כרייף "מי אתם שתשפטו אותי, מה אתם, אלוהי המוסר?", מצולמת כרייף כשהיא יושבת על דוכן, דוגמת זה של בית משפט, כשבפניה מופיעים שני מתדיינים. בסרטון הזה תוקעת כרייף אצבע ישר לעיניה של מערכת המשפט, וכל זאת לצורך קידום אפליקציה – אבל מי יעצור אותה?

מי שזכתה בציון המביש של 4.5 מתוך 10 בקורס המיון לשופטים, שבו נקבע שהיא איננה ראויה לשמש שופטת, מעוררת שוב את השאלה אם רק הקשר האינטימי לכאורה שנקשר בשמה, הביא לכך שהיא הפכה לשופטת. בסימן פורים אפשר לומר שאין צורך לשפוט את כרייף בחומרה, שהרי גם אסתר (המלכה) בת דודו של מרדכי היהודי, קיימה יחסים עם בעל סמכות, הלא הוא המלך אחשוורוש, וזכתה בקידום. מדוע מה שמותר לאסתר המלכה אסור לאתי כרייף?

[email protected]